• 9
  • 10
Igår, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Du missförstår. Man får åka med bussen om betalterminalen är ur funktion. Chauffören viftar in folk i bussen och säger att terminalen är ur funktion, den är trasig eller offline. Varför då inte åka med utan i stället ta taxi?

Ja, för ett antal stolpskott i tråden skrek sig hesa om att ”bussarna går inte!!!”.

Det. Är det jag har pratat om, i alla mina inlägg. Vad du pratar om skiter jag faktiskt fullständigt i.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jadu. Eftersom systemet är beroende av att hämta in realtidsdata om fordonen och förarna? Att ruttplaneringen måste ta hänsyn till om en viss buss alldeles nyss råkat ut för ett haveri, om chaufförerna sjukanmält sig, om det finns chaufförer som kliver in i stället, osv.

Fan, den här tråden har verkligen samlat ihop all världens BC-grottmänniskor (BC, "Before Computing").

Allt du nämner att sådant som kan betraktas som QOF. Att inte kunna se vilka som arbetar den aktuella dagen, och vilka turer som behöver bemannas går inte att bortförklara med något av dina argument. Om det en dag inte går att se vart varje buss befinner sig i realtid kanske det blir lite svettigare på ledningscentralen, men betydligt bättre än att bussarna står stilla och att arbetsgivaren måste ringa runt till alla anställda och fråga om de är lediga eller arbetar den aktuella dagen.
Citera
Igår, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Just Nobina har jag inte koll på, men SL:s depå i Tomteboda tar c:a 220 bussar vilket ska vara störst i Norden. Annars är depåer i Norden ofta mellan 100-200 bussar i storlek som störst. För att hitta riktigt stora depåer får du åka till lite större metropoler, i Bologna har de en depå som tar 500 bussar och i Delhi finns det en med upp till 1000.

Svealandstrafiken har 322 bussar fördelade över Örebro och Västerås. Så att Örebrodepån kan ha 100bussar känns inte orimligt.
Citera
Igår, 17:10
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Det här gäller för kollektivtrafiken (EU-förordning):
Du kan ju försöka få ersättning om du åker taxi istället hahaha meddela mig när idioten kommer med i tidningen Aftonbladet kan sitta på nyhetstorka snart
Citera
Igår, 17:13
Medlem
Läser lite mer. Haveriet inträffade alltså cirka kl 5. Alla bussar inställda. Vid 9:30 hade man börjat skriva ner lite körorder på papper för att försöka få igång lite trafik. Dvs det tog 4,5 timme innan man påbörjade någon form av försök till alternativt körande. Vid cirka kl 10 fungerade det igen, så man behövde aldrig köra med pappersorder.

Fullständig galenskap, menar jag. Redan vid kl 5:30 eller i alla fall senast kl 6:00 borde ju någon chef förstått att påbörja någon form av trafik. Givetvis inte möjligt i full skala men för att ta det absolut enklaste exemplet:

I Falkenberg finns en linje som går mellan Busstationen i stan och Tågstationen. En tur på cirka 8 minuter och som uteslutande är till för att slussa tågpendlare från och till tåget. Men istället för att säga till Hasse och Achmed att åka till tågstationen och Bosse och Ravinder att åka till busstationen och sedan köra fram och tillbaka ett par timmar, så valde man alltså att låta alla fyra fika vidare. Och pendlarna fick promenera sträckan.

osv osv skicka ut några bussar på de 4-5 största huvudstråken i varje stad?. Nejdå. Utan ett fungerande IT-system måste ALLA bussar stå stilla. Herregud...

Nobina är alltså slavar under sitt IT-system istället för att IT-systemet fungerar som en stödfunktion. Ofta är det i praktiken samma sak, men har man fel i sitt grundtänk så råkar man uppenbart ut för sådana här verksamhetshaverier. För det var ju ett verksamhetshaveri och inte bara ett IT-haveri som inträffade.
Citera
Igår, 17:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du kan ju försöka få ersättning om du åker taxi istället hahaha meddela mig när idioten kommer med i tidningen Aftonbladet kan sitta på nyhetstorka snart

Tja. Under 2024 hämtade jag ut lite drygt 14 tusen på ersättningar för förseningar i trafiken. En hel del SJ, naturligtvis. Men många gratisresor blev det.

