Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Tycker detta låter precis nonsens.
USA skall sitta och förhandla om Ukraina, men sedan kommer inte inte Trump bidraga med någonting efter en eventuell fredsuppgörelse, utan européer skall stå för hela notan.
Detta upplägg kan inte vara annat är en förevändning för Trump, "vi amerikanare skiter i Ukraina, för detta är Europas problem"!
Ja, han vill knuffa över de fortsatta kostnaderna för ett nergånget och skadat Ukraina på Europa - men det bedömer jag att även Biden/Blinken hade gjort om de vore i ett läge där det var tydligt att Ukraina inte kan vinna (enligt mig och andra har den saken ju varit tydlig ganska länge, men innan Trump tillträdde var det mycket få på toppnivå i USA eller inom NATO, utom Viktor Orban, som vile erkänna den saken).
Trump vill att länderna i Euroap ska lägga mer pengar både på att rusta upp militört och (troligen) på att försöka bygga upp vad som blir kvar av Ukraina. I vilken mån Trump räknar med ett framtida krig mellan NATO och Ryssland på 2030-talet, som tex Mark Rutte och en del nordiska politiker gör, vet vi inte - det beror förstås också mycktet på hur fredsavtalet kommer att se ut. Men å andra sidan tror jag inte att Väst kan "köra Ukraianakriget i repris", särskilt inte utan starkt stöd från USA. Och det ser ut som att USA är på väg att långsiktigt trappa ner en del av sina åtaganden i Europa.