• 2
  • 3
2025-02-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det är en viss skillnad på den sortens gruvor och dom som finns i Sverige.
Eftersom dom är öppna så kommer dom att läcka tungmetaller när det regnar så skiten hamnar i grundvattnet och då finns det inte ett skit att göra för att fixa det.
Men visst, förklara gärna varför inga länder i Europa bryter dessa sällsynta metaller utan alla gruvor finns i fattiga skithålsländer med massor av korruption.

Koppar bryts i dagbrott i Sverige.

Jordartsmetaller finns överallt, men i låg koncentration. Lite som Uran.

Två av dem är upptäckta i Sverige för övrigt - Yttrium och Scandinavium.

Varför de inte bryts i Sverige? De bryts där det är relativt hög koncentration då efterfrågan inte varit så hög.

Varför är det omöjligt att hantera lakvattnet? Kina skiter i miljön, de försöker inte ens. Det blir såklart lite dyrare att hantera miljöfrågan, men om råvarupriset blir rätt kan även vi bryta.

Ni i miljövänstern gillar ju tekniken som kräver dessa metaller, men med er politik skall den brytas i fattiga skithålsländer utan miljöhänsyn. Det är inte att ta ansvar.
Citera
2025-02-18, 09:42
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Ni i miljövänstern gillar ju tekniken som kräver dessa metaller, men med er politik skall den brytas i fattiga skithålsländer utan miljöhänsyn. Det är inte att ta ansvar.
Igår anklagades jag för att sympatisera med islamister och nu kallar du mig miljövänster vad det nu ska betyda.
Känns som att många låter sina fördomar färga sina åsikter om oss i vänstern.

Tror du att jag är någon Greta-mupp bara för att jag röstar vänster?
Det är snarare högern med alla dessa trendiga influencers som påverkar ungdomarna att hela tiden köpa nya mobiltelefoner och annan elektronik, dvs råkapitalism i sitt esse.
Själv har jag en skräptelefon och en laptop som är över tio år gammal så du kan knappast anklaga mig för att driva på utvinningen av dessa sällsynta metaller.
Citera
2025-02-18, 09:56
Medlem
Citat:
Igår anklagades jag för att sympatisera med islamister och nu kallar du mig miljövänster vad det nu ska betyda.
Känns som att många låter sina fördomar färga sina åsikter om oss i vänstern.

Tror du att jag är någon Greta-mupp bara för att jag röstar vänster?
Det är snarare högern med alla dessa trendiga influencers som påverkar ungdomarna att hela tiden köpa nya mobiltelefoner och annan elektronik, dvs råkapitalism i sitt esse.
Själv har jag en skräptelefon och en laptop som är över tio år gammal så du kan knappast anklaga mig för att driva på utvinningen av dessa sällsynta metaller.

De är emot den sortens gruvor. Ja yttervänstern och islamisterna har en märklig allians ungefär som i Iran när de sänkte Shahen.

Konsekvenserna av din inställning är att mineraler bryts under vidriga förhållanden. Att ta ansvar är att driva gruvorna på bästa sätt i Sverige.

Metallerna används i t ex vindkraftverk och elbilar om jag fattat det rätt. De är viktiga för klimatomställningen.

USA har varit stora producenter men idag dominerar ett skithålsland utvinningen dvs Kina. Så det finns en geopolitisk del i diskussionen. Så de utvinns liksom inte i tredje världen. Kina kan dominera bl a för att de skiter i miljön. Det är ett problem såklart.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A...rdartsmetaller
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2025-02-18 kl. 10:00.
Citera
2025-02-18, 10:23
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
De är emot den sortens gruvor. Ja yttervänstern och islamisterna har en märklig allians ungefär som i Iran när de sänkte Shahen.
I stort sett hela västvärlden var emot shahen när det begav sig, på den tiden var inte islamism något hot som det är nu.

Citat:
Konsekvenserna av din inställning är att mineraler bryts under vidriga förhållanden. Att ta ansvar är att driva gruvorna på bästa sätt i Sverige.
Det är lite svårt för lilla sverige att kräva att kineserna bryter sina mineraler på ett miljövänligare sätt.
Dessutom är det antagligen slavar som uigurer som gör grovjobbet medan dom etniska kineserna tar hem vinsten.

