2025-02-13, 23:56
Medlem
DamnDiddies avatar
Jag har skaffat ny dator - OCH nu hör det till saken, att jag bor på Gruppboende, för personer med psykisk ohälsa...I vilket fall som helst så jobbar det personal här, och jag litar inte på dom ALLS (jag har mina orsaker), jag har ett skåp med lås där jag låser in min PC, så om jag STÄNGER AV DATORN HELT, SÅ KAN INGEN STARTA DEN-- MEN, min undring är; ifall det är nog säkert att bara ha CMOS-PASSWORD, alltså sån där kod man måste uppge när man precis har startat datorn - eller om det räcker att bara logga ur win 11?

Jo, jag vet att det är lätt att komma förbi - MEN, är det möjligt att ta sig förbi det om man inte kan STARTA-OM-- OOPS, just nu insåg jag att man kanske inte behöver uppge CMOS lösenord när man startar om från utloggad, eller hur..?

Kanske bäst att stänga av datorn helt, då, då man drar iväg, eller??
Citera
2025-02-14, 07:26
Medlem
zixls avatar
hur hade du tänkt att stänga av datorn så ingen kan starta den, ta bort all ström i huset, fast då kan de ju gå till grannen med den. Jag tror personligen att det inte finns så många på boendet som hackar datorer men jag kan ha fel, där min fru jobbar gör dom då inte det inte heller personalen, de är glada om de kan starta datorn och att den fungerar istället. De flesta har ett jobb att sköta. Använd ett jobbigt lösenord och ev någon MFA för tjänster som du inte vill att de ska komma in i.
Citera
2025-02-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Jag har skaffat ny dator - OCH nu hör det till saken, att jag bor på Gruppboende, för personer med psykisk ohälsa...I vilket fall som helst så jobbar det personal här, och jag litar inte på dom ALLS (jag har mina orsaker), jag har ett skåp med lås där jag låser in min PC, så om jag STÄNGER AV DATORN HELT, SÅ KAN INGEN STARTA DEN-- MEN, min undring är; ifall det är nog säkert att bara ha CMOS-PASSWORD, alltså sån där kod man måste uppge när man precis har startat datorn - eller om det räcker att bara logga ur win 11?

Jo, jag vet att det är lätt att komma förbi - MEN, är det möjligt att ta sig förbi det om man inte kan STARTA-OM-- OOPS, just nu insåg jag att man kanske inte behöver uppge CMOS lösenord när man startar om från utloggad, eller hur..?

Kanske bäst att stänga av datorn helt, då, då man drar iväg, eller??

Kan du utveckla lite vad du tror att personalen är kapabla till?
Utan att veta mer om din situation skulle jag spontant säga att Veracrypt med en krypterad systempartition är den enklaste och bästa lösningen för vad jag tror du vill ha ut av situationen. Väljer du den lösningen bör du stänga av datorn fullständigt i samband med att du lämnar ifrån dig datorn.
Citera
2025-02-14, 12:10
Medlem
DamnDiddies avatar
Alltså...datorn är en liten/mini pc - en intel nuc hades canyon... OCH den står inuti ett av facken í tv-bänken (kopplad till en 39' TV som står på bänken), OCH hela den skåp-delen har en lucka som går att låsa med hänglås - så om man skulle vilja starta datorn, efter jag stänkt av den och avlägnat mig - skulle väll inte gå såvida man inte går in genom det "lilla" hålet där kablarna går-in, på baksidan, eller??

Anledningen varför jag misstänker, inte DOM FLÄSTA, men speciellt en kvinna/tjej - är för att jag har en s.k 4G-Arlo Go kamera som står på micron vänd mot ingången (i lägenheten så kommer man direkt in i köket, med en stor ingång till rummet, en 1:A).. OCH en gång ser jag efter kameran fångat, hur hon kommer in, FLÄMTAR-TILL, som en shock, när HON inser att jag har kamera - sedan går hon fram till öppningen till vardagsrummet och likesom "låtsas" som att hon bara kollar, hon ställer sig nån sec och bara kollar in i rummet, sedan vänder nervöst och går ut, stirrandes in i kameran...och hon jobbade i ett annat hus, samt hade tossor på skorna, så hon hade ingen business att gå in, HON LÅTSADES, VISSTE INTE HUR HON SKULLE LÅTSAS, KOLLA IN I RUMMET; HON KOLLADE INTE OM JAG VAR HEMMA; det var nått annat, man såg DET klart och tydligt, att hon bara ställde sig mållöst och "kollade in i rummet", och flämtade till och betedde sig skumt...andra i personal-skaran har även gått in, men då har dom KOLLAT OM JAG ÄR DÄR/HEMMA ELLER OM JAG DRAGIT, till jobbet, t.ex..

