2025-03-01, 15:52
Medlem
Crabbofixs avatar
tack för listan, nu vet jag vad jag ska köpa mer av i fortsättningen
Citera
2025-03-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vi importerade för 227 miljarder förra året från USA.
Är det relevant? Mycket av det som säljas av amerikanska företag tillverkas lokalt i Sverige eller något EU-land. Är det "made in usa" eller amerikanska företag som bojkottas?
Citera
2025-03-01, 16:33
Medlem
ncr04s avatar
Premiepensionen

AP7 som är standardfonden för premiepensionen är en global aktiefond men nästan 70 % av kapitalet är investerat i amerikanska bolag då dessa står för en så stor del av det globala aktievärdet. Man kan byta till t ex Sverigefonder, Europafonder och Asienfonder istället.
Citera
2025-03-01, 22:36
Medlem
X3treams avatar
Nu sprids bojkotten över världen, kan bli stora pengar... Såg att ett norskt rederi vägrade sända olja till USA. Såg en svensk grupp på Facebook som bojkottar varor från USA, de ökar med flera tusen medlemmar i timmen, efter artikel i aftonbladet. Ser det sker över hela världen, likaså i USA..
Citera
Igår, 06:18
Medlem
Med att risk att vara tjatig. Alla som vill bojkottar USA borde göra det med produkter ifrån Microsoft, Apple och Google.

Det är bara köpa en Luxor ABC80 istället för en Windows dator..
Citera
Igår, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nu sprids bojkotten över världen, kan bli stora pengar... Såg att ett norskt rederi vägrade sända olja till USA. Såg en svensk grupp på Facebook som bojkottar varor från USA, de ökar med flera tusen medlemmar i timmen, efter artikel i aftonbladet. Ser det sker över hela världen, likaså i USA..
Kanske vi kan påverka. Känns ju meningslöst vad jag gör. Men är vi många så märks det. I vilket fall känns det bra att försöka.
Citera
Igår, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Jag har letat lite men inte sett någon tråd om detta. Har jag missat så får gärna mod visa mig vägen.

Är det någon som sitter på en lista över vardagsvaror/tjänster från Usa som man kan bojkotta om man vill undvika att stödja idioten Trump?
Tänker tex:
Coca Cola
Pepsi
Heinz
Ford
Tesla
Google
McDonalds

Är nyfiken på om det finns mer varor som man på gräsrotsnivå kan byta ut mot icke-amerikanska varor. Sitter någon på en mer komplett lista så kom gärna med den. Enda språket Trump pratar är ekonomi så kan vi alla bäckar små gå samman kanske det skadar.
Netflix
Microsoft
Amazon
Apple
Intel
AMD
OpenAI

Burger King
Pizza Hut
Nike
Levis

Som du ser blir det svårt att bojkotta USA helt om du inte vill sluta använda en dator
Citera
Igår, 07:55
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kanske vi kan påverka. Känns ju meningslöst vad jag gör. Men är vi många så märks det. I vilket fall känns det bra att försöka.

Jag ser på en dansk och en svensk grupp, de har nu närmare 80000 medlemmar, många säljer av amerikanska fonder, det är ju ett sätt. I Danmark har butiker börjat märka varor så kunden vet att det är europeiskt ursprung. Ensam svag, tillsammans är man stark.
Citera
Igår, 12:17
Medlem
X3treams avatar
https://www.di.se/nyheter/skanska-st...om-tjanstebil/

Skanska slutar med Tesla som tjänstebil, nu är det inte enbart på grund av detta. Men många bäckar små...
Citera
Igår, 14:33
Medlem
Trump inser nog inte omfattningen av ett handelskrig
När USA inte upplevs som pålitligt för EU
Så söker man leverantörer för motorer, gas, olja och reservdelar i andra länder
Vilket kan påverka USA i decennier framåt, inte bara just nu

Det handlar inte bara om vanliga småkonsumenter
Försvaret kan lätt byta ut jetmotorer till tex brittiska
England verkar även vara tillbaka i EU. Försvarssamarbetet är omfattande
Man undviker amerikanska vapen. Då det kan bli svårt att köpa reservdelar
Citera
Idag, 08:43
Medlem
Sluta med Xbox vilket inte är så svårt.
Använda programvaror som Ubuntu och OpenOffice istället för Windows 11 och M365.
Inte köpa Apple nästa gång.
Citera
Idag, 16:27
Medlem
Det mesta går att, som konsument, byta ut mot Europeiskt och ännu lättare om det bara är att undvika Amerikanskt.

Det är mest teknik som kan vara svårt.
Folk verkar tro att det är omöjligt att byta alternativ till Windows/MacOS. Men det är det lättaste: Linux - Ubuntu som går utmärkt för 90% av alla användare. Man kan köpa dator med det förinstallerat om man nu inte vill installera själv och ha det parallellt med Windows. Kolla Ubuntu på YT om du vill se hur din dator ser ut då.

Det svåraste är att byta mobiltelefon/surfplatta. Apple iOS och Google Android är ju totalt uteslutet om man ska bojkotta USA.

Visst kan man köpa en Google Pixel och direkt installera Graphene OS på den (men kanske omständigt för vissa och man kanske inte ens vill köpa Amerikanskt alls), men det vore kul om det kom en riktig EU-utmanare till Android/iOS med stöd för alla appar som BankID, mobilbanken och alla andra smarta appar man gärna har. Firefox OS fanns ju ett tag med ganska bra stöd (vill jag minnas), men tror inte det finns kvar?

Gällande övrig teknik typ TV m.m. finns ju EU-alternativ från t.ex. Philips som tillverkas i Polen och är ett Nederländskt företag.

Det finns mycket bra alternativ om man vill köpa Europeiskt. Kanske någon här vet mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in