Igår, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag betalar ungefär hälften av vad en motsvarande hyresrätt skulle kosta, om jag inte räknar med hela alternativkostnaden. Att jag inte räknar med hela den beror på att den till stor del redan är betald, och att jag under hela tiden haft en månadskostnad som är ungefär hälften.

En investering kan innebära att man får minskade kostnader. Över tid har jag sparat in en närmare en miljon jämfört med om jag skulle ha bott i en hyresrätt i "samma" område. Då räknar jag även med försäljning.
Vet inte vad hyresrätt har med detta att göra, frågan är hur mycket du får in på bankkontot var månad från din investering i ditt boende?
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokboksskeptiker
Jag kan stå på er sida i frågan om att dagens system funkar mindre bra, men att tro att marknadshyror bara magiskt löser problemen i Stockholm är önsketänk.

Det som kommer hända är att alla privata hyresvärdar kommer chockhöja hyran, oavsett läge, oavsett stad, med "tänk på våra lån!!" som ursäkt. Och alla som idag lever lön-till-lön med små marginaler kommer antingen få flytta eller bli hemlösa.
Visst, det kommer bli en korrigering efter ett tag, men då är skadan redan skedd.

Din brödmetafor är sund ur ett marknadsperspektiv, men jag kan ju välja att köpa något annat eller avstå att köpa något överhuvudtaget.
Det valet finns inte på samma sätt med boende, då folk måste bo någonstans. Du kan inte välja att avstå.
Jag hör till gruppen som anser att ett eget (helst ägt) boende är centralt för att samhällskontraktet ska uppehållas.
Om staten inte kan tillse mina basala behov som mat, skydd och värme, varför ska jag då bidra?
Om det är guld att äga hyreshus kommer alla köpa hyreshus och då finns det för många hyreshus och då kommer marknaden justera ner hyran
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nu fabulerar du igen, jag förstår hur man tjänar pengar, att du blivit lurad av bank och staten att boendet är en investering är dina problem, inte mina.
Nu bor och jag och har bott uppenbart betydligt billigare än om jag hade haft en motsvarande hyresrätt. Så speciellt lurat kan jag inte ha blivit.

Däremot kan jag tycka att det är konstigt att så många anser att hyra är normalt. Vad mer hyr man?
Citera
Igår, 14:58
Medlem
Citat:
Vet inte vad hyresrätt har med detta att göra, frågan är hur mycket du får in på bankkontot var månad från din investering i ditt boende?
Någonstans skapligt nära arbete och service måste man bo, så boendekostnaden slipper man inte ifrån. För min del har det då varit billigare att äga min bostad än att hyra motsvarande lägenhet.

Jag får känslan av att du är bitter över att ha missat något tåg.
Citera
Igår, 19:35
Medlem
Kokboksskeptikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Priserna stiger när lönekostnaderna stiger, kommunerna tar ut högra avgifter, staten tar ut högre avgifter, bostadsytan ökar, folk föredrar dyrare material, boendestandarden ökar.
Är det din uppfattning att de som arbetar med bostadsbyggande skall vara kvar på 80-talets löner?

Tillåt mig skratta, tror du att dom höjda hyrorna skulle gå till arbetarna?
Det enda som kommer hända är att företagen gör mer vinst.

Citat:
En chockhöjning av hyra kommer leda till att folk krymper ned sitt boende och stora vakanser uppstår. Vakanserna innebär att fastighetsbolaget inte får in tillräckligt med hyror varvid det går i kk och ägarna förlorar allt.
Varför utgår du ifrån att ägarna vill förlora allt?

Fast du kan ju inte bara "krympa ner ditt boende" om det blir dyrt överallt, samtidigt, för likt det jag skrev innan, så måste du bo någonstans. Det som kommer hända är att du kommer lägga mer och mer på ditt boende då hyran ökar. Och hyran kommer fortsätta öka tills du når brytpunkten innan det läget du beskriver, där företagen kan maximera sin vinst, till den enskildes bekostnad.
Tycker du verkligen att det är ett samhälle att sträva mot, där hyran äter upp 30, 40, 50-procent av din lön?

Jag tror inte heller ägarna vill förlora allt, jag tror enbart att dom är giriga. Skulle deras manöver misslyckas kommer man komma gråtandes till Pappa Staten om att få sina lån utlösta.
Det är oftast problemet med marknadsvurmare, att dom missar risk-delen i ekvationen. Det är alltid någon annan som ska betala för deras förluster.

Citat:
Marknadshyra gör att det går utmärkt att flytta hemifrån till en HR. Marknaden kommer att ordna fram tillgänglighet. Det gör alltid marknaden.

