• 1
  • 2
2025-02-16, 10:02
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
I en krock för några år sedan stod jag still pga kö, blev påkörd bakifrån och knuffades in i bilen framför. Försäkringsbolaget ansåg att jag var vållande till kollisionen med bilen framför trots att jag stod still.

Precis så är det. Om du inte via vittnen eller annan bevisning kan visa att du stått still innan du nuddat framförvarande så kommer du bli delskyldig till olyckan.
Citera
2025-02-16, 12:06
Medlem
Alla nya bilar har idag en svart låda som loggar allt.

En bilsäljare i usa använde nyligen den datan för att sätt dit en kund som krävde en ny motor på garanti.
datan visade att han kört vårdslöst och övervarvat motorn upprepade gånger.

Tesla har kameror som spelar in konstant.
Och polisen kan konfiskera bilen om de misstänker att den spelat in ett brott.
Citera
2025-02-16, 12:41
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddur
Alla nya bilar har idag en svart låda som loggar allt.

En bilsäljare i usa använde nyligen den datan för att sätt dit en kund som krävde en ny motor på garanti.
datan visade att han kört vårdslöst och övervarvat motorn upprepade gånger.

Tesla har kameror som spelar in konstant.
Och polisen kan konfiskera bilen om de misstänker att den spelat in ett brott.
Jag tror inte majoriteten av de inblandade bilarna var varken nya Tesla eller andra nya bilar med ”svart låda”. Vad får dig att tro det? Det brukar normalt sett inte se ut så på svenska vägar.
Citera
2025-02-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
I en krock för några år sedan stod jag still pga kö, blev påkörd bakifrån och knuffades in i bilen framför. Försäkringsbolaget ansåg att jag var vållande till kollisionen med bilen framför trots att jag stod still.

Hänt mej med två gånger!

Första gången var jag mitt-bilen och stod still men fick ändå ersätta den jag åkte in i, andra gången var jag bilen längst fram och den bakom som blev inknuffad i man bil fick ersätta mig trots många protester
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in