• 4
  • 5
2025-02-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas-
På kommunens avfallsstation måste jag legitimera mig för att få köra in och lämna gamla strumpor till återvinning.

Däremot kan jag promenera rakt in på varenda grund- och gymnasieskola i stan.

Var finns logiken i, och vems är felet, att vi dels måste tänka i termer av skalskydd för skolor och dels har en situation med tiodubbelt fler psykiskt funktionsvarierade örlande runt som arbetslösa i dag jämfört med den gyllene tid då Sverige befolkades av nordbor??

Denna diskussionen handlar ju egentligen inte om säkerheten VS insyn som du verkar vara inne på...

För en kommunal skola subventioneras ju av skattepengar, vilket betyder att skolan i någon mening "ägs" av kommuninvånarna. Detta betyder därmed att offentlighet, öppenhet, insyn och transparens skall finnas. En kommunal skola skall således inte vara en dold, "stängd" eller hemlig verksamhet. Man skall med andra ord kunna ha möjlighet att besöka skolan, kunna ställa frågor osv. MEN detta betyder ju inte för den sakens skull att vem som helst, när som helst, bara skall kunna kliva in på en skola. Så bara för att "öppenhet och tillgänglighet" skall finnas så behöver ju inte det betyda att man inte får låsa dörrar eller ha vissa säkerhetsföreskrifter. Så när det gäller just detta så finns det i min värld inga motsättningar. Det är däremot när man börjar förespråka skolor med staket, murar, noll möjlighet till tillträde osv. som man går över gränsen. För det är då man riskerar att den skolan man skickar sina barn till varje dag innehåller våld/aga, nepotism, mobbing eller andra missförhållanden - utan någon som helst möjlighet att kontrollera detta för föräldrar, journalister eller allmänhet, eftersom skolan då är en helt dold, "stängd" och hemlig verksamhet.

Sedan skall tilläggas att alla säkerhetsföreskrifter eller åtgärder, som t ex att låsa dörrar, alltid skall vägas mot hur detta påverkar verksamheten och eleverna i praktiken. Skulle det exempelvis vara riskabelt ur brandsynpunkt? Är det handikappanpassat? Vilka svårigheter innebär t ex nycklar, passerkort och koder för de yngsta eleverna? Hur krångligt eller tidskrävande blir det för en förälder som skall hämta sitt barn osv. Så det kanske är här som utmaningarna egentligen ligger...
Citera
2025-02-13, 20:00
Medlem
Lukas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tack för dina ovärderliga svenska-tips samt dina berättelser om dina äldre släktingar! Men jag kan inte riktigt se vad detta egentligen har med ämnet att göra, och kan heller inte riktigt uppfatta detta som ett riktigt svar/bemötande av vad jag faktiskt skrev i förra inlägget. Så försök gärna igen :-)
Jag hjälper gärna till med svenskan för dem som inte fick godkänt betyg på högstadiet!
Att förakta väljares tankar är vanligt bland vänsterpolitiker, så jag är inte förvånad.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in