Men visst, sittt du och tjura på som en Tjalle tvärvigg och skit i att begära ersättning. Inte fan drabbar det mig.

För er andra:

https://sl.se/kundservice/forseningsersattning

https://www.ul.se/kundservice/forseningsersattning/

https://vl.se/biljetter/villkor-och-...ngsersattning/
Citera
Igår, 18:09
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Tja. Under 2024 hämtade jag ut lite drygt 14 tusen på ersättningar för förseningar i trafiken. En hel del SJ, naturligtvis. Men många gratisresor blev det.

Men visst, sittt du och tjura på som en Tjalle tvärvigg och skit i att begära ersättning. Inte fan drabbar det mig.

För er andra:

https://sl.se/kundservice/forseningsersattning

https://www.ul.se/kundservice/forseningsersattning/

https://vl.se/biljetter/villkor-och-...ngsersattning/
snyggt försök nobina kan tillgodose dig en taxi men aldrig det betalas ut några pengar om du inte blir tillförordnad en. 14 tusen delat på årets alla dagar är 38kr per dag vilket du aldrig skulle lyckas få från nobina hahaha jävla tönt
Citera
Igår, 18:29
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Men om all kollektivtrafik är stoppad lär det ta mer än ett par timmar att få tag på en ledig taxi…
Ja!
Undra hur det gick för taxiverksamheten i morse?
Mycket klirr i kassan för taxibolagen men långa väntetider och överbelastad växel?
Citera
Igår, 21:11
Medlem
frozens avatar
Ja det var minst sagt rörigt i Stockholmstrafiken idag som jag förstod det. Massor av folk vid busshållplatserna där bussarna uppenbarligen var inställda.

Såg dock att mer rutinerade chaufförer hade ett vanligt A4-papper i vindrutan med handskrivet linjenummer eftersom den vanliga skyltningen var ur funktion.

Rörigt va ordet.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
Pungpuckels avatar
En dag blir bussarna självkörande och styrs med AI.
Då kan vi gnälla på riktigt när AI går bananas.
Men det blir ändå lättare, till och med för gamlingar eftersom smarta kameror registrerar alla som går av och på också får man en räkning i slutet av månaden, som man inte behöver att aktivt betala förstås, för den dras automatiskt ifrån kontot för medborgerliga avgifter, som det kommer att heta.
Det är pengar som väntar på att dras, och som alla kommer att bli tvungna att ha om de vill kunna röra sig någorlunda obehindrat.

Det är lite svårt för nutida människor att tänka sig, men det funkar "ungefär" som löneutmätning, avgifter först - sen får du din lön varsågod.

Vardag 2042, men det är ett tag kvar. Njut av att det fortfarande är en människa som faktiskt kör bussen.
Barnbarnen kommer tro att ni levde som familjen flinta när ni berättar.
Citera
Idag, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Läste nyss att det är problem med något IT-system i Region Halland, och då kan man tydligen inte köra buss. Hur sjutton är det ens möjligt? Bussarna går ju sannolikt att starta och köra precis som vanligt även om exempelvis inte biljettsystem och annat fungerar som det ska.

Någon som har mer information?

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/sve...lda-i-halland/

Håhåjaja
Längtar till dagen då samma sak händer betalningasyatemen i sverige

Y2k faran isnt over yet
Citera
Idag, 09:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozen
Ja det var minst sagt rörigt i Stockholmstrafiken idag som jag förstod det. Massor av folk vid busshållplatserna där bussarna uppenbarligen var inställda.

Såg dock att mer rutinerade chaufförer hade ett vanligt A4-papper i vindrutan med handskrivet linjenummer eftersom den vanliga skyltningen var ur funktion.

Rörigt va ordet.
Kan inte chauffören kontrollera skylten på bussen manuellt?
Fy fan vad dumt!
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in