• 2
  • 3
Idag, 14:33
Medlem
KeligKapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Att prata om singlar är bara en enda dimension. Att vara singel som kvinna fungerar i ett modernt samhälle för att hon har en struktur kring som män upprätthåller, dvs ett samhälle med fungerande vägar, vattenledningar, elledningar, poliskår, brandkår, ambulanspersonal m.m. I mindre utvecklade samhällen har kvinnor inte samma skydd, och i de länderna så blir kvinnor våldtagna på löpande band.

Kvinnor skiljer sig idag av samma anledning. Titta på mindre utvecklade länder. Du gör en hel mängd ogenomtänkta antaganden som gör att hela diskussionen bara blir trams. Jag orkar inte riktigt diskutera så.
Jo absolut, men det skulle jag kalla för ”samhällsnivå”. Trodde ”individnivå” menades med relationer
Citera
Idag, 14:39
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeligKapybara
Jo absolut, men det skulle jag kalla för ”samhällsnivå”. Trodde ”individnivå” menades med relationer

Ok, du tolkade mig fel helt enkelt. Med individ så menade jag just individ - en kvinna som individ klarar sig inte i världen utan an hel mängd personer, främst män, som bygger en viss struktur kring henne. Det är givetvis svårt för en man också, men mindre svårt eftersom män inte kämpar med hormonella cykler, samma sociala behov, menstruation, graviditet och klimakteriet, och därtill har bättre fysiska förutsättningar för att agera i världen, exempelvis mer muskelmassa. Det finns givetvis undantag från allting jag listar, men i generella termer är det korrekt.
Citera
Idag, 14:41
Medlem
KeligKapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ok, du tolkade mig fel helt enkelt. Med individ så menade jag just individ - en kvinna som individ klarar sig inte i världen utan an hel mängd personer, främst män, som bygger en viss struktur kring henne. Det är givetvis svårt för en man också, men mindre svårt eftersom män inte kämpar med hormonella cykler, samma sociala behov, menstruation, graviditet och klimakteriet, och därtill har bättre fysiska förutsättningar för att agera i världen, exempelvis mer muskelmassa. Det finns givetvis undantag från allting jag listar, men i generella termer är det korrekt.
Oj, men hur många kvinnor kämpar egentligen med hormonella cykler och sådant? Kanske med biverkningar från hormonella preventivmedel som män tvingar dem att ta.

(Ja, jag kan vara så förskonad från detta själv att jag är omedveten om vad min omgivning går igenom.)
Citera
Idag, 14:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Oj, men hur många kvinnor kämpar egentligen med hormonella cykler och sådant? Kanske med biverkningar från hormonella preventivmedel som män tvingar dem att ta.

Det är inte så ovanligt, många kvinnor har mensvärk som är närmast handikappande. Och det är ju bara en aspekt av det. Jag tycker det känns konstigt att du skriver raljerande kring det.

Män tvingar inte någon att ta preventivmedel, eller i sådana fall är det ju direkt vansinniga män som borde låsas in omgående. Jag tycker du drar diskussionen mot en ganska barnslig nivå här, eller så kanske jag misstolkar dig.

Citat:
(Ja, jag kan vara så förskonad från detta själv att jag är omedveten om vad min omgivning går igenom.)

Detta är lite typiskt kvinnor, att utgå från personliga erfarenheter istället för fakta. Det finns en studie kring detta av någon Tannen, men jag minns inte namnet på den just nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in