2025-02-16, 01:50
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Finns det fortfarande folk som använder mikro? Känns lite 70/80 tal.

Kan vara bra för att tina redan tillagad mat eller typ fryst bröd. Undviker själv tillaga microrätter, men tinar och värmer ofta upp redan tillagat "ordentligt" käk
Citera
2025-02-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Microvågsugnar är inte som bilar eller mobiler - det kommer inte nya modeller från varje märke varje år.
Tillverkaren tog fram en modell exempelvis 2019, och sedan tillverkar och säljer man dessa under ett antal år.
Det betyder inte att den ugn du köper idag är från 2019, men modellen är kanske från det året.

Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Köp en modell från 2025 då, då får du en helt färsk.

Men köper du idag en modell från 2022 och oroar dig över ifall den rullade av bandet 2023 eller 2024 så tolkar jag det som att du inte är helt frisk.

En annan grej du kan oroa dig för är komponenterna i prylen du köper. Det kan hända att enskilda komponenter är betydligt äldre än prylen i sig. Diskreta komponenter eller integrerade kretsar kan ha legat i något lager i flera år innan de stoppas in i en apparat som de sen säger är tillverkad i år. Ofta är komponenterna datummärkta så detta är lätt att kontrollera. Go nuts.
Man hittar inget om senaste modellerna av mikrovågsugnar, 2025. Ju nyare mikrovågsugnar ju mer hållbara bör de vara. Det är egentligen sällan mikrovågsugnar håller mer än några år och gång på gång vart tredje år köpa en ny micro för att de inte håller är inget vidare. Och tre mikrovågsugnar på fem år som jag nu har avverkat för att de inte håller gör att man såklart kollar efter de senaste modellerna.
Citera
2025-02-16, 02:07
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Man hittar inget om senaste modellerna av mikrovågsugnar, 2025. Ju nyare mikrovågsugnar ju mer hållbara bör de vara. Det är egentligen sällan mikrovågsugnar håller mer än några år och gång på gång vart tredje år köpa en ny micro för att de inte håller är inget vidare. Och tre mikrovågsugnar på fem år som jag nu har avverkat för att de inte håller gör att man såklart kollar efter de senaste modellerna.
Du kanske ska satsa på de billigare modellerna snarare än de senaste, om du planerar att fortsätta avverka ugnarna i den där takten.

Mina håller oftast över 10 år och jag fokuserar snarare på tillverkaren än tillverkningsår. Min nuvarande Whirlpool köpte jag för en femtilapp på second hand för ca 5 år sedan. Kanske var det en högpastöriserad variant, för den håller än.
Citera
2025-02-16, 02:14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Lämnar du någonsin din källare?
Citera
2025-02-16, 02:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Ett par hundra miljoner minst.

https://www.statista.com/statistics/...ean-countries/
Citera
2025-02-16, 02:24
Medlem
Citat:
Du kanske ska satsa på de billigare modellerna snarare än de senaste, om du planerar att fortsätta avverka ugnarna i den där takten.

Mina håller oftast över 10 år och jag fokuserar snarare på tillverkaren än tillverkningsår. Min nuvarande Whirlpool köpte jag för en femtilapp på second hand för ca 5 år sedan. Kanske var det en högpastöriserad variant, för den håller än.
Senaste jag köpte vär en Samsung för 4000, den höll i två år, sen var det någon knapp som slutade fungera och så började den går runt utan att stanna. Den slängde jag. Mikron innan den höll sig två år, sen började den krångla. Den bästa var en Whirlpool som höll i tio år. Det var därför jag ställde frågan om hur gamla mikrovågsugnarna egentligen var som man köpte eftersom de tre senaste har hållt så kort tid. Även om man tillverkar en modell 2019 och fortsätter sälja den i nya årgångar så kan modellerna förbättras med tiden även om det är samma modell. Och eftersom de senaste modellerna har hållit så kort tid så undrade jag om det verkligen var nya mikrovågsugnar man fick hem. Och en nyare årgång av samma modell 2023 är kanske bättre än 2019 års modell. Det var därför jag ställde frågan i trådstarten pga av denna erfarenhet. Jag fick helt enkelt nog av mikrovågsugnar som bara höll några år, hur nya är de där modellerna man köper? Allting förbättras så då bör även mikrovågsugnar förbättras och inte gå i tu efter ett par år.
Senast redigerad av Blueintime 2025-02-16 kl. 03:24.
Citera
2025-02-16, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Handlar det inte bara om effekt?
Mormors från tidigt 50-tal small proppar ibland vill jag minnas-
Men jävla effektiv
Micron kom ju i mitten av 80-talet...
Citera
2025-02-16, 02:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Har haft samma gamla whirlpool i över 20år och den funkar fortfarande som den ska.
Citera
2025-02-16, 02:47
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Så vad använder man 2025 då 🤔
Citera
2025-02-16, 02:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Senate jag köpte vär en Samsung för 4000, den höll i två år, sen var det någon knapp som slutade fungera och så började den går runt utan att stanna. Den slängde jag. Mikron innan den höll sig två år, sen började den krångla. Den bästa var en Whirlpool som höll i tio år. Det var därför jag ställde frågan om hur gamla mikrovågsugnarna egentligen var som man köpte eftersom de tre senaste har hållt så kort tid. Även om man tillverkar en modell 2019 och fortsätter sälja den i nya årgångar så kan modellerna förbättras med tiden även om det är samma modell. Och eftersom de senaste modellerna har hållit så kort tid så undrade jag om det verkligen var nya mikrovågsugnar man fick hem. Och en nyare årgång av samma modell 2023 är kanske bättre än 2019 års modell. Det var därför jag ställde frågan i trådstarten pga av denna erfarenhet. Jag fick helt enkelt nog av mikrovågsugnar som bara höll några år, hur nya är de där modellerna man köper. Allting förbättras så då bör även mikrovågsugnar förbättras och inte gå i tu efter ett par år.

Brukar i min erfarenhet vara att dom nyare modellerna pajar snabbare än dom gamla arbetshästarna.
Citera
2025-02-16, 03:01
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Ja precis. Idag är det Airfryer man ska ha.
Lite som att ha en sån där gammal spis med ugn, det går ju inte att laga mat på! Inbyggd häll ska det vara! Och separat ugn, med touchscreen som man kan ringa samtal ifrån.
Citera
2025-02-16, 03:02
Citat:

Arbetsplatser brukar ha 10 stycken minst för att värma lunch.

Även hemma är det smidigt att värma en snabb lunch.

Sluta va sån konträr.

TS - jag köpte dyraste Samsung som Elgiganten hade. Hållit i 5år av användande. Så kvalitet finns men det kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in