”Över hela denna jord oh yeah oh yeah
Sker katastrofer kannibalism mord å ack o ve
Men vi som går med Groog har ändå ryggen fri
För roten till all världens ondska är inte vi
Nej det är Neanderthalarnas fel Neanderthalarnas fel
Bögarnas fel bögarnas fel
I bibeln står det skrivet "Det är bögarnas fel"
Jag vet inte vilken rad och vers kapitel eller del
Men nånstans här i står det "Det är bögarnas fel"
Kriget i Afghanistan bögarnas fel
Diktaturen i Iran bögarnas fel
Och jordskalv översvämningar och allt annat hemskt
Att "Vin och Sprit" och "Saab" och "Volvo" inte ens är svenskt
Ja det är bögarnas fel bögarnas fel
Världen står i brand och det är bögarnas fel
Min son med jaktgeväret fyra människor sköt ihjäl
På nåt sätt kan jag känna det var bögarnas fel
Skilsmässor och alkoholism bögarnas fel
Lapplisor och ateism bögarnas fel
Att ungar nu för tiden aldrig lär sig veta hut
Att Schlagerfestivalen nu mer aldrig vill ta slut
Allt är upp och ner och det är bögarnas fel
Min uppväxt gjort att jag nog aldrig kan bli psykiskt hel
Men min familj är enig det är bögarnas fel
Galen fundamentalism bögarnas fel
Varje världshistorisk schism bögarnas fel
Å religiösa grunder vi krigar dödar slåss
Men skulden till att det är så den faller ej på oss
Nej det är bögarnas fel bögarnas fel
Därom kan vi enas det är bögarnas fel
Man tror att det är Satan själv som spelar oss sitt spel
Men även han går fri för allt är bögarnas fel
Allting som är fel ja det är bögarnas fel
Jag har suttit framför datorn så min nacke blivit stel
I köket har vi vävtapet fast jag vill ha panel
En gång så åt jag gröt och misstog curry för kanel
Och det var inget slarv nej det var bögarnas fel!
När svininfluensan kom så var det slut på alkogel
Och våran pizzeria har så tråkigt klientel
Jag åkte fast på jobbet stal kontorsmateriel
På chartern red jag dromedar fast frugan fick kamel
Att våran konungs uppgift blott är ceremoniel
Och att jag inte hittar några flera rim på -el
Det råder inget tvivel det är bögarnas fel
Bögarnas fel
Bögarnas bögarnas bögarnas
Ja det är bögarnas fel
Bögarnas bögarnas bögarnas bögarnas fel
Det var en gång och den gången var upptrampad! Typ så dåliga var nog skämten på stenåldern!
Men skämt åt sidan, under stenåldern så målade man på grottans väggar och det var typ stenålders ”tv” det var mest jakt och strider man illustrerade på grottans väggar, men illustrerade man skämt och humoristiska motiv? Kanske! Intressant fråga!
Jag har funderat på hällristningar en del, vad de egentligen betyder. Visserligen bronsålder eller sen stenålder, men frågan om det finns humor i dem är lika intressant.
Nutida arkeologer och dylika skönandar vill alltid tolka in högtravande motiv som religion eller hjältedåd. Men exempelvis bilder av personer som knullar djur kanske är exempel på den tidens humor? Nån blev tagen på bar gärning och blev utskrattad, och det var så roligt att man förevigade skammen till allas glädje. Hällristning is forever typ.
I filmen Apocalypto så får vi se en del stenåldershumor som Mel Gibson företsäller sig det. Stammens driftkucku är bekymrad eftersom hans fru inte blir gravid. Kompisarna lurar på honom olika knep för ökad fruktsamhet. Först får de honom att äta testiklarna från nyfälld tapir så sperman rinner från hans mun och han kräks. Sen lurar medicinmannen honom att smörja kuken med ett rött pulver före samlag. Det är väl nån stark krydda eller nåt för både man och hustru vrålar av smärta när de rusar ut ur hyddan. Alla skrattar åt dem, stor humor tydligen.