Citat:
Metallerna används i t ex vindkraftverk och elbilar om jag fattat det rätt. De är viktiga för klimatomställningen.
Jag vill minnas att kineserna lurade oss svenskar att bygga en batterifabrik som inte lyckats producera några batteri.
Låt dom förstöra sin miljö, det är inte som att kineserna är sepciellt bekymrade över miljön annars heller då deras lågpriskläder hamnar på soptippar och skitar ner.
Citera
2025-02-18, 10:32
Medlem
Citat:
I stort sett hela västvärlden var emot shahen när det begav sig, på den tiden var inte islamism något hot som det är nu.

Det är lite svårt för lilla sverige att kräva att kineserna bryter sina mineraler på ett miljövänligare sätt.
Dessutom är det antagligen slavar som uigurer som gör grovjobbet medan dom etniska kineserna tar hem vinsten.

Jag vill minnas att kineserna lurade oss svenskar att bygga en batterifabrik som inte lyckats producera några batteri.
Låt dom förstöra sin miljö, det är inte som att kineserna är sepciellt bekymrade över miljön annars heller då deras lågpriskläder hamnar på soptippar och skitar ner.

Nej, väst stödde shahen, inte minst USA. Det trodde jag du visste. Svenske kungen var på hans stora fest, som kostade en BNP i princip. det är därför USA och Iran är på kollisionskurs fortfarande. Och islamisterna gjorde processen kort med kommunisterna när väl Shahen var borta. Det var i den vevan Hanif Bali kom till Sverige som ensamkommande. Hans föräldrar var i vänstern.

Du bör betänka konsekvensen av ditt ställningstagande, just nu bara fladdrar din argumentation runt utan logik.
Citera
2025-02-18, 10:42
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Nej, väst stödde shahen, inte minst USA. Det trodde jag du visste. Svenske kungen var på hans stora fest, som kostade en BNP i princip.
Tekniskt sett var bara kronprins då men...
Citat:
det är därför USA och Iran är på kollisionskurs fortfarande. Och islamisterna gjorde processen kort med kommunisterna när väl Shahen var borta.
Nej, USA vägrade t.o.m att släppa in shahen i landet för att behandlas för cancern som senare tog hans liv.
Khomeini var faktiskt populär på den tiden, han bodde i ett hotell i Paris och tog emot journalister där han ljög och sa att han var för demokrati.

Den enda demokratiskt valda ledaren för Iran var vänsterns Mossadeq men han störtades av shahen och USA samt britterna.

Citat:
Du bör betänka konsekvensen av ditt ställningstagande, just nu bara fladdrar din argumentation runt utan logik.
Jag ser inte att jag tagit speciellt mycket ställning för något i tråden, så oerhört engagerad är jag inte i jordartsnetaller.
Citera
2025-02-18, 11:09
Medlem
Citat:
Tekniskt sett var bara kronprins då men...

Nej, USA vägrade t.o.m att släppa in shahen i landet för att behandlas för cancern som senare tog hans liv.
Khomeini var faktiskt populär på den tiden, han bodde i ett hotell i Paris och tog emot journalister där han ljög och sa att han var för demokrati.

Den enda demokratiskt valda ledaren för Iran var vänsterns Mossadeq men han störtades av shahen och USA samt britterna.

Jag ser inte att jag tagit speciellt mycket ställning för något i tråden, så oerhört engagerad är jag inte i jordartsnetaller.

Men vilken snurr du har och tråden handlar inte om shahen. Iran hade amerikanska vapen, Saddam hade era vänstervapen från folkarmén. F-5 och F-14 i Iran, MiG-21 i Irak. Iran var på vår sida muren.

Du hade fel var jordartsmetallerna producerades också. Produktionen har skiftat från USA till Kina. Det är ingen Afrikagrej. Du tänker kanske på kobolt, jag vet inte.
Citera
2025-02-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Så hur vanligt det må vara enligt dig, Kina har ännu ett monopol på en vara som svårt ökar i pris, och om t.ex nordpool eller vad dom hette, batteriföretaget som var ett bidragsfusk, ändå tillåtits gräva ut skiten, så hade dom nått svarta siffror på ett år. Nu blev det ett grönt företag som med vänsterbidrag självklart försvann.

Nu var ju orsaken till att Northvolt konkade att företaget var extremt misskött. Att leta jordartsmetaller hade knappast gått bättre för dem än att bygga batterier.
Citera
2025-02-19, 17:01
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Nu var ju orsaken till att Northvolt konkade att företaget var extremt misskött. Att leta jordartsmetaller hade knappast gått bättre för dem än att bygga batterier.
Jag tror snarare att anledningen vara att dom kunnat tolkas som ett enda fett bidragsfusk. På en skala flera inte visade sig tro kunde ske, så det skedde.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in