• 2
  • 3
2025-02-24, 13:40
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Gå till Bios och in i avancerat/onboard devices, se om du kan välja primär gpu, sätt det i auto.
Antar du har en DVIkontakt också, prova koppla via den.
Ang ram så spelar det ingen roll om man blandar, de går i dual channel ändå, däremot så kommer dom gå i lägsta frekvensen någon sticka har, däremot prova enbart med 2 ramstickor i B1-B2.
Har du 2st M.2 slots, se till att disken sitter i slot-1.

Enligt tråden så får TS inte längre bild, varken med eller utan den nya GPU:n, oavsett kopplad i GPU eller på moderkortet.

Har redan testats att plocka ut batteri för CMOS/Bios utan framgång.

Ram ska ha testats att sätta 1 och 1 i varje slott, i tur och ordning även här utan framgång - fortfarande ingen bild.

Skriver även att det endast finns HDMI-sladd samt endast HDMI-portar på såväl skärm, moderkort och GPU (kan det verkligen stämma när det kommer till GPU som köps i dagsläget?).

Skärmen funkar när den kopplas in mot annan dator med samma sladd som försöks kopplas in i datorn som inte längre får bild.

Därav mina förslag på krånglig felsökning.

Har jag missförstått någonting så får TS gärna korrigera mig.

Hade det varit min burk skulle jag skruvat ut precis allt och sedan monterat ihop komponenterna direkt på bordet/träskiva alt på en testbänk - men det är jag det.
Citera
2025-02-24, 18:27
Medlem
Vill börja med att tacka er för att ni orkar svara.

Har försökt kolla alla sladdar men kan inte hitta något som glappar.

Det finns en annan typ av kontakt vid moderkortet och grafikkortet men skärmen har ingen sladd som passar dit. Status quo.

Jag får fundera ut hur jag ska gå vidare.
Citera
2025-02-27, 11:23
Medlem
anomaligns avatar
Om du har testat att dra ur alla strömkablar och sätta i dem igen och testat att ta ur gpun och så, utan att den bootar, så har jag bara en idé kvar, och det är att använda moderkortets inbyggda feldiagnostik-pip-funktion, som jag tror att den borde ha. Men hur man aktiverar den vet jag inte. Någon mer kunnig kanske har koll
Citera
2025-02-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Frogley
Vill börja med att tacka er för att ni orkar svara.

Har försökt kolla alla sladdar men kan inte hitta något som glappar.

Det finns en annan typ av kontakt vid moderkortet och grafikkortet men skärmen har ingen sladd som passar dit. Status quo.

Jag får fundera ut hur jag ska gå vidare.

Du borde testa att ta ta bort allt som inte är absolut nödvändigt för att se om datorn startar. Behåll enbart nätagregat, cpu och kylare samt en sticka ramminne. Se även till att den sitter på rätt plats. Startar den inte då, byt ut ram-minnet mot någon av dina andra stickor. Glöm inte att även plocka ut hårddisken, nätverkskort och dylikt som sitter i datorn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in