• 1
  • 2
2025-02-09, 00:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Tror det finns det.
Kan även finnas om man har dränerat huset, kommer jag att tänka på, så det är inte säkert att det har med avloppet att göra, men du får kolla upp vad du har egentligen har. Jag har inte mer att komma med.
Citera
2025-02-09, 17:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Man kan ha den i bottersta "kammaren" i ett filtreringssystem/avlopp?

Om du med bortersta kammaren menar att det är grovfiltrerat avloppsvatten så skulle jag bestämt avråda från detta , vanliga länspumpar är inte avsett för förorenat me större partiklar i vatten utan kommer sättas igen.
Citera
2025-02-09, 18:43
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Om du med bortersta kammaren menar att det är grovfiltrerat avloppsvatten så skulle jag bestämt avråda från detta , vanliga länspumpar är inte avsett för förorenat me större partiklar i vatten utan kommer sättas igen.

Det är det inte, men av ren nyfikenhet vad skulle du använda för pump till det du pratar om?
Citera
2025-02-09, 21:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Det är det inte, men av ren nyfikenhet vad skulle du använda för pump till det du pratar om?

Skärande pumpar , googla på det så ser du, finns flera olika tillverkare av sådana bla Flygt , dyra grejor men håller i många år
Citera
2025-02-09, 22:09
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Skärande pumpar , googla på det så ser du, finns flera olika tillverkare av sådana bla Flygt , dyra grejor men håller i många år

Kan du inte länka någon budgetmodell?
Citera
2025-02-10, 14:32
Medlem
Citat:
Kan du inte länka någon budgetmodell?

Jag tycker du är alldeles för ospecifik om vad du ska ha den till och hur länge du behöver den...
(kanske hyra är ett bra budgetalternativ?)

Prova gärna att våga störa nån säljare med "dumma frågor" (de stör oss tekniker alldeles för ofta)...
Typ kl. 13.15 arbetsdagar så har de lagom mat-koma för att ens själva tycka att de är nyttiga, men svarar gärna i telefon för att kunna låtsas att lunchen är slut.

https://www.xylem.com/sv-se/brands/f...documentation/

https://pumpshoppen.se/produkter/pum...ankbara-pumpar
Citera
2025-02-12, 17:47
Medlem
Någon medlem som sett denna tråd skickade mig en privat fråga som jag tar mig friheten att "förorena" denna tråd med:
Citat:
Vad skulle du använda för pump om du behöver tömma ett helt rum på vatten? sådär 50 kvadrat 10 cm högt

Då har man några vägval först som avgör vilken åtgärd som passar:

Har högvattenståndet redan inträffat? Om INTE så kanske "du har en plan":
  1. Gäller det att tömma din vattensäng som riskerar att spricka så töm den med en hink(hinkar) enl. instruktionen från leverantören av din eller motsvarande vattensängar.
  2. Kolla upp vad din hemförsäkring säger angående vattenskador och ev. uppgradera innan du börjar
Har det istället redan hänt så är det kanske bråttom!

Är rumsgolvet samt väggar och dörröppningar helt vattentäta tillräckligt högt?

Köp då en dränkbar pump och tättslutande slang som räcker till närmsta avlopp/vask/handfat/toastol från typ Biltema eller motsvarande fritidsbåtbutik som är tillräckligt billig eller kraftfull för ditt behov. Köp också en spann, ett öskar och en mopp + några svampar som du använder för att flytta vatten från golvet till spannen som pumpen hjälper dig att tömma.

Om rummet INTE är avsett för öppna vattenytor så kommer du nog billigast undan för sanering+renovering om du tar hjälp av en saneringsfirma. (Även om du saknar hemförsäkring...)

Om du håller på att PREPPA ditt safe room/källare så bör du förutom rätt pump också skaffa några smarta länsor så att du kan avgränsa rummets golvyta medan pumpen tömmer så att du kan hålla vattennivån TILLRÄCKLIG HÖGT så att pumpen kan suga tills det mesta vattnet är ute. En golvbrunn utan avloppsrör men med plats för pumpen är bäst.

Men om du preppar för en ev. översvämning från ån/floden/sjön/havet så är tyvärr inte pumpen ditt stora problem, utan var ska du göra av pumpslangens andra ända?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in