Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Var har jag sagt det??? Jag skrev att jag som 23åring hoppade på tåget vilket gett mej mycket pengar nu. Så alla har ju chansen...
...
Nu vet inte jag vilken sorts lägenhet du köpte då -86, men om vi tar din summa (225 000) och räknar om den till dagens pengar så skulle det motsvara ca 584 000. (
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/). Då har vi räknat bort inflationen.
Om vi sedan kollar på lägenheter i göteborg tätort har den billigaste lägenheten just nu ett utgångspris på 750 000, för 1rok, 30kvm i
Biskopsgården ett särskilt utsatt område.
Men du nämnde att du köpte i centrala Göteborg, så låt oss kolla där.
Den här
lägenheten, 2rok, 32kvm, skulle väl vara en rimlig storlek för en utflyttad ungdom?
Den har ett utropspris på
2,7 miljoner
Så även om vi räknar bort inflationen, så är du cirka 160 000 kort om du köper i ett utsatt område, eller ca 2.2 miljoner kort om du köper där du köpte.
Den första skulle kräva en kontantinsats på 112 500, inte helt orimligt att spara till ca 1900kr i månaden om du sparar i fem år.
Den andra har en kontantinsats på
405 000.
6750kr i månaden om du sparar i fem år. Går ju snabbare om man bor kvar hemma.
Men att tänka på då är räntan. Med nuvarande ränta uppskattar Booli att du får betala 13 800 i månaden,
efter skatteavdrag.
Det jag vill visa med mitt räkneexempel är att man inte bara kan
hoppa på tåget längre. Kul att du lyckades, men dagens ungdom kommer inte med på resan, till framtidens bekostnad.