2025-02-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det hör inte till tråden, men din utsaga behöver kommenteras:

Om du får lastbilar tätt upp i röven längs 2-1 sträckor som ju oftast är 100-begränsade så är något väldigt galet. Tydligen så kör du neråt 80 km/h längs dessa 100-sträckor, men "har aldrig riktigt fattat" varför det bygger upp trafik bakom dig...?

Då kan jag berätta för dig att det är frustration du ser i backspegeln. Bilarna kryper upp för att sända dig ett budskap: du är i vägen.
Problemet är egentligen inte att du kör för långsamt på 1-delen av våra nya fattigvägar. Problemet är att du gasar bara lite lite extra där det är 2 körfält så lastbilarna inte har någon chans att komma förbi dig på de korta omkörningsmöjligheter som står till buds.

Du håller minst en chaufför gisslan, du terroriserar yrkestrafiken - tydligen utan att förstå det själv. Och, utan att förstå budskapet som man försöker förmedla bakom dig.
Trubbigt, visst - men varför inte spela med istället? Kör åt sidan och släpp fram dom stackare som bara tillåts ta en enda 45 minuters rast på en hel arbetsdag och som är pressade med en absolut ankomsttid som kan kosta böter för åkeriet om man missar den.

Ditt agerande gör så att chauffören tvingas använda sin enda rast till att tanka bilen och kolla lastsäkring isf för att äta mat vid ett bord och kanske hinna ta veckans första dusch.

Så, nu vet du.
Vad du gör med denna kunskap är upp till dig.

Problemet med lastbilar är inte på torr fin asfalt, det är när det är halt, dimmigt, eller andra tillfällen då väglaget är dåligt. Lastbilar skiter nämligen i väglaget, för de ska fram oavsett vilket i samma hastighet. Så nej, jag håller ingen gisslan eller terroriserar någon. Men jag hoppas att nästa gång du kommer med din lastbil och lägger dig 1 meter bakom en bil som kör i en rimlig hastighet pga djup snö så kanske du förstår att risken är att bilen framför lägger sig ännu långsammare för att kompensera för det korta avståndet mellan fordonen.

Om du måhända är bilist som gillar att köra fortare än vad väglaget medger så tipsar jag om att köra lite tidigare nästa gång så slipper du stressa och smutsa ner miljön mer än nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in