Idag, 20:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ah, okej. Ja så kan det såklart vara för vissa. Alternativet är att köpa bostaden i Sverige och hyra den i Spanien.

Riktiga investare, rika och överklassen äger och hyr ut fastigheter, de vet att medelklassen äger nästan alltid endast sitt primärboende som är ingen riktig asset som inte genererar några intäkter och de kommer aldrig bli förmögna eller ekonomiskt oberoende. Medelklassen plöjer ner mycket pengar och jobb och dyrt underhåll i sitt primära hus som blir omoderna med tidens tand. Money wasted.
Senast redigerad av slemhog Idag kl. 20:07.
Citera
Idag, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Naturligtvis räknar man in även kontantinsatsen i kostnaden. Annars är det inte rättvist.
Men du kan ju köpa en bostad cash på solkusten istället för att betala 15% på en bostad i Stockholm, som du sen ska betala avgift + ränta på i många decennier.
Citera
Idag, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Så du är nöjd med att du (som är ett fattigjhjon och tjänar kanske 450k per år statistiskt sett) behövde spara ihop 1msek annars hade du behövt bo med negrer I ett ghetto?

Jag är ett jättenöjt fattighjon om det känns bra för dig, vi flyttade inte från hyresrätten på grund av rädslan för negrer utan på grund av att vi hittade ett hem att trivas i vilket vi gör. Men grattis till dig som kämpat på så bra som tjänar långt över 450k per år och inte vara ett vanligt fattighjon, du verkar vara en trevlig kille.
Citera
Idag, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Jag är ett jättenöjt fattighjon om det känns bra för dig, vi flyttade inte från hyresrätten på grund av rädslan för negrer utan på grund av att vi hittade ett hem att trivas i vilket vi gör. Men grattis till dig som kämpat på så bra som tjänar långt över 450k per år och inte vara ett vanligt fattighjon, du verkar vara en trevlig kille.
Tyvärr så förstör du för alla andra i Sverige med din fattiga inställning, men kul att du är glad i alla fall. Puss.
Citera
Idag, 20:22
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poorboy
Känner mig inte ett dugg provocerad. Kul för dig att du lyckas investera smart, för de allra flesta är det dock enklare och säkrare att invenstera i en bostad, framförallt om man har tänkt att bo länge.
Att aktier är väldigt rörliga och kan sjunka i värde väldigt fort är så klart inget som påverkar dig.

Man kan välja vad man köper och fördela riskerna. Så nej, det påverkar inte mig om ett innehav skulle krascha.
Citera
Idag, 20:31
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Extremt få bostäder har gått ner i pris över tid (om de inte förfaller).

De går ju uppenbarligen upp hela tiden, så vad är det jag ska förklara? Vad är det som gör att aktier går upp i värde?

En aktie kan ju bomba helt, det gör bostäder sällan.

Ser du någon skillnad på bostadsmarknaden 1990 och 2025? 1990 betalde folk 13% ränta och en vanlig arbetare kunde köpa ett hus i Bromma. Nu stannar marknaden av med boräntor på 4%.

Det är en annan tid nu. Lönerna hänger inte med bostadspriserna vilket omöjliggör fortsatta (större) uppgångar. Med undantag för bostäder som köps att ruskigt rika personer.
Citera
Idag, 20:54
Medlem
Storfetdases avatar
Välkommen till Sverige, där du blir taxerad 80% och måste leva som låneslav, räntan som riksbanken sätter styr hela ditt liv.
Citera
Idag, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Boende är konsumtion och ska inte beskrivas som en investering. Det finns ingenting magiskt som säger att bostadspriserna kommer öka snabbare än inflationen.
Jag skriver INVESTERING I BOENDE, man kan på bättre sätt bestämma var man vill bo och hur den är utrustad.
Om man köper ett boende för att bo i under längre tid så är det oftast en plusaffär men dagens ungdomar skall ju göra "bostadskarriär" och då kan det skita sig
Citera
Idag, 21:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Allt eftersom inflationen tuggar på så påverkar det alla tillgångar. Tjänat miljoner och bott gratis i snart 10år.
Bara hoppa på tåget eller sitta och näthata i mammas källare i Säffle.
Man kan göra det utan att låna också. Vägra bli låneslav!
Citera
Idag, 21:58
Medlem
Jag köpte min första bostadsrätt år 1994 i Bromma
Den kostade 250 000 kr vilket jag upplevde som mycket pengar och 11 procent ränta ovanpå detta.
Idag 30 år senare efter bostadskarriär kan jag njuta av en bostadsrätt i Stockholms innerstad på 160 kvm med värde på ca 17 miljoner kr. Tack vare föreningens goda ekonomi är månadsavgiften endast 970 kr per månad
Citera
Idag, 22:04
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Alternativet är att om alla var återhållsamma med hur stora skulder de var beredda att dra på sig skulle bostadspriserna vara mycket lägre än idag. Det är en lånefest som har spårat ur med ödesdigra följder.

Bolånetaket borde vara max 50%, helst 35%. Nu pratar vi om 85% som något normalt och att det ska höjas till 90%.
Vad är alternativet?

Jag gör mitt bästa som bor så billigt som möjligt men tillräckligt rymligt, i någon av Stockholms kranskommuner. Runt 1,5 miljoner i lån ser jag inte som något farligt. Hellre det än att fortfarande bo hos päronen. Jobben finns dessutom bara i Stockholm. Så att köpa fint och billigt fast långt åt helvete är inte ett alternativ. Hade dock kunnat överväga om tågen och kollektivtrafiken hade funkat i det här skitlandet.

Å andra sidan är problemet i grunden att det byggs för få bostäder. Allmännyttiga hyreslägenheter som hade minskat efterfrågan på bostäder och därmed sänkt priserna.

Så skyll på politikerna. Inte på den unga människan som råkade föddas i helt fel generation. Jag fick hjälp med kontantinsatsen. Utan den hjälpen hade jag nog behövt vänta 2 år till innan jag hade kunnat flytta ut.

Sen undrar samma politiker och boomers varför folk inte skaffar barn eller ens partner.
Senast redigerad av Genelkurmay Idag kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in