2025-02-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det där är en vanlig missuppfattning.

Och som jag skrev är det ok om du har svårt att ta in eller acceptera att privata banker skapar pengar ur tomma intet.
Ja, det åker runt mycket vandringssägner.

Kontanter är fordringar på Riksbanken. Dvs Riksbanken lånar av innehavarna av kontanterna (till 0% ränta). Kontanter ligger på Riksbankens skuldsida i deras balansräkning.

"Pengar på banken" är skulder som bankerna har till kontohavaren. Banken lånar av kontohavarna. Och inlåning från allmänheten ligger på samma sätt på bankens skuldsida i deras balansräkningar.

Det är mer korrekt att säga att det är låntagaren som skapar "pengar". För banken kommer aldrig på eget initiativ skuldsätta sig till kontohavaren. En sådan handling är detsamma som att ge bort aktiekapitalet till någon kontohavare. Det sker inte.

Men när låntagaren kontaktat baken och vill låna. Så kan banken sätta sig i skuld till låntagaren mot att låntagaren sätter sig i skuld med samma belopp till banken. Och det är vad som händer när en låntagare tar ett lån.

Att "skapa pengar" är detsamma som att sätta sig i skuld. För både låntagaren och banken.
Citera
2025-02-23, 13:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja har jag sagt att det inte är avdrag efter försäljning???? Vad fan skulle jag annars dra av det på...

Det var därför jag skrev då någon verkade påpeka något annat som att du inte fick eller kunde göra avdrag. Tyckte det lät på honom som att du gjorde avdrag varje gång du gjorde "förbättringar" eller så var det jag som missuppfattade allting
Citera
2025-02-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokboksskeptiker
Förlåt, jag skulle ju självklart ha köpt 10-15 år innan jag föddes, vad dumt av mig.

Du har helt rätt angående ungas framtidstro. När alternativet är hyresrätt i 10 år för att spara ihop till kontantinsatsen eller flytta till ett skjul i norrland så är man inte särskilt hoppfull.

Och innan det kommer någon "flytta till landet då"-idiot, det är fan inte billigt där heller. Det är helt hål i huvudet att man ska behöva spara i 5-10 år för att få möjligheten att låna för ett boende.

Den känslan tror jag är en önskedröm för många. Tyvärr är det just en dröm, det är inte många som kan uppnå den.
Var har jag sagt det??? Jag skrev att jag som 23åring hoppade på tåget vilket gett mej mycket pengar nu. Så alla har ju chansen...

När det gäller det ungas framtidstro: Varför inte bo hemma några år när man börjat jobba så kan du fort spara ihop till en kontantinsats.
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2025-02-23 kl. 23:15.
Citera
Igår, 07:33
Medlem
Kokboksskeptikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Var har jag sagt det??? Jag skrev att jag som 23åring hoppade på tåget vilket gett mej mycket pengar nu. Så alla har ju chansen...
...

Nu vet inte jag vilken sorts lägenhet du köpte då -86, men om vi tar din summa (225 000) och räknar om den till dagens pengar så skulle det motsvara ca 584 000. (https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/). Då har vi räknat bort inflationen.

Om vi sedan kollar på lägenheter i göteborg tätort har den billigaste lägenheten just nu ett utgångspris på 750 000, för 1rok, 30kvm i Biskopsgården ett särskilt utsatt område.

Men du nämnde att du köpte i centrala Göteborg, så låt oss kolla där.
Den här lägenheten, 2rok, 32kvm, skulle väl vara en rimlig storlek för en utflyttad ungdom?
Den har ett utropspris på 2,7 miljoner

Så även om vi räknar bort inflationen, så är du cirka 160 000 kort om du köper i ett utsatt område, eller ca 2.2 miljoner kort om du köper där du köpte.
Den första skulle kräva en kontantinsats på 112 500, inte helt orimligt att spara till ca 1900kr i månaden om du sparar i fem år.

Den andra har en kontantinsats på 405 000.
6750kr i månaden om du sparar i fem år. Går ju snabbare om man bor kvar hemma.
Men att tänka på då är räntan. Med nuvarande ränta uppskattar Booli att du får betala 13 800 i månaden, efter skatteavdrag.

Det jag vill visa med mitt räkneexempel är att man inte bara kan hoppa på tåget längre. Kul att du lyckades, men dagens ungdom kommer inte med på resan, till framtidens bekostnad.
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Avdrag för renoveringar kan du göra först när du säljer och om det är gjort inom dom senaste 5 åren.
Vanlig tapetsering eller målning etc etc räknas inte som renovering utan som vanligt underhåll av bostaden.
detta stämmer inte alls. dragit av på det på 2 lägenhetsförsäljningar
Citera
Igår, 21:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
detta stämmer inte alls. dragit av på det på 2 lägenhetsförsäljningar

Vilket är det som inte stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera