• 8
  • 9
Idag, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tycker detta låter precis nonsens.
USA skall sitta och förhandla om Ukraina, men sedan kommer inte inte Trump bidraga med någonting efter en eventuell fredsuppgörelse, utan européer skall stå för hela notan.
Detta upplägg kan inte vara annat är en förevändning för Trump, "vi amerikanare skiter i Ukraina, för detta är Europas problem"!

Ukraina är Ukrainas problem. Inte mitt eller min familjs , eller Sveriges .
Citera
Idag, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Haha, snyggt försök. Vad grundar du det på då? Hur det gick när Trump och Putin möttes i Helsingfors för sex år sedan kanske?

Jag bedömer att Trump helt enkelt vill kunna ställa EU-länderna (och även Keir Starmer) inför fullbordat faktum: Här är dealen, här ska Zelensky skriva på. Take it or Leave It! Om ni inte är med på det så får ni försöka driva kriget vidare själva, men utan vare sig politiskt eller militärt stöd från oss amerikaner!

Varför jublar inte Putin om allt snack har någon bäring?
Har du hört något från Putin?

Hur sannolikt är det att Trump skulle göra en ärlig förhandling om Ukraina som part inte är med.
Eller Europa som antas ta något ansvar.
Hur stor sannolikhet är det att Trump vill komma ut med ety misslyckande.
Citera
Idag, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tycker detta låter precis nonsens.
USA skall sitta och förhandla om Ukraina, men sedan kommer inte inte Trump bidraga med någonting efter en eventuell fredsuppgörelse, utan européer skall stå för hela notan.
Detta upplägg kan inte vara annat är en förevändning för Trump, "vi amerikanare skiter i Ukraina, för detta är Europas problem"!
Ja, han vill knuffa över de fortsatta kostnaderna för ett nergånget och skadat Ukraina på Europa - men det bedömer jag att även Biden/Blinken hade gjort om de vore i ett läge där det var tydligt att Ukraina inte kan vinna (enligt mig och andra har den saken ju varit tydlig ganska länge, men innan Trump tillträdde var det mycket få på toppnivå i USA eller inom NATO, utom Viktor Orban, som vile erkänna den saken).

Trump vill att länderna i Euroap ska lägga mer pengar både på att rusta upp militört och (troligen) på att försöka bygga upp vad som blir kvar av Ukraina. I vilken mån Trump räknar med ett framtida krig mellan NATO och Ryssland på 2030-talet, som tex Mark Rutte och en del nordiska politiker gör, vet vi inte - det beror förstås också mycktet på hur fredsavtalet kommer att se ut. Men å andra sidan tror jag inte att Väst kan "köra Ukraianakriget i repris", särskilt inte utan starkt stöd från USA. Och det ser ut som att USA är på väg att långsiktigt trappa ner en del av sina åtaganden i Europa.
Citera
Idag, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
USA är en allt mer opålitlig partner för den ukrainska krigsinsatsen (och även för väst). Då EUs ledare fortfarande i överväldigande grad står på Ukrainas sida behöver EU tillsammans givetvis kompensera för ev bortfall av amerikanskt stöd.

För det första, hur snabbt kan EU leverera konkreta resultat?

Och, för det andra. På vilket sätt bör detta göras? Är det ytterligare pengainsatser direkt till Ukraina? Ökad investering i europeisk militär produktion? Större andel militärt materiel som skänks av EU-länder? Annat?

Släpp en bomb över skiten så är det över sen!
Citera
Idag, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Bästa sättet är att erbjuda Ukraina mer soldater vid fronten.

Om vi tar och skickar alla de som skriker högt om krig, som allehanda rödingar, journalister, EU-toppar, riksdagspolitiker och korrupta höga militärer så kommer situationen lösa sig.
Och skulle det visa sig att de faller har vi inte förlorat något av värde och alla går vinnande ur situationen.

Bästa förslaget hittills för att hjälpa Ukraina!
Först ut till fronten Pål Jonsson och Kristersson och sedan betar vi av hela riksdagen i tur och ordning.
Plus ledarskribenter på DN och Expressen osv.
För en gångs skull får de riktiga uppdrag!
De har ju deklarerat att Ukraina har högsta prioritet - över allt annat i Sverige!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in