2025-02-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Jag lovar. 😁

Ser du en fet gubbe med en fet kärring från Afrika med dreadlocks så får du säga hej också.

Att långsegla är att laga båten på exotiska platser.

Själv fastnade jag ju i Kap Verde och levde rullan i ett år med unga tjejer och droger men det lugnade ner sig när jag till slut träffade en f d crackhora och blev förälskad. Livet tar svängar man inte har en aning om och det är det som det roliga.

Har en tråd om mitt galna liv i mindelo men nu är det nog mer svenssonliv... 😁

Man tackar, havet är stort men man vet aldrig!

Jag menar det!

Haha det låter som att du levt livet hör jag ju 😁 Det är dom svängarna vi äventyrare lever för!

Den ska jag spana in!
Citera
2025-02-23, 19:37
Medlem
Finns här.
(FB) Jag flyttade till Mindelo, Kap Verde. Vad vill ni veta om min nya livsstil?

Det var ett jäkla galet liv, och är nog fortfarande men första året var helt sjukt.

Hade en flickvän på 19 år, rökte alla möjliga droger och degenerade mig totalt.
Jag ryckte upp mig till slut men det är lite av faran med att ha ständig semester, man tappar disciplinen och rutinerna.

Fall inte i den fällan även om det är roligt ett tag.

Uppdatera gärna hur det går, det vore riktigt roligt om du kommer iväg och alla tips och råd du behöver gör jag allt för att bidra med.

Glöm inte att Sverige och svenskar vanligtvis är ganska trångsynta, lyssna inte för mycket, följ din dröm!
Citera
2025-02-23, 23:05
Medlem
Niskalaukauss avatar
Kan ju rekommendera för dom som vill ge sig ut som ensamseglare kollar in Barry Perrins YouTube kanal. Adventures of an old Seadog
Citera
2025-02-27, 12:19
Medlem
Citat:
Finns här.
(FB) Jag flyttade till Mindelo, Kap Verde. Vad vill ni veta om min nya livsstil?

Det var ett jäkla galet liv, och är nog fortfarande men första året var helt sjukt.

Hade en flickvän på 19 år, rökte alla möjliga droger och degenerade mig totalt.
Jag ryckte upp mig till slut men det är lite av faran med att ha ständig semester, man tappar disciplinen och rutinerna.

Fall inte i den fällan även om det är roligt ett tag.

Uppdatera gärna hur det går, det vore riktigt roligt om du kommer iväg och alla tips och råd du behöver gör jag allt för att bidra med.

Glöm inte att Sverige och svenskar vanligtvis är ganska trångsynta, lyssna inte för mycket, följ din dröm!

Man har inte levt och blir gammal och vis om man inte testat gränserna men bara vi med hyffsad mängd iq klarar av att se våra begränsningar och kan behärska oss att sluta innan det roliga blir en last istället för just vad det är ment att vara.

Har läst lite i din tråd och jävlar vad bra läsning alltså!

Jag lär med största sannolikhet passera kap verde innan en passage så då hörs och ses vi definitivt!

Dom svenskar som lirar ekorrhjulet kan få fortsätta med det dom är för feg och för blinda för att förstå bättre ändå och verkar nöja sig med det dom gör, klagar man så vänder jag direkt om det inte är konstruktiv kritik.

Lev livet man så ses vi en vacker dag all lycka i livet önskar jag dig!
Senast redigerad av Tegan-Freely1 2025-02-27 kl. 12:23.
Citera
2025-02-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Kan ju rekommendera för dom som vill ge sig ut som ensamseglare kollar in Barry Perrins YouTube kanal. Adventures of an old Seadog

Jag har fastnat för honom och tror jag plöjt 30 avsnitt nu.. Tack, riktig skön lirar gubbe!
Citera
2025-02-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
Man har inte levt och blir gammal och vis om man inte testat gränserna men bara vi med hyffsad mängd iq klarar av att se våra begränsningar och kan behärska oss att sluta innan det roliga blir en last istället för just vad det är ment att vara.

Har läst lite i din tråd och jävlar vad bra läsning alltså!

Jag lär med största sannolikhet passera kap verde innan en passage så då hörs och ses vi definitivt!

Dom svenskar som lirar ekorrhjulet kan få fortsätta med det dom är för feg och för blinda för att förstå bättre ändå och verkar nöja sig med det dom gör, klagar man så vänder jag direkt om det inte är konstruktiv kritik.

Lev livet man så ses vi en vacker dag all lycka i livet önskar jag dig!

Tack!
Jag vet ju inte hur länge jag blir kvar här men förhoppningsvis väldigt lång tid.
Nu skall jag till Sverige innan sommaren och stanna och jobba ihop lite mer pengar för att sedan åka tillbaka.
Drömmen vore att fixa någon verksamhet här man kan leva på.
För mig lockar det inte att korsa Atlanten annat än att I så fall segla vidare västerut men alla är olika. I princip alla som seglar hit skall korsa, jag och några andra har stannat.

Min filosofi är att stanna när man trivs och dra vidare när man tröttnat. Att bo på en båt är helt underbart ur den synvinkeln, man är alltid hemma, man förändrar bara sin utsikt.
Jag och sambon tröttnar ibland på Mindelo, då seglar vi till en annan ö några veckor tills vi längtar tillbaka.

