• 1
  • 2
2025-02-17, 22:47
Medlem
Jag är osäker var jag ska lägga denna tråd. Jag hoppas att detta blev rätt nu. Annars får mod gärna flytta till rätt ställe

Jag fick mitt bank id och bankdosa spärrad pga "otrevligt bemötande". Alltså helt utan saklig grund! Idioten på swedbank har alltså spärrat mig som hämnd, då jag informerade henne att jag skulle lämna klagomål angående hennes otrevliga bemötande. Hon spärrade mitt bank id plus bankdosa som ren hämnd mot mig, helt och hållet utan saklig grund. Jag kontaktade swedbanks kontor som bekräftade att jag blev spärrad pga otrevligt bemötande. För det första, så var det hon som var otrevlig. När hon blev otrevlig mot mig, så fick hon samma attityd tillbaka. Och jag informerad att jag skulle lämna klagomål angående hennes otrevliga bemötande . Då slängde hon på luren i örat på mig, och spärrade mig! Man får aldrig spärra någon utan saklig grund. Det är precis vad denna idrott pa Swedbank gjorde mot mig! Kan jag polisanmäla detta? Om ja, vilka brottsrubriceringar kan det handla om?
2025-02-17, 22:53
Medlem
Eoppoyzs avatar
På vilket sätt skulle detta vara olagligt, menar du? Sparbanken spärrade mitt bankid när jag skulle betala en räkning, och den banken gav mig ett helvete i 2 års tid (jag var i utlandet och kunde inte bara uppsöka kontoret). SEB spärrade mitt konto och bankid för skojs skull. En vacker dag upptäckte jag att allt var spärrat, och det tog ett år innan de erkände att mitt konto inte fanns kvar, och det var när jag ville säga upp kontot.

Svenska banker är skit. De övertolkar lagarna hela tiden.
2025-02-17, 22:55
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345

Jag fick mitt bank id och bankdosa spärrad pga "otrevligt bemötande". Alltså helt utan saklig grund!
Inte en chans att det hände.
Att döma av ditt inlägg så är du inte en speciellt trevlig person att ha att göra med och du har väl lekt rättshaverist antar jag.

Annars hade du kanske ett lika genialiskt lösenord till ditt bank-id som du har användarnamn...
2025-02-17, 23:05
Medlem
Läste idag att 60000 bankkonton spärras varje år, tyvärr har jag ingen länk då jag inte mins var jag läste det.
2025-02-17, 23:09
Medlem
zombie-nations avatar
Bankkonton spärras hela tiden för småsaker. Det stod i en tidning bakom betalvägg. Någon kanske vet. Men ja, de kastar ut folk för minsta lilla. Bankerna måste ha regler att rätta sig efter. Bankid måste ligga på staten, inte banken. Har hört banker gjort massa absurda saker. Antar att de tänker att om alla svinar sig så har bankerna alltid kunder. De måste ta en svinbank till sist.
2025-02-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Inte en chans att det hände.
Att döma av ditt inlägg så är du inte en speciellt trevlig person att ha att göra med och du har väl lekt rättshaverist antar jag.

Annars hade du kanske ett lika genialiskt lösenord till ditt bank-id som du har användarnamn...
Ingen giltig anledning att spärra bankid som man behöver i detta jävla samhället till precis allt.
2025-02-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Läste idag att 60000 bankkonton spärras varje år, tyvärr har jag ingen länk då jag inte mins var jag läste det.
Jag såg en länk om det på ansiktsboken innan idag. Kanske var det dagens nyheter som skrev om det?
2025-02-17, 23:55
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ingen giltig anledning att spärra bankid som man behöver i detta jävla samhället till precis allt.
Visst jag håller med dig, har själv haft ett helvete när mitt bank-ID inte gick att installera på min mobil.
För att kunna installera bank-ID var man tvungen att först legitimera sig med bank-ID....

Men jag tror trots allt att ts inte är helt oskyldig utan det verkar vara en otrevlig bitch som dom bankanställda inte ville ha med att göra.
2025-02-18, 00:14
Medlem
What goes around comes around
2025-02-18, 01:29
Medlem
Europes avatar
Vet inte vad som låg bakom det eller många andra indragningar, men med tanke på hur det ser ut idag, så måste folk ha tillgång till e-legitimation. Det är dags att istället för bankerna låta staten sköta e-legitimation.

Om jag har förstått det här, så verkar det vara på gång:

Citat:
Sverige har, till skillnad från många andra länder, ingen statlig e-legitimation. Vi har inte heller någon privat e-legitimation på högsta tillitsnivå som är tillgänglig för allmänheten. Regeringen har beslutat att åtgärda de bristerna genom att låta utveckla en statlig e-legitimation på högsta tillitsnivå.

Digg fick i uppdrag att under 2024 utveckla en statlig e-legitimation enligt utredningen en säker och tillgänglig statlig e-legitimation. I budgetpropositionen för 2025 föreslår regeringen att överföra utvecklingsuppdraget till Polismyndigheten istället. Detta för att undvika det delade ansvar mellan Digg och Polismyndigheten som utredningens förslag innebar.
Citat:
Varför behövs en statlig e-legitimation?

Det finns flera anledningar. Men de viktigaste aspekterna handlar om säkerhet och tillgänglighet. Idag finns ingen brett använd e-legitimation på högsta tillitsnivån för privatpersoner, vilket EU nu ställer krav på att alla länder ska tillhandahålla. Det finns också flera grupper som av olika anledningar inte kan få en e-legitimation genom de tjänster som finns tillgängliga idag.
https://www.digg.se/digitala-tjanste...e-legitimation
2025-02-18, 05:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vet inte vad som låg bakom det eller många andra indragningar, men med tanke på hur det ser ut idag, så måste folk ha tillgång till e-legitimation. Det är dags att istället för bankerna låta staten sköta e-legitimation.

Om jag har förstått det här, så verkar det vara på gång:

https://www.digg.se/digitala-tjanste...e-legitimation

Ja det är verklig på tiden. Sen när det gäller bankkonton såsom lönekonton och möjlighet att betala räkningar så måste staten antingen utveckla en egen bank som folk kan använda eller så måste de sätta hårdare regler mot banker att inte ha rätt att neka folk som de gör idag. Jag har träffat på flera stycken nu som haft rejäla problem med att ens få bli kund hos en bank.

Varför har det blivit så här?

Vi behöver även regler för att tvinga handlare att hantera kontanter i större utsträckning pga det här.
2025-02-18, 07:26
Medlem
Blaskas avatar
Du får lära dig att bete dig. Se detta som den disciplin du aldrig fick som barn. Dina handlingar får konsekvenser.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in