2025-02-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Kan detta bero på bristande information från trumpnissarna?
Visserligen kan Europa och Ukraina tvinga sig fram till bordet. Eller kan de det?
Putin kanske inser att friktionen minskar, om alla får vara med.
Eller kanske inte…
Brysselgängets ambition är att kunna ställa sig som bromskloss vid kommade förhandlingar genim att insistera på "Stoltenberg-doktrinen", dvs att Ukraina inte får förlora någonting i freden (trots att de redan har förlorat runt en femtedel av sitt territorium, militärt sett). Varken Trump eller Putin har något större tålamod med sådana här balettkonster efter tre år av (inte minst för Ukra-NATO) blodigt och kostsamt krig.
Citera
2025-02-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Brysselgängets ambition är att kunna ställa sig som bromskloss vid kommade förhandlingar genim att insistera på "Stoltenberg-doktrinen", dvs att Ukraina inte får förlora någonting i freden (trots att de redan har förlorat runt en femtedel av sitt territorium, militärt sett). Varken Trump eller Putin har något större tålamod med sådana här balettkonster efter tre år av (inte minst för Ukra-NATO) blodigt och kostsamt krig.

Men du gillar ju inte Trump trots att han hjälper Putin och Ryssland.
Citera
2025-02-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Men du gillar ju inte Trump trots att han hjälper Putin och Ryssland.
Ukraina är i stort sett den enda fråga där jag anser att Trump "drar åt rätt håll" och jag hade föredragit att det varit något annat land än USA som hade distanserat sig från den här "Alla för Ukraina! Vi ger allt för Ukraina!"-retoriken. Tyskland eller Polen t ex - de borde ha dragit sig undan från kriget redan 2023. Berlin har vid en del tillfällen under åren sett till att bromsa stöd till Kiev, till och med när det varit stöd från andra länder via EU, eller de har ägnat sig åt medveten "krypkörning" i en del fall - men de har förstås inte velat gå fullt ut och klippa av support-slangarna till Kiev. Vilket mer eller mindre är vad Trump försöker göra, han försöker åtminstone hålla det amerikanska stödet på sparlåga.

För mig har det här kriget inget att göra med någon personlig lojalitet mot Trump eller Biden, och jag har heller aldrig trott att det var Biden själv som drev på i fråga om Vita husets Ukrainapolitik. Blinken och Nuland var säkerligen mycket viktigare.
Citera
2025-02-27, 19:55
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är bara svenska och europeiska ledare som är krigsivrare just nu.
Vem krigar i östra Ukraina just nu, sa du?

För övrigt är de som vägrar se rysslands barbari och krigsbrott i Ukraina empatilösa sociopater
Senast redigerad av GustavAnder 2025-02-27 kl. 19:57.
Citera
2025-02-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Allvarligt...Ryssarna är ju körda säger alla..hur i h-e ska ryssland kunna anfalla nån mera över huvud taget?

När du har viljan är det bara en tidsfråga innan du har förmågan - världen är inte en statisk storlek, och ryssarna har verkligen viljan för imperialistisk expansion.
Citera
2025-02-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ukraina är i stort sett den enda fråga där jag anser att Trump "drar åt rätt håll" och jag hade föredragit att det varit något annat land än USA som hade distanserat sig från den här "Alla för Ukraina! Vi ger allt för Ukraina!"-retoriken. Tyskland eller Polen t ex - de borde ha dragit sig undan från kriget redan 2023. Berlin har vid en del tillfällen under åren sett till att bromsa stöd till Kiev, till och med när det varit stöd från andra länder via EU, eller de har ägnat sig åt medveten "krypkörning" i en del fall - men de har förstås inte velat gå fullt ut och klippa av support-slangarna till Kiev. Vilket mer eller mindre är vad Trump försöker göra, han försöker åtminstone hålla det amerikanska stödet på sparlåga.

För mig har det här kriget inget att göra med någon personlig lojalitet mot Trump eller Biden, och jag har heller aldrig trott att det var Biden själv som drev på i fråga om Vita husets Ukrainapolitik. Blinken och Nuland var säkerligen mycket viktigare.

Ja jag hade aldrig tidigare träffat på en person som dig när jag läste dina inlägg. Supporter till Ryssland, motståndare till Ukraina och EU men kritisk mot Trump. Det gick liksom inte ihop. Det fanns inte logik. Först tänkte jag att du är psykiskt störd men du verkar ju kunna resonera logiskt. Victoria Nuland var ett nytt namn för mig, har läst lite nu om henne. Partnern Kagan är väl känd neokonservativ har jag för mig ?
Citera
2025-02-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Ja jag hade aldrig tidigare träffat på en person som dig när jag läste dina inlägg. Supporter till Ryssland, motståndare till Ukraina och EU men kritisk mot Trump. Det gick liksom inte ihop. Det fanns inte logik. Först tänkte jag att du är psykiskt störd men du verkar ju kunna resonera logiskt. Victoria Nuland var ett nytt namn för mig, har läst lite nu om henne. Partnern Kagan är väl känd neokonservativ har jag för mig ?
Ja, jag märkte redan 2022 att det var omöjligt för en hel del här på forumet att få ihop det, att man skulle kunna vara både kritisk till Trump och kritisk till NATO och amerikanska neo-cons (samt europeiska politiker som betjänar de senare). Det blev Syntax Error med en gång... Men för mig är de här frågorna inte obrytbart sammankopplade,
Citera
2025-02-27, 21:09
Medlem
Citat:

Det är bättre att inte gå in med militär hos grannländer. Då behöver de inte vara rädda.

Putin verkar nu ge bort vad som helst. Allt verkar vara möjligt.
Citera
2025-02-27, 21:24
Medlem
snuskfittas avatar
Vem ska rädda Baltikum från Putin nu när Trump skiter i Nato och Europa. UK gör som USA säger. Frankrike är ett latinsk land och bryr sig inte. Tyskland är förstört av massinvandring och en vansinnig energipolitik. Vem kan nu rädda balterna? Det finns många ryssar i Baltikum som Putin vill "beskydda".
Citera
2025-03-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Vem ska rädda Baltikum från Putin nu när Trump skiter i Nato och Europa. UK gör som USA säger. Frankrike är ett latinsk land och bryr sig inte. Tyskland är förstört av massinvandring och en vansinnig energipolitik. Vem kan nu rädda balterna? Det finns många ryssar i Baltikum som Putin vill "beskydda".

stormakten sverige kommer att hjälpa balterna att hålla gränsen

"De tre baltiska länderna, Estland, Lettland och Litauen, är inte inbjudna till söndagens möte mellan Volodymyr Zelenskyj och flera andra europeiska ledare.

Besvikelsen bland dem över detta är stor, liksom oron över att Putin har dem i sikte i sin jakt på expansion, rapporterar Sveriges radio."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...e289eea19f2ecf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in