Nu skall jag ta med henne till Sverige I sommar och dey skall också bli kul. Skönt att komma tillbaka lite till rutiner och disciplin och ännu roligare att visa henne Sverige, tänkte släppa in henne på Ikea och se vad hon tycker. 😆

Vem vet? Du kanske träffar en exotisk kvinna någonstans och stannar.
Planer är värdelösa men planering är viktigt. Jag gillar att ha en plan eller en idé men samtidigt vara öppen för förändringar, båtlivet möjliggör ju det, man får bara se till att hålla sig borta från vissa områden under orkansäsongen o s v.
Citera
2025-02-27, 16:41
Medlem
Citat:
Tack!
Jag vet ju inte hur länge jag blir kvar här men förhoppningsvis väldigt lång tid.
Nu skall jag till Sverige innan sommaren och stanna och jobba ihop lite mer pengar för att sedan åka tillbaka.
Drömmen vore att fixa någon verksamhet här man kan leva på.
För mig lockar det inte att korsa Atlanten annat än att I så fall segla vidare västerut men alla är olika. I princip alla som seglar hit skall korsa, jag och några andra har stannat.

Min filosofi är att stanna när man trivs och dra vidare när man tröttnat. Att bo på en båt är helt underbart ur den synvinkeln, man är alltid hemma, man förändrar bara sin utsikt.
Jag och sambon tröttnar ibland på Mindelo, då seglar vi till en annan ö några veckor tills vi längtar tillbaka.

Nu skall jag ta med henne till Sverige I sommar och dey skall också bli kul. Skönt att komma tillbaka lite till rutiner och disciplin och ännu roligare att visa henne Sverige, tänkte släppa in henne på Ikea och se vad hon tycker. 😆

Vem vet? Du kanske träffar en exotisk kvinna någonstans och stannar.
Planer är värdelösa men planering är viktigt. Jag gillar att ha en plan eller en idé men samtidigt vara öppen för förändringar, båtlivet möjliggör ju det, man får bara se till att hålla sig borta från vissa områden under orkansäsongen o s v.

Låter rimligt man måste fylla på ibland och helt ärligt tror jag att duttande i sverige är bättre än heltid där nere då man drar in så lite va. Om man inte hittar något som matchar sin livs stil och man njuter varje sekund av då för visso.

Det är så jag resonera också och resan kan absolut få ett stopp för kärlekens skull det förbehåller jag mig att lova något om jag vill bara få komma iväg och njuta av vad livets verkliga potential och det är inte sverige atm med ekorrhjul och allt vad det innebär för mig då..

Att ta sitt hus med sig och samtidigt få resa är för mig det bästa av två världar.

Nej vad härligt det låter den kontrasten kan ju vara vad man behöver bryta av med ibland också för att sen få ny eld att uppskatta det man har och kul för henne att få se en ny värld med!

Planlöst seglande med en planering är givet helt tomt kan man ju inte spatsera runt.

Med starlink kommer jag att kunna undvika dom bitarna med oväder i den mån det går och på det viset planera mer för väder och vind än för destinationer och slutmål, mer än så kan ingen göra.
Citera
2025-02-27, 19:22
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
Jag har fastnat för honom och tror jag plöjt 30 avsnitt nu.. Tack, riktig skön lirar gubbe!
Om du vill se en riktig äventyrar kanal så ska du kolla in Juho Karhu o Sohvi Kangasluoma i kanalen Alluring Arctic Sailing.
Det här är en liten presentation av vem han är innan dom seglar Nordvästpassagen.
https://www.youtube.com/watch?v=MOI6VNvmz68&t=1347s
Citera
2025-02-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Om du vill se en riktig äventyrar kanal så ska du kolla in Juho Karhu o Sohvi Kangasluoma i kanalen Alluring Arctic Sailing.
Det här är en liten presentation av vem han är innan dom seglar Nordvästpassagen.
https://www.youtube.com/watch?v=MOI6VNvmz68&t=1347s

Följer honom sen tidigare han är helt galet hard core snacka om att pusha gränserna med den mannen!
Citera
2025-03-01, 00:08
Medlem
Knivur-273s avatar
Min mycket gamla farbror som är ganska saltstänkt, och i synnerhet hans pappa förr skulle säkert säga en Nord-80. Hans vackra dotter skulle förmodligen ej kunna hantera en luftmadrass.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-01 kl. 00:14.
Citera
2025-03-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Min mycket gamla farbror som är ganska saltstänkt, och i synnerhet hans pappa förr skulle säkert säga en Nord-80. Hans vackra dotter skulle förmodligen ej kunna hantera en luftmadrass.
Jag har en kompis som hade en nord 80. Jagvhar seglat med honom en gång.
Robust och bra båt men att bo i den under lång tid kan bli trångt. Dålig ståhöjd och utrymme.

Priset är ju däremot bra.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Citat:
Jag har en kompis som hade en nord 80. Jagvhar seglat med honom en gång.
Robust och bra båt men att bo i den under lång tid kan bli trångt. Dålig ståhöjd och utrymme.

Priset är ju däremot bra.

Jag har ingen erfarenhet av dem men ett vackert skrov, som det brukar vara när Olle Enderlein ritat. Även Monsun 31 är hans konstruktion, m.fl. Orustbyggen. Men när jag ser på deplacement och fenkölen så tror jag att Nord-80 är en båt för skärgård och hemmavatten? Gärna segla över till Danmark eller Åland men jag tror inte Atlanten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in