2025-02-19, 20:56
Medlem
Är mc uppkörningen svår på Stenstans trafikskola, hur går den till på ett ungefär? / sjukt nervös....
Citera
2025-02-19, 21:19
Medlem
Man kör inte upp på en trafikskola utan hos Transportstyrelsen, tror det hette TSV då jag körde upp, för en inspektör. Minns inte så mycket av min uppkörning då den var på 70-talet. Men en sak minns jag och det var att jag fick göra ett bromsprov på grusväg. Den gick till så att jag skulle bromsa där han hade parkerat sin bil i någon hastighet. Så stod inspektören en bit bort och jag skulle stanna innan jag nådde honom utan att låsa hjulen. Då ska du veta att ABS-broms inte fanns då. Jag stannade en bra bit innan så han fick gå fram till mig. Först innan körningen skrev man teoriprov med ett prov med allmänna trafikregler och sedan även ett om mc. Sen fick jag körkortet då jag klarat av det hela.
Citera
2025-02-19, 21:21
Medlem
Glostrups avatar
Säkerhetskontroll, ’manuell’ flytt av mc, låghastighetsbana, höghastighetsbana, bromsprov x3 och sedan trafik.

Om du inte vet exakt hur en uppkörning går till så är du inte redo.
Senast redigerad av Glostrup 2025-02-19 kl. 21:21. Anledning: Stavfel
Citera
2025-02-19, 22:07
Medlem
SvenHelsings avatar
Det här låter ju som något en trafikskola borde ha lärt dig, men det finns gott om videos på youtube där folk har filmat sin egen uppkörning.
Citera
2025-02-19, 22:13
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man kör inte upp på en trafikskola utan hos Transportstyrelsen, tror det hette TSV då jag körde upp, för en inspektör. Minns inte så mycket av min uppkörning då den var på 70-talet. Men en sak minns jag och det var att jag fick göra ett bromsprov på grusväg. Den gick till så att jag skulle bromsa där han hade parkerat sin bil i någon hastighet. Så stod inspektören en bit bort och jag skulle stanna innan jag nådde honom utan att låsa hjulen. Då ska du veta att ABS-broms inte fanns då. Jag stannade en bra bit innan så han fick gå fram till mig. Först innan körningen skrev man teoriprov med ett prov med allmänna trafikregler och sedan även ett om mc. Sen fick jag körkortet då jag klarat av det hela.
Ok, boomer. Man kör upp hos Trafikverket.
Citