• 6
  • 7
2025-02-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Jo det där har man råkat ut för för ibland.
Som sagt så funkar det bra med att belysa halsmandlarna med ficklampa och groparna i dessa.
Samt trycka ut eventuella stenar med ett trubbigt instrument, rent helst sterilt kanske då det kan blöda lite.

Min teori är att dessa beror på att man har beläggning på tungan och att denna "skrapas av" emot halsmandlarnas fickor och då ansamlas i dessa.
Anledningen till beläggning på tungan kan bero på ett flertal olika anledningar.
Det kan vara väl värt att få komma till botten med vad som orsakar detta.
Personligen så trodde jag att det berodde på hög konsumtion av mjölkprodukter men det betyder det inte alls vara.
Om man söker på nätet så finns det massor av olika anledningar en del symtom på sjukdom.

Man ska absolut inte ta bort själv med något sorts instrument enligt vad man läser på nätet i alla fall. Kan vara skadligt och förvärra saker.
Citera
2025-02-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Jag gör detta varje kväll när jag borstar tänderna. Kommer ofta ut knappnåls-små stenar eller gulaktigt slem, ibland lyckas det ändå byggas en sten på 2-3mm.
Tyvärr märker man att många antingen är ovetandes om tonsillstenarnas existens eller helt enkelt är för lat för att orka ta bort dom. Detta och tungskrapa borde vara obligatoriskt för att få vistas bland andra människor.

När människor luktar negerröv/lärare på grundskolan i munnen är det i 9/10 tonsillstenar. Spelar ingen roll hur mycket man borstar eller munsköljer, har man tonsillstenar kommer man ändå lukta skit i käften.

Hur lyckas du se stenarna och ta bort dom? När jag försöker titta efter stenar så ser jag inget för att det är mörkt, Även fast jag ställer mig under en lampa. Borde inte kräkreflexerna komma igång när du gräver i munnen?
Citera
2025-02-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Sant, men tonsillit luktar väldigt säreget, riktigt uräckligt. Så konstigt att de som luktar kadaver inte känner det själva. Det är bedrövligt illaluktande och i min värld superkonstigt att man inte känner själv. Å andra sidan finns det de som duschar 1ggr/v och luktat skunk, men som menar på att de inte luktar ngt eftersom "ingen påtalat det". Också obegripligt att man inte känner själv hur man luktar otvättad stjärt och underliv lång väg.

Blanda inte ihop tonsillit (halsfluss) med tonsillolit (halsmandelsten). Två olika saker.
Citera
2025-02-13, 21:11
Medlem
Bra länk tyckte jag.

https://www.tandkompaniet.com/tonsillstenar/
Citera
2025-02-13, 21:28
Medlem
Trollet420s avatar
Jag brukar koks vatten som jag gurgla halsen med. stenar vete fan men det kommer bitar som är typ som svål ibland och man känner skillnad efter att ha sköljt bort det. Smakar och luktar fan om man råkar tugga/dela på en. Har man fortfarande kass andedräkt så är ett äpple som gäller.. nåt i äpplen tar bort den sura lukten från hals mage
Citera
2025-02-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ww1
Hur lyckas du se stenarna och ta bort dom? När jag försöker titta efter stenar så ser jag inget för att det är mörkt, Även fast jag ställer mig under en lampa. Borde inte kräkreflexerna komma igång när du gräver i munnen?
Jag ser dom inte, jag gnuggar och trycker bara på halsmandlarna och då kommer dom ut.
Det funkar inte att ställa sig under en lampa, du behöver koncentrerat ljus, typ mobillampa.

Tror man vänjer av kräkreflexerna efter ett tag, gjort detta samt skrapat hela tungan i många år. Men visst, ibland petar man för långt bak och då hulkar man ju.
Citera
2025-02-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Har aldrig sett en enda sådan sten i min mandlar, men jag luktar skit ändå, borsta morgon och kväll och tandtrådar varje dag.

Skrapar du även tungan med en tungskrapa? Det är superviktigt. Fastnar mycket äckligt där...
Citera
2025-02-13, 23:12
Medlem
infidels avatar
Gurgla med oral klorhexidinlösning som finns på apoteket. Det dödar effektivt stinkbakterier i svalget.
Citera
2025-02-13, 23:28
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Jag jobbar med en som får det att tåras i ögonen när man pratar med vederbörande. Tror inte denne känner av sin andedräkt.

Troligtvis tandlossning
Citera
2025-02-14, 00:03
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Troligtvis tandlossning

Luktar det också?
Citera
2025-02-14, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Har haft problem med detta, riktigt äckligt. Slutade med mejeriprodukter, stenarna försvann. Vet dock inte om förekomst av tonsillit är relaterat till kosten egentligen, men funkade för mig.

Jag tror att mejeriprodukter var problemet även för mig. Jag hade ofta ”stenar” när jag åt mycket kvarg och keso men sen jag la av med det för ett par år sen, så har jag inte haft en enda ”sten”.
Citera
2025-02-14, 20:24
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Luktar det också?

Ja det stinker förjävligt om det är kraftigt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in