Jag har i flera herrans år haft problem med SPIONAGE och idioter som ska avtyda mitt internet och hålla på att jaga en till världens fucking ände - och det jag är rädd för är att t.ex hon var med på DERAS BÅT, så att säga (jag säger inte att det är ALLA, men efter insidenten med henne, så...) - att nån hon känner är en av "ALLA DEM", och att dom vill in mer i mitt liv och installerar en KEY-LOGGER!

T.ex, efter jag först hamnade på psyket, rättpsyk, så blir jag "slipped a mickie" 2ggr på "intaget", av personalen som jobbade där.....det är typ 11 år sedan nu, så - men dom GJORDE DET - folk har i MASSA ÅR, sett all porr och grejer jag har kollat på på nätet - det hela började efter en rad insidenter, sedan har det bara fortsatt och 'mushroomed', så att säga...det är som en komplott...

Hur som helst - SÅ LITAR JAG INTE PÅ N.Å.G.O.N - har inte råd att göra det...för stora risker, jag MÅSTE VETA - så för att komma åt ström-knappen på MIN PC, så måste man antingen bryta upp skåpet (vilket "defeats the purpose", anyway, so.) ELLER, gå in genom hålet bakom (men det har jag löst)

Men kort historia, som blev lite lång...men ni var så snäsiga i era svar - som att jag inte vet varfan jag håller på med - så jag blv tvungen att "FÖRKLARA MIG"...så, så ligger det till - vanligt folk kan aldrig relatera till nått jag gått igenom - JAG KAN ICKE FÅR EN KEY-LOGGER INSTALLERAD!!! DET SKULLE VARA SLUTET!!

Better safe than sorry!!
Citera
2025-02-14, 12:36
Medlem
BackToHegels avatar
Jag har en dator stående på min arbetsplats där det springer mycket folk. Men allt är krypterat så jag känner mig ganska säker. Så det är vad jag rekommenderar, att du krypterar systemet och är noga med att låsa systemet om du skulle gå ifrån datorn när den är igång. Då måste de distrahera dig och rycka datorn ur händerna på dig innan du hinner låsa.

CMOS-lösenord tar man sig lätt förbi ifall man har fysisk access till datorn. Skydda inte bara med ett lösenord, se till att kryptera informationen.
Citera
2025-02-14, 12:54
Medlem
0xfee1deads avatar
Att du vill säkra upp dina enheter i en lägenhet som fler har tillgång till förstår jag. Det hade jag nog också velat, av ren princip.

Men jag tycker fortfarande det är lite otydligt exakt vad det är du vill ha hjälp att skydda dig mot. Det enda specifika jag lyckas utläsa är att du vill se till att personalen inte m.h.a fysisk access till datorn installerar en keylogger eller något annat på din dator.

Om det är detta du vill skydda dig mot så är att stänga av och låsa in datorn när du är borta ett bra alternativ. Se bara till att du låser in eventuella tangenbord/möss/kontrollers som är usb eller bluetoothkopplade också. Detta är om du känner att själva inlåsningen är säker nog för ditt ändamål. Om du känner att du inte kan lita på skåpet eller hänglåset så tycker jag du ska göra som Regentia föreslog och sätta upp någon slags hårddiskkryptering.
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Som det andra sa, det flesta bios/cmos lösen går att ta bort enkelt med att helt enkelt reseta bios/cmos:en.

Kryptera hårddisken med Veracrypt. Det gör det i princip omöjligt att få tillgång till information sparad på datorn. Se till att den är avstängd när du lämnar. Se också till att inga keylogger i hjälp av usb minne/ps2/mus/tagentbords adapter finns i datorn när du loggar in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in