Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Alternativet är att om alla var återhållsamma med hur stora skulder de var beredda att dra på sig skulle bostadspriserna vara mycket lägre än idag. Det är en lånefest som har spårat ur med ödesdigra följder.
Bolånetaket borde vara max 50%, helst 35%. Nu pratar vi om 85% som något normalt och att det ska höjas till 90%.
Vad är alternativet?
Jag gör mitt bästa som bor så billigt som möjligt men tillräckligt rymligt, i någon av Stockholms kranskommuner. Runt 1,5 miljoner i lån ser jag inte som något farligt. Hellre det än att fortfarande bo hos päronen. Jobben finns dessutom bara i Stockholm. Så att köpa fint och billigt fast långt åt helvete är inte ett alternativ. Hade dock kunnat överväga om tågen och kollektivtrafiken hade funkat i det här skitlandet.
Å andra sidan är problemet i grunden att det byggs för få bostäder. Allmännyttiga hyreslägenheter som hade minskat efterfrågan på bostäder och därmed sänkt priserna.
Så skyll på politikerna. Inte på den unga människan som råkade föddas i helt fel generation. Jag fick hjälp med kontantinsatsen. Utan den hjälpen hade jag nog behövt vänta 2 år till innan jag hade kunnat flytta ut.
Sen undrar samma politiker och boomers varför folk inte skaffar barn eller ens partner.