Tror faktiskt inte alls att fysiska pranks var så vanligt förekommande som folk i tråden spekulerar om.
Anledningen? Betänk att sår och skrapsår och liknande skador kunde innebära stor risk för infektioner etc och följaktligen immobilsering - kanske till och med död om det ville sig riktigt illa. Det vill säga högst olämpligt om man ser det ur ett överlevnadsperspektiv. (Barn och ungdomar kanske höll på med sådana här hyss, det har de gjort i alla tider).
Visst en dask på rumpan ibland men inget grövre fysiskt.
Tror istället skämten var verbala och ganska råa, grova och lite kränkande om man mäter med dagens måttstock. Vilket kanske inte säger så mycket.
En del galghumor.
Tror inte risken för infektioner i sår var större då än nu faktiskt, men jag vet inte.
Jag kan tänka mig att man hade historier om neanderthalarna, precis som vi har om norrmän och sedan kannibalskämt om vem man borde sätta tänderna i och liknande.
Med tanke på att en stenåldersmänniska som levde för 30 000 år sedan hade exakt samma intellektuella förutsättningar som en modern människa, så kan jag tänka mig att deras humor är exakt som våran. Alltså varierande ifrån person till person.
Antagligen så var skadeglädje något roligt, typ som om någon trillade på rumpan. Tror också grottmänniskorna hade kiss och bajshumor och skrattade sig harmynta när någon lirare drog av en rackare som väckte halva lägret.
De hade med största sannolikhet en annan modell att förklara/se världen igenom än den rationella, logiska nutidsmänniskan. Mycket var något mystiskt på den tiden och världen såg antagligen i gudomar, övernaturliga krafter, andar och så vidare.
Kanske en del av deras humor var kopplad till denna "värld"?
Jag har funderat på hällristningar en del, vad de egentligen betyder. Visserligen bronsålder eller sen stenålder, men frågan om det finns humor i dem är lika intressant.
Nutida arkeologer och dylika skönandar vill alltid tolka in högtravande motiv som religion eller hjältedåd. Men exempelvis bilder av personer som knullar djur kanske är exempel på den tidens humor? Nån blev tagen på bar gärning och blev utskrattad, och det var så roligt att man förevigade skammen till allas glädje. Hällristning is forever typ.
Just hällristningar är verkligen pang på, rent avbildande, med perspektivet åt olika håll samtidigt, avbildat uppifrån.
Ser ingen humor där!
Runor från 1200-talet visar dock humor, exempel:
Röda Ranveg skall du sätta på. Den är mera/större än en manslem och mindre än en hästlem
Jon silkefitta äger mig, Guttorm fittslickaren reste mig, Jon fittkula tyder mig.
Vad var det du gjorde i Kroskirken: Ole är fast i ett hål?
Ett mycket dåligt skämt jag påbörjade men fortsätter här. Det relaterar åtminstone till stenåldern...
En mammut och en sabeltandad tiger kommer in på en bar. Mammuten säger "Två tequila tack!" bartendern svarar "Tyvärr, den är inte uppfunnen än..." "Ok," säger mammuten. "Då tar vi två whisky...". "Tyvärr," säger bartendern. "Inte uppfunnen än...". Nu börjar mammuten bli sur och säger "Gin, öl, Martini skakad inte rörd, vin, vodka, single malt?" men får "Tyvärr," till svar varje gång. "Ok, vad är detta för en bar egentligen?" säger mammuten irriterat. 'Vilka drycker har ni då?" "Inte många svarar bartendern. "Men om du vill kan du få gå ut och suga upp vatten ur min brunn...". Mammuten gör så och kommer tillbaka. "Det smakade illa men jag känner mig åtminstone lite lätt påverkad" Bartendern svarar "Tack för att du tömde mitt utedass..."
Senast redigerad av Snobird Idag kl. 11:43.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!