Citat:
Ursprungligen postat av
Klandalf
Inget fel med att kapa kontakten med en toxisk människa som aktivt väljer misär. Du blir medberoende när du gång på gång tvingas agera snuttefilt, du vet ju hur det slutar. Hon saknar sin förövare och kryper tillbaka när hon är färdig med att dumpa sin skit på dig. Meningslöst att involvera sig.
Glöm henne.
Detta.
En väninna ställde upp och vittnade mot hennes väninnas våldsman (pojkvän) med överenskommelsen att hon skulle lämna honom om han blev dömd.
Snubben blev dömd och hennes väninna (den utsatta) sprang tillbaka direkt.
Polisanmälningar och rättegång är tyvärr ingen garanti för att hon kommer lämna snubben.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Ditt största ansvar är det som du har mot dig själv. Man kan inte hjälpa någon om man själv är på väg att drunkna.
Jag tycker du ska vara tydlig mot din släkting, att du inte vill vara en del av detta längre. Ni kan fortfarande ha kontakt (om du själv vill) men då inte tala om hennes relation. Förtydliga för henne att den dag hon verkligen har bestämt sig för att lämna sin destruktiva relation, då kommer du att finnas där för henne men du kommer inte att fortsätta som det är nu.
// CC
Det satte jag som en regel till en kompis (visserligen man) efter många turer och mycket kaos. Han fick bara nämna henne om hon försökte mörda eller kasta honom i fängelse.
Det började ok men med tiden så ringde min kompis och var 'tvungen' att bryta regeln för att berätta något superdysfunktionellt.
Det är ingen dålig idé men då måste ts vara stark och sätta gränser och eventuellt kunna lägga på luren.