2025-02-15, 22:14
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Riktig nybörjarfråga fast man inte är det.
Ibland när man öppnar ett fönster maximerar det inte utan lägger sig typ högt. Man ser inte maximeringssymbolen, minimering eller stänga-krysset.
Hur maximerar man.
Win+pil upp funkade inte.

Tacksam för hjälp.
Citera
2025-02-15, 22:22
Medlem
Håll musen över applikationen du vill maximera fönstret på i aktivitetsfältet för sedan pekaren till "rubriken" ovanför förhandsvisningen, högerklicka och välj maximera.
Citera
2025-02-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Håll musen över applikationen du vill maximera fönstret på i aktivitetsfältet för sedan pekaren till "rubriken" ovanför förhandsvisningen, högerklicka och välj maximera.

Tack för svar.
Man tycker att det borde funka, men det enda som händer är att fönstret aktiveras. Förblir litet. Kommer inte fram någon rullista vid högerklicket. Det är ett spel.
Citera
2025-02-16, 06:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2025-02-16, 06:27
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Tack för svar.
Man tycker att det borde funka, men det enda som händer är att fönstret aktiveras. Förblir litet. Kommer inte fram någon rullista vid högerklicket. Det är ett spel.
Är det ett spel eller annan fullskärmsapplikation så är det troligen Alt + Enter som fungerar.
Citera
2025-02-16, 12:12
Medlem
F11?
Citera
2025-02-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Är det ett spel eller annan fullskärmsapplikation så är det troligen Alt + Enter som fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe1919
F11?

Alt plus enter gör att gråa fliken kommer fram så man kan se mini, maxi och stäng-knapparna.
Maximeringsknappen är grå/ej klickbar.
F11 funkade inte heller.
Av någon anledning vill fönstret vara typ 25% av skärmen och lägger sig uppe till vänster. Hoppar tillbaka dit.
Fullskärmar på extern monitor.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-02-16 kl. 13:38.
Citera
2025-02-16, 13:38
Medlem
TinFoilHats avatar
Kör förvisso Win10 men hade intermittent liknande problem med den skärmen jag har kopplad till min laptop.

Tröttnade och löste skiten med Display Fusion.

Testade dock inte att stänga av Snap Windows vilket skulle kunna ha löst problemet så kanske börja där?
Citera
2025-02-16, 19:52
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Alt plus enter gör att gråa fliken kommer fram så man kan se mini, maxi och stäng-knapparna.
Maximeringsknappen är grå/ej klickbar.
F11 funkade inte heller.
Av någon anledning vill fönstret vara typ 25% av skärmen och lägger sig uppe till vänster. Hoppar tillbaka dit.
Fullskärmar på extern monitor.
Har du testat att byta från vad jag antar fullscreen till borderless?
Jag råkade nyligen ut för problem i spel med just den lösningen, så jag har mer eller mindre infört vanan att alltid ändra direkt.

Jag tror ärligt talat att detta är en del av den enshittification som Windows drabbats av de senaste åren, där saker som man absolut förväntar sig bara ska fungera inte gör det.
Bara ett exempel: när man installerar ett nytt program som lägger en ikon i systemfältet så kunde man i W10 helt enkelt klicka i en ruta som betydde "Visa alltid alla ikoner".

Den finns inte längre i W11 så varje gång man med flit lagt in något nytt så ser man en pil som indikerar att det finns något mer och får manuellt gå in och lägga till den i listan.
Det är så oerhört korkat och retar mig varje gång det händer och jag kan bara inte förstå varför de gör sånt där.

Nå, litet sidospår men jag tror ändå att det har med den större bilden av problem med Windows att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in