2025-02-13, 07:05
Medlem
Gammalt mordfall och gammal hårdvara blir ny spelupplevelse.

Det som nog får betraktas som årets hittills mest otippade spelsläpp är svenskutvecklat, inspireras av turerna kring Sveriges största mordgåta år 1986 och släpps till Game Boy från 1989.

Spelet heter Lösningen och beskrivs som en ”satirisk mörkläggningshistoria”, där målet inte är att faktiskt lösa Palmemordet utan snarare att ingen någonsin ska få reda på vad som hände. För att lyckas krävs samarbete med korrupta poliser, journalister, brottslingar och underrättelsetjänsten.

Per Martinson

Per Martinson, som utvecklat Lösningen som ett hobbyprojekt, menar att hårdvarubegränsningarna har gjort arbetet med spelet roligare och mer fokuserat.

– Det är roligt att göra en mjukvara som blir färdig på ett annat sätt än vad det blir på modern hårdvara. Det finns enorma möjligheter med moderna datorer och konsoler men också en flyktighet, där nya säkerhetsuppdateringar och systemförändringar närsomhelst kan göra att mjukvara degraderas. Sedan är det också tacksamt ur ett kreativt perspektiv att arbeta med säger han.

Spelet är utvecklat i GB Studio, som är en spelmotor för Game Boy. I sin nuvarande form är det i ett ”early release”-stadie, med versionsnummer 0.9. Enligt Per Martinson är tanken att åtgärda alla kända buggar och stabilisera spelupplevelsen inom de närmaste veckorna. Sedan är kassetterna redo att skeppas.

Den som inte råkar ha en Game Boy i byrålådan har möjlighet att köpa spelet till dator och mobil för 2 dollar. Filen är 512 kb stor och kan köras med en Game Boy-emulator. Det går även att testa en engelsk version av spelet gratis i webbläsaren.

Game Boy-kassetten med Lösningen kan köpas via utvecklarens itch.io-sida för 25 dollar.

Artikeln:

https://www.sweclockers.com/nyhet/40...-till-game-boy

--

Nån som är sugen på gameboyspelet eller iaf testa mobilversionen? Tycker projektet låter jätteskoj när dom släpper det på klassiska Game Boy.
Citera
2025-02-13, 09:47
Medlem
tryffs avatar
Så i spelet kidnappar krister petersson lisbeth palme, slänger henne över axeln och klättrar upp på en byggställning. Och jag skall försöka klättra upp och rädda lisbeth samtidigt som krister kastar tunnor i min väg?
Citera
2025-02-13, 11:16
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Så i spelet kidnappar krister petersson lisbeth palme, slänger henne över axeln och klättrar upp på en byggställning. Och jag skall försöka klättra upp och rädda lisbeth samtidigt som krister kastar tunnor i min väg?

Låter som en riktig DonjeyKong-ripoff!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in