Idag, 13:59
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har öppnat ett nytt sparkonto åt företaget. Har ett sedan tidigare i en annan bank, det har jag lagt in i bokföringsprogrammet som konto 1931 (förslag från bokföringsprogrammet, 1931 heter just "Sparkonto" som standard).

Har även 1930 (original-företagskontot, vilket fortfarande används aktivt) och 1932 (nytt företagskonto i annan bank, vilket också används aktivt).

Men så finns det tydligen konto 1940, vilket bokföringsprogrammet kallar "Andra konton". Jag antar att tanken är att "andra konton" ska börja på 194x då?

Så min fråga är, borde jag lägga in det nya sparkontot som "194x" (t.ex. 1941) istället för "193x" (t.ex. 1933)?

Spelar det ens någon roll? Fattar inte riktigt vad skillnaden är, eller vad som kan bli fel om man väljer fel bokföringskonto för ett bankkonto?

Något sådant här ser det ut idag:
1930: Företagskonto i bank A
1931: Sparkonto i bank B
1932: Företagskonto i bank C

Och så nu har jag alltså öppnat ett sparkonto i bank A.
Citera
Idag, 14:04
Medlem
Vanligtvis är 1910 = kassa, 1920 = Plusgiro, 1930 = transaktionskonto och 1940 = någon form av sparkonto. Hur du använder dessa är egentligen egalt, mest för att internt visa var en förändring skett.
Citera
Idag, 14:11
Medlem
Xer0s avatar
Man följer normalt denna, behöver dock inte vara exakt. Handlar mer om att andra yrkesmän ska kunna fatta vad det är för pengar baserat på kontonummret.

https://www.bas.se/wp-content/upload...-BAS-2024.xlsx

Jag har jobbat på fler fintech bolag. Och dom tenderar alla att hitta på lite egna konton här och där för ”utställt på faktura” och dylikt
Senast redigerad av Xer0 Idag kl. 14:13.
Citera
Idag, 16:23
Medlem
GrillTeknikers avatar
Tack för svar!

En följdfråga - om man redan bokfört en massa på t.ex. konto 1931 men vill flytta det kontot till 1941 istället - är det bara att bokföra en överföring mellan kontona, fast utan att faktiskt flytta några pengar? Och sedan hädanefter använda 1941 istället för 1931?

Tänker att om jag nu lägger mitt nya sparkonto som ex. 1942, så vore det ju mer logiskt att det gamla sparkontot heter 1941 istället för 1931.

Om man flyttar ett konto på det sättet, uppstår det då inte problem om man i framtiden vill återanvända ett bokföringskonto till något annat bankkonto? Eller är det ok så länge man ser till att man ser till att bokföringskontot är nollat innan man återanvänder det? Tänker att det viktiga är väl att summan på bokföringskontot och bankkontot som det hänvisar till är samma när man gör bokslutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in