Citat:
Det finns ett överskott på bostäder och bostadsyta.
Och med marknadshyra finns ett enormt utbud att välja emellan.
Idag måste en del människor välja att avstå. Dom har inte 20 års kötid till en HR och dom har inte kontantinsats till en BR.
Med marknadshyra kommer dom kunna välja en HR.

Vart då, i Norrlands inland eller? För inte kommer marknaden göra det i storstäderna. Där kommer marknaden tälja guld med smörkniv, för alla dom som har råd med 30-40 000 kr i hyra kommer kunna bo där, medans resten kommer låsas ute från marknaden. Och för dom som har råd, så kommer hyran äta upp så pass mycket av deras disponibla inkomst att det kommer tvärbromsa konsumtionen, vilket innebär en nästan garanterad recession/depression.
Citera
Igår, 19:44
Medlem
Kokboksskeptikers avatar
Citat:
Om det är guld att äga hyreshus kommer alla köpa hyreshus och då finns det för många hyreshus och då kommer marknaden justera ner hyran

Jag tror inte på det. Mycket vill ha mer, som det heter. Företagen kommer fortsätta höja hyrorna tills dom når bristningsgränsen, och i storstäderna är den gränsen rätt så hög.
Det som kommer hända då är att konsumtionen i princip stannar av, då alla pengar läggs på hyran. Låg till ingen konsumtion kommer leda till en recession/depression. Den som klarar sig igenom där är den som redan har.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Citat:
Tillåt mig skratta, tror du att dom höjda hyrorna skulle gå till arbetarna?
Det enda som kommer hända är att företagen gör mer vinst.
Om du går igång med ett enfaldigt flabb och säger irrelevanta saker så verker du inte ha klarat av att läsa det du citerade.

Jag förklarade varför bostadspriserna stiger. För det jag citerade berörde just det.

Citat:
Fast du kan ju inte bara "krympa ner ditt boende" om det blir dyrt överallt, samtidigt, för likt det jag skrev innan, så måste du bo någonstans.
Det går alldeles utmärkt.

Äldre tant inser att hennes lägenhet på 120 kvm börjar bli lite väl dyr, och så flyttar hon till en på 35 kvm i stället. Ungdomen som hyrde den innan flyttar hem till föräldrarna.

Upprepa nu detta för ett antal personer, ock så står Fastighetsbolagen med vakanser som gör att vinst har vänts till förlust. Just nu så förbrukar dom sitt egna kapital.

Här tar då mitt Fastighetsbolag och sänker hyran varvid mina vakanser försvinner. Och vi går plus igen.

Men ditt Fastighetsbolag håller fast vid de höga hyrorna. Och era vakanser bara ökar och ökar och så kommer konkursen och du förlorade allt.

I verkligheten pressar konkurrensen ned hyrorna till ett minimun.
Men det är i verkligheten det. I pamfletterna från kommunistiska partiet står helt andra saker.

Citat:
Tycker du verkligen att det är ett samhälle att sträva mot
Med marknadshyra kommer det produceras precis så många HR som vi vill betala för.
Och det kommer gå att skaffa sig en HR tämligen omgående. I vilken stadsdel som helst.

Det underlättar rörlighet på marknaden, och att folk kan flytta till nya jobb. Det kommer bidra positivt till tillväxten.
Det finns bara fördelar.

Citat:
Jag tror inte heller ägarna vill förlora allt, jag tror enbart att dom är giriga. Skulle deras manöver misslyckas kommer man komma gråtandes till Pappa Staten om att få sina lån utlösta.
Din retorik stipulerar dock att ägarna vill förlora allt. Det är händelseförloppet du beskriver.

Finns väl inga exempel på där staten tagit över lån från andra.
Det staten ägnar sig åt är i stället att plundra, och att ställa till elände för andra.
Citera
Idag, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Just detta citat är lite missvisande:

Då det bortser från de riksbankskapade digitala pengar som finns. Det är ju riktigt att bara ett fåtal aktörer kan använda dessa men de finns där ändå i bakgrunden och affärsbankerna behöver backa upp sina affärsbankspengar med en viss andel digitala centralbank pengar.
Att det även finns digitala pengar skapade av riksbanken förändrar inte på något sätt det som diskuteras: att privata banker själva skapar pengar ur tomma intet.

Ungefär lika "missvisande" som att du i ditt inlägg bortsåg från att riksbanken även ger ut minnesmynt och minnessedlar, som ett ännu mindre fåtal aktörer använder som betalmingsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in