• 4
  • 5
2025-02-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Jag tror tv-spel fördummar människor.

Men man lär sig inte det förrän det är försent.

Människor borde lära sig ta hand om varandra istället.

Jag tror inte det fördummar människor:

Datorspel kan bidra till högre intelligens hos barn
https://www.forskning.se/2022/05/13/...gens-hos-barn/

Däremot ska allt göra med någon form av måtta. Det är inte bra om det börja brista i en massa annat för att för mycket fokus läggs på en sak. Sen är dataspel olika – finns många som anspelar på känslor och empati. Behöver inte handla om våld även om det så klart ofta gör det. Men att man skulle bli mer våldsbenägen i verkliga livet för att man spelar spel med våld verkar det inte finnas några stora belägg för, framförallt med tanke på att tillgången till spel med mer realistisk grafik är långt mycket högre än för och våldet har inte ökat i korrelation till det.

Men hittade en artikel från 2007 där det påstås att det är så:

Studie visar: Därför blir barn aggressiva av datorspelsvåld
https://www.pcforalla.se/article/170...spelsvald.html

Här en forskare som säger tvärtom:

”Men Daniel Kardefelt Winter skriver att det hela är spekulativt och inte underbyggs av speciellt objektiva studier. Han påminner också om att cirka 90 procent av alla barn i Sverige spelar någon form av tv- eller datorspel.

Om man går ut i massmedia och påstår att en tredjedel av alla pojkar i Sverige riskerar att bli mördare och våldtäktsmän pågrund av sitt spelande vore det passande att ha mer på fötterna än anekdoter och egna observationer" skriver han.”

Forskaren: Våldsamma tv-spel är bra för ditt barn
https://nyheter24.se/nyheter/forskni...aven-valdsamma

Men givetvis bra att samtala om detta och fundera över vad vi egentligen gör med vår tid.
Tycker dock svårt att säga hur tid spenderas på bästa sätt rent objektivt, för det är väl i högsta grad subjektivt? 🤔
Senast redigerad av star-affinity 2025-02-10 kl. 13:53.
Citera
2025-02-10, 14:11
Medlem
Cadells avatar
Vem fan bryr sig
Livet kan dra åt helvete iallafall
Citera
2025-02-10, 14:29
Medlem
Puffgeckos avatar
Jag kan väl hålla med till viss del men jag vill inte att mitt barn ska vara den där ungen som inte får spela TV-spel för mamma.
Citera
2025-02-10, 16:51
Medlem
Svavelbryggas avatar
Både dataspel och sociala medier borde förbjudas för alla eftersom ingen kan hantera det. Acceptabla nöjen är dricka alkohol på lokal, sport eller spel på annat än dator.
Citera
2025-02-10, 18:42
Medlem
jimmiejugends avatar
Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra barn. Tar de inte sitt ansvar och låter paddan, datorn och tv-spelet sköta uppfostran så blir det skräpmänniskor av dem när de växer upp.

Har man en trygg uppväxt så är det inga problem alls att spela, det kan till exempel leda till att man lär sig ett nytt språk, intresserar sig för programmering eller träffar nya vänner.
Citera
2025-02-10, 20:16
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Om man har barn så ska man se till att de håller på med idrott seriöst.

Min son började spela ishockey när han var fem år sen spelade han hela sin uppväxt, och gör det fortfarande i tjugoårsåldern.

Han spelade mycket tv-spel men eftersom han tränade hockey i stort sätt dagligen så satte jag aldrig stopp för det.

Se till att era barn idrottar så får ni mycket mindre problem med dom.

Tror det är en stor skillnad för oss födda på 80-talet vi satt ett gäng i någons gillestuga och spelade tv-spel som hade en början och ett slut eller så var spelen så fruktansvärt svåra så man gav ut och stack ut och cyklade eller spelade fotboll. Idag matas barnen bara på med hur mycket spel de vill och det är ofta i matchformat så man kan hela tiden spela om och om så man tröttnar inte på det viset.

Jag har alltid spelat och varit intresserad av spel och det har ändå gett mig väldigt mycket bra upplevelser i min uppväxt som när man spelade Resident Evil, FF7, Zelda Ocarina of Time, Fallout första gången. Värsta ordet jag vet är dock Gamer. Jag tycker ingen unge ska försöka vara en gamer då jag inte gillar vad subkulturen runt spel blivit.
Citera
2025-02-10, 21:16
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Jag tror tv-spel fördummar människor.

Men man lär sig inte det förrän det är försent.

Människor borde lära sig ta hand om varandra istället.

Jag tror tvärt om, att det kan hjälpa språkutveckling (engelska tex) osv

Sociala medier där emot, det är jag övertygad om att det fördummar folk.
Citera
2025-02-10, 22:14
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Eller varför inte förbjuda alla under 18 från att läsa böcker? Det finns ju jättemånga otäcka böcker med hemska budskap som "The Turner Diaries", "180 dagar i Sodom" eller "Alkemisten".

Dessutom borde alla under 18 vara förbjudna från att spela ishockey; ett brutalt spel där man stänger in 12 nikotinberoende stackare i en liten bur och låter dem slåss till döds om en snusdosa! Och där slagsmål, våld och regelbrott hyllas och premieras!

För att inte tala om Television! När jag var ung sände SVT ett hemskt och gräsligt televisionsprogram från Amerika som hette "Hulken", och handlade om en kille som blev stor, grön och våldsam när han blev arg. För att sedan lösa alla sina problem med våld!

Kan snälla nån inte någon tänka på Baaaaarnen!! Är det så konstigt att det mördas och smälls bomber varje dag, när de sände "Hulken" på SVT på bästa sändningstid i mitten på 80-talet!!!

EDIT: OBS! IRONI!
Senast redigerad av Felicia.C.Rose 2025-02-10 kl. 22:17.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in