• 3
  • 4
2025-02-16, 18:27
Medlem
Pokerspelare, du träffar mycket människor men du behöver inte prata om du inte vill.
Du kan vara väldigt osocial , det nästan en fördel.
Citera
2025-02-16, 18:39
Medlem
Träffar en del resande tekniker i jobbet och via bekanta.

Så glamoröst är det inte, glöm det här med att hinna se något. Det du lär se är flygplatser, hotell och arbetsplatsen. Har du otur ligger jobbet långt ute i periferin och du bor i baracker på plats. Förvisso bra betalt men man tröttnar snabbt.
Citera
2025-02-16, 18:54
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Städare på flygplan.

Du får ju knappast resa som städare, dom är ju lokala på varje flygplats. Står ju alltid ett gäng harmynta stackare och väntar när man landar som ska snabbt in och städa innan planet ska lyfta igen.

Jag reser mycket, fyra länder sen innan jul + inrikes. Mycket middagar, alkohol och en jäkla massa timmar bortkastade på tåg och flygplatser. Inte skittrist visserligen att få se många länder men det är slitsamt också. Inte särskilt hälsosamt heller.
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2025-02-16 kl. 18:57.
Citera
2025-02-16, 21:11
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Jag skulle vilja ha ett jobb där man får resa mycket och se världen, helst ett jobb där man inte behöver ha allt för mycket kontakt med andra människor (förstår att det inte går att komma ifrån helt). Har varit inne på flygvärdinna länge men inser att jag med min personlighet inte passar som det.

Vad har ni för (seriösa) förslag?

Sjöman. Sett hela världen och kissat på delfiner. Nu vill man bara hem till soffan, men det får man halva året
Citera
2025-02-16, 21:28
Avstängd
jori9900s avatar
Citat:
Jag skulle vilja ha ett jobb där man får resa mycket och se världen, helst ett jobb där man inte behöver ha allt för mycket kontakt med andra människor (förstår att det inte går att komma ifrån helt). Har varit inne på flygvärdinna länge men inser att jag med min personlighet inte passar som det.

Försäljare.
Citera
2025-02-16, 21:54
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ska man resa mycket men kunna välja bort det sociala så bör man nog vara en väldigt specialicerad tekniker av något slag. Bäst i världen på att stämma kyrkklockor eller liknande. Att vara näst bäst duger inte.

Nej, du behöver inte vara världsbäst, det räcker med att det du kan är hyfsat nischat och kräver lite erfarenhet så finns det massor jobb där du reser land och rike runt för att installera, underhålla och reparera utrustning.
Citera
2025-02-16, 21:58
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Nej, du behöver inte vara världsbäst, det räcker med att det du kan är hyfsat nischat och kräver lite erfarenhet så finns det massor jobb där du reser land och rike runt för att installera, underhålla och reparera utrustning.
Har man väldigt svårt med det sociala kan det nog bli svårt att konkurrera med andra på samma nivå.
Citera
2025-02-16, 22:16
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Har man väldigt svårt med det sociala kan det nog bli svårt att konkurrera med andra på samma nivå.

Inte då, det finns gott om kufar i såna typer av jobb. De brukar vara överrepresenterade i såna typer av jobb, eftersom de med ett rikt socialt och familjeliv och mycket aktiviteter på fritiden brukar få svårt att kombinera det med att ligga ute 4 nätter i veckan.

Något värst socialt jobb brukar det inte vara, även om det klart finns jobb som har mindre interaktion (noll). I många fall räcker det med att anmäla sig när man kommer fram, jobba några timmar och sedan säga till när man är färdig.
Citera
2025-02-16, 22:33
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Inte då, det finns gott om kufar i såna typer av jobb. De brukar vara överrepresenterade i såna typer av jobb, eftersom de med ett rikt socialt och familjeliv och mycket aktiviteter på fritiden brukar få svårt att kombinera det med att ligga ute 4 nätter i veckan.

Något värst socialt jobb brukar det inte vara, även om det klart finns jobb som har mindre interaktion (noll). I många fall räcker det med att anmäla sig när man kommer fram, jobba några timmar och sedan säga till när man är färdig.
Jo, för kufar kan det funka, jag kanske feltolkade TS sociala förmåga. Men enkelt uttryckt innebär ökad kompetens att övriga konstigheter, som kufighet, accepteras.

Ett annat alternativ som kan funka är lokförare, men då får man nog nöja sig med huvudsakligen Sverige. Och jag skulle, baserat på kommentarer från insatta, rekommendera att sikta på godståg.
Citera
2025-02-17, 00:04
Medlem
Bli influencer som är så populärt numera och res runt i världen.
Citera
2025-02-17, 20:25
Medlem
Expatriks avatar
Citat:

Din bakgrund framgår inte men mitt grundtips vore att söka det så kallade assistentprogrammet på UD. Där får du resa och uppleva olika länder maximalt. Själva jobbet handlar om administration, sköta om arkiv och laga saker. Det är lite blandat men inte överdrivet socialt. På UD är språkkunskaper viktiga och det finns en kultur där man ska vara trevlig på ett lite speciellt sätt. Att vara utpräglat social är dock inget som krävs för den rollen.
Citera
2025-02-18, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expatrik
Din bakgrund framgår inte men mitt grundtips vore att söka det så kallade assistentprogrammet på UD. Där får du resa och uppleva olika länder maximalt. Själva jobbet handlar om administration, sköta om arkiv och laga saker. Det är lite blandat men inte överdrivet socialt. På UD är språkkunskaper viktiga och det finns en kultur där man ska vara trevlig på ett lite speciellt sätt. Att vara utpräglat social är dock inget som krävs för den rollen.

Stort tack för ditt tips, ska kolla upp det. =)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in