Idag, 08:47
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Du får tycka vad du vill, jag tror inte att vi kan komma överesens för vi tycker helt olika. Jag vet att jag inte fantiserar eftersom jag har lämnat bakom det stadiet då det fantasistyrda tankesättet styr. Du kan aldrig förstå vad jag försöker säga så länge du inte börjar tänka mer med förnuft.

Jag förhåller mig bara logiskt. Anser du att man ska göra logiska slutsatser så kommer vi alltid hålla med varandra.

Jag delar egentligen inga åsikter utan endast logisk sanningsenlig fakta.

Fakta vi vet till 100%

1. Du vet inte om gud finns eller ej.
2. Du fantiserar att han inte finns.
3. Din fantasi av att gud inte finns kan vara osann, en lögn
4. Fantasin om att gud finns kan vara sann.

Detta eftersom naturvetenskapen varken motbevisat gud eller inte.

Det enda som blir otydligt är varför du anser att fantasin för att gud finns är sämre än den motsatta fantasi som du har att gud inte finns.
Citera
Idag, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Så faktum kvarstår det kan vara så att det är du som fantiserar att det inte finns nägot efterliv medan sanningen kan vara att vår själ fortsätter efter döden.

Du vet alltså inte ven av oss som fantiserar.

Liknande kan man säga att det ka ske finns godis i lådan. Om det fanns godis i lådan och du fantiserade att det inte fanns. Då var min fantasi (eller intution?) om att det fanns godis i lådan sann och din fantasi falsk (lögnaktig tanke?).

Vill du berätta hur livet efter döden ser ut för dig? Liknar det livet här? Har man sitt gamla medvetande med sig? Vad är syftet att existera en evighet? Varför vill man det? Hur klarar man av ett liv som varar en evighet? Har man ngn kontakt med levande här?
Citera
Idag, 08:56
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Vill du berätta hur livet efter döden ser ut för dig? Liknar det livet här? Har man sitt gamla medvetande med sig? Vad är syftet att existera en evighet? Varför vill man det? Hur klarar man av ett liv som varar en evighet? Har man ngn kontakt med levande här?
Jag ämnar inte att fantisera utan jag ville mest poängtera att du gör det om du utgår från att gud inte finns.

Eller är du agnostiker och erkänner att du inte vet om gud finns?

Men för att ge dig nägot slags svar på din fundering så om vi utgår från logik och vetenskap så är det rimligt att tänka att om efterlivet existerar (Vilket är fullt möjligt att det gör). Så är inte allas efterliv olika utan alla kommer till samma plats. Även om man kan komma dit med olika perspektiv. Rent logiskt.

När människor uttrycker att dom inte vill leva en evighet. Varför inte? Skulle du lida av att älska? Hade du lidit av att ge och få kärlek i en evighet? Verkligen? Är det så läskigt med evig kärlek? Kanske blir det mer logiskt om man inser att ateister inte (kan) känna mening i sitt liv i den kontext att de inte tror att det kan finnas en objektiv mening med livet. Att man projicerar denna cyniskhet på sitt egna liv. Att det skulle vara olidligt att behöva leva utan en mening i en evighet. Men poängen ör ju att kärlek inte alls är meningslöst..Men du verkar anse att det är det. Vad är du rädd för, kärlek?
Citera
Idag, 08:57
Medlem
Brilllans avatar
Jag citerar Ricky Gervais... Ateisterna tror bara på "en" gud mindre än vad alla religioner gör....
Citera
Idag, 09:06
Medlem
oyegies avatar
Man kan ta bort religion men inte Gud som har skapat religionen sen Adam och Eva.
Och Gud gav oss fri vilja, Adam och Eva valde att inte att följa sin Gud.
Citera
Idag, 09:16
Medlem
Citat:
Jag förhåller mig bara logiskt. Anser du att man ska göra logiska slutsatser så kommer vi alltid hålla med varandra.

Fakta vi vet till 100%

2. Du fantiserar att han inte finns.
3. Din fantasi av att gud inte finns kan vara osann, en lögn
4. Fantasin om att gud finns kan vara sann.

Detta eftersom naturvetenskapen varken motbevisat gud eller inte.

Det enda som blir otydligt är varför du anser att fantasin för att gud finns är sämre än den motsatta fantasi som du har att gud inte finns.

Mitt sunda förnuft säger att det inte finns ngn gud. Det är varken sannolikt eller troligt att det hen finns. Guds existens framstår som önsketänkande, som en snuttefilt. Jag har ingen behov att tro på en gud som löser mina känslomässiga problem. Religionen ger det som en emotionellt omogen individ behöver. En mer mogen person löser problemen på ett annat sätt än med hjälp av fantasier.

Jag förstår att det gud buder på är sådant som ger en tröst när man inte vågar se sanningen. Man har en fantasi om livet efter döden för att man inte vågar se sanningen att livet tar slut. Man tror på paradis och helvete för att man vill tro på rättvisan, som ofta inte finns. Man behöver religionens vägledning om rätt och fel om man saknar en mer mogen moralisk kompass. Man behöver tro på en allsmäktig varelse som älskar och tar hand om en när man saknar känslan av grundtrygghet. O c v.
Citera
Idag, 09:19
Medlem
Citat:
Så faktum kvarstår det kan vara så att det är du som fantiserar att det inte finns nägot efterliv medan sanningen kan vara att vår själ fortsätter efter döden.
Andar /"spöken" finns men har INGENTING med religion att göra.
Inte första gången kristna gör anspråk på något som inte beror på kristendom...
Citat:
Fakta vi vet till 100%
Lustigt att du använder ordet "logik" ihop med gud.
Hävdar du samma sak om jultomten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in