• 1
  • 2
Igår, 17:39
Medlem
viviaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har de några barn var för sig?

Nej, det har de inte.
Citera
Igår, 17:43
Medlem
viviaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Alla människor har ett egetansvar.

Min far var i ett förhållande jag tyckte var dåligt. Jag sa vad jag tyckte. En månad senare var de tillsammans igen. Jag tyckte förstås gubbjäveln var dum i hela huvudet, men det är hans val.

I ditt exempel, om det finns fysisk misshandel du kan bevisa, så skulle jag polisanmäla. Jag skulle skita fullständigt i både din släkting och hennes partner, det handlar om att rädda liv när de själva inte kan se faran.

Ja det är hennes egenansvar som jag börjar fundera över. Jag känner liksom att jag har gjort det jag kan, så vet inte om jag har något ytterligare ansvar för henne. Hon är vuxen ändå och fattar sina egna beslut, uppenbarligen, då hon inte lyssnar på oss runt henne. Dessutom vet hon vid det här laget exakt vad jag tycker.

Jag har inga bevis på att hon utsatts för fysiskt våld så tror inte att en polisanmälan hade gjort något. Jag vet att hon har vissa skador dokumenterade men nu är hon ju inne i en period där hon känner sig hoppfull kring att han har insett sina fel och ska bättra sig själv, så hon lär ju inte vilja ha någon poliskontakt i dagsläget.
Citera
Igår, 17:44
Medlem
viviaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ditt största ansvar är det som du har mot dig själv. Man kan inte hjälpa någon om man själv är på väg att drunkna.

Jag tycker du ska vara tydlig mot din släkting, att du inte vill vara en del av detta längre. Ni kan fortfarande ha kontakt (om du själv vill) men då inte tala om hennes relation. Förtydliga för henne att den dag hon verkligen har bestämt sig för att lämna sin destruktiva relation, då kommer du att finnas där för henne men du kommer inte att fortsätta som det är nu.

// CC

Det låter som ett mycket rimligt förslag, tack
Citera
Igår, 18:37
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Inget fel med att kapa kontakten med en toxisk människa som aktivt väljer misär. Du blir medberoende när du gång på gång tvingas agera snuttefilt, du vet ju hur det slutar. Hon saknar sin förövare och kryper tillbaka när hon är färdig med att dumpa sin skit på dig. Meningslöst att involvera sig.

Glöm henne.

Detta.

En väninna ställde upp och vittnade mot hennes väninnas våldsman (pojkvän) med överenskommelsen att hon skulle lämna honom om han blev dömd.

Snubben blev dömd och hennes väninna (den utsatta) sprang tillbaka direkt.

Polisanmälningar och rättegång är tyvärr ingen garanti för att hon kommer lämna snubben.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ditt största ansvar är det som du har mot dig själv. Man kan inte hjälpa någon om man själv är på väg att drunkna.

Jag tycker du ska vara tydlig mot din släkting, att du inte vill vara en del av detta längre. Ni kan fortfarande ha kontakt (om du själv vill) men då inte tala om hennes relation. Förtydliga för henne att den dag hon verkligen har bestämt sig för att lämna sin destruktiva relation, då kommer du att finnas där för henne men du kommer inte att fortsätta som det är nu.

// CC

Det satte jag som en regel till en kompis (visserligen man) efter många turer och mycket kaos. Han fick bara nämna henne om hon försökte mörda eller kasta honom i fängelse.

Det började ok men med tiden så ringde min kompis och var 'tvungen' att bryta regeln för att berätta något superdysfunktionellt.

Det är ingen dålig idé men då måste ts vara stark och sätta gränser och eventuellt kunna lägga på luren.
Citera
Igår, 19:28
Medlem
HBTKuks avatar
Jag kände ett par som både fysiskt och psykiskt misshandalde varandra. De bättrade sig aldrig, utan fortsatte alltid i samma spår. Till slut orkar man inte försöka hjälpa längre, för de vill inte hjälpa sig själva.
Citera
Igår, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viviaen
Känner en kvinna som är i ett våldsamt förhållande, det är mest psykiskt våld men det förekommer även fysiskt och materiellt våld. Jag betvivlar inte alls på att hon är våldsutsatt och jag märker hur hjärntvättad hon blivit av allt våld, tycker såklart att det är hemskt och hon förtjänar så mycket bättre. Problemet är att hon aldrig lyckas lämna den här mannen ordentligt. Hon har lämnat honom flera gånger men går hela tiden tillbaka, hittar ursäkter för hans beteende och hennes självkänsla är såklart otroligt påverkad av allt hon blivit utsatt för och fortfarande blir utsatt för. Hon har släktingar och vänner som försökt och försöker hjälpa henne, stundvis backar hon men söker sedan stöd hos oss igen när hon känner att situationen med mannen är ohållbar.

Nu har hon nyligen gått tillbaka till honom efter några månader isär och jag känner mig hemsk som ens känner det, men jag är så jävla less på henne. Hon vill lämna honom, sedan går hon tillbaka, hon inser allt vad han gör fel, sen ursäktar hon hans beteende, hon vill ha hjälp och stöd, sen tar hon avstånd från de som vill hjälpa och blir sur om man försöker påtala problemen, hon kommer till en och vill prata av sig när han har gjort något, sen ljuger hon om saker han gör och saker som har hänt. Jag känner att jag inte orkar mer. Jag förstår att hon sitter i en fruktansvärd situation och jag bryr mig såklart om henne, men inget jag gör bidrar ju med någon skillnad? Jag slängs runt i hennes berg-och-dalbana, får stå ut med att hon svänger i vilken kontakt hon vill ha med en, får lyssna på hennes lögner och känner nu att jag har fått nog.

Jag är släkt med den här kvinnan, vilket gör att det skulle kännas ännu värre att bryta kontakten med henne. Men när hon senast berättade att hon pratat med mannen och bestämt sig för att försöka igen så ville jag verkligen säga till henne att hon får göra vafan hon vill, men att när han fortsätter behandla henne som skit och hon återigen inser att hon behöver stöd så kommer jag inte finnas där för henne längre. Jag anar att hennes situation inte blir bättre av att folk överger henne (eller så får hon den tankeställare hon behöver av det?) men någonstans måste jag väl få tänka på mitt eget mående i det hela??

Du är lika medberoende som henne. Det bästa är att anmäla till polisen om du misstänker brott.
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Citat:
Känner en kvinna som är i ett våldsamt förhållande, det är mest psykiskt våld men det förekommer även fysiskt och materiellt våld. Jag betvivlar inte alls på att hon är våldsutsatt och jag märker hur hjärntvättad hon blivit av allt våld, tycker såklart att det är hemskt och hon förtjänar så mycket bättre. Problemet är att hon aldrig lyckas lämna den här mannen ordentligt. Hon har lämnat honom flera gånger men går hela tiden tillbaka, hittar ursäkter för hans beteende och hennes självkänsla är såklart otroligt påverkad av allt hon blivit utsatt för och fortfarande blir utsatt för. Hon har släktingar och vänner som försökt och försöker hjälpa henne, stundvis backar hon men söker sedan stöd hos oss igen när hon känner att situationen med mannen är ohållbar.

Nu har hon nyligen gått tillbaka till honom efter några månader isär och jag känner mig hemsk som ens känner det, men jag är så jävla less på henne. Hon vill lämna honom, sedan går hon tillbaka, hon inser allt vad han gör fel, sen ursäktar hon hans beteende, hon vill ha hjälp och stöd, sen tar hon avstånd från de som vill hjälpa och blir sur om man försöker påtala problemen, hon kommer till en och vill prata av sig när han har gjort något, sen ljuger hon om saker han gör och saker som har hänt. Jag känner att jag inte orkar mer. Jag förstår att hon sitter i en fruktansvärd situation och jag bryr mig såklart om henne, men inget jag gör bidrar ju med någon skillnad? Jag slängs runt i hennes berg-och-dalbana, får stå ut med att hon svänger i vilken kontakt hon vill ha med en, får lyssna på hennes lögner och känner nu att jag har fått nog.

Jag är släkt med den här kvinnan, vilket gör att det skulle kännas ännu värre att bryta kontakten med henne. Men när hon senast berättade att hon pratat med mannen och bestämt sig för att försöka igen så ville jag verkligen säga till henne att hon får göra vafan hon vill, men att när han fortsätter behandla henne som skit och hon återigen inser att hon behöver stöd så kommer jag inte finnas där för henne längre. Jag anar att hennes situation inte blir bättre av att folk överger henne (eller så får hon den tankeställare hon behöver av det?) men någonstans måste jag väl få tänka på mitt eget mående i det hela??

Du är lika medberoende som henne. Det bästa är att anmäla till polisen om du misstänker brott.
Citera
Igår, 22:52
Medlem
Nej, har gjort samma. Det går inte att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt
Citera
Idag, 00:42
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Det låter som ett mycket rimligt förslag, tack
Jag vill tilllägga att du bör tänka på dig själv. Men om du vill fortsätta stötta din vän finns andra sätt som du redan hjälpt henne med men också:

Inte lyssna på henne... det låter konstigt men jag tror inte det hjälper. Du kan lyssna på henne den dagen hon lämnar honom för gott men orsaken behöver hon inte veta så länge då detta bara drar ut på det hela egentligen. Kanske leder det till att kvinnojourerna blir hennes enda vänner och hon tänker tillbaks på dig och saknar dig så oerhört och att hon då bestämmer sig en gång för alla?

Om du ändå har en kort konversation med hennes så försök att ställa frågor till henne vilket leder till att hon själv då måste svara och skapa ord och meningar till skillnad från att lyssna på dig vad hon får och inte får göra som hon redan har höga murar mot.

Lösningen kommer från insidan och en själv. Hon måste vilja bli hjälpt och så länge hon inte vill så går det inte att prata till vett och reson hos henne.
Citera
Idag, 00:52
Medlem
Ordspråk
Du ska inte kasta pärlor för svin.
Citera
Idag, 01:29
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag som levt i en destruktiv relation behövde att mina vänner och familj tog avstånd ifrån mig. Du bör också bryta kontakten ialllafall tillfälligt om du känner dig medberoende. Mitt tips är att förklara varför du inte kan vara en del av hennes liv så länge personen aktivt väljer att stanna kvar!
Citera
Idag, 04:04
Medlem
Onanikrems avatar
Hade det varit min mor hade jag spöat upp honom i rullstolsnivå om han rört henne.

Bryt. Du dras bara med ner i skiten. Hon vet hon gör fel och gör om samma fel gång på gång med samma idiot. Berätta varför och så blockar du henne på tele och alla medier. För din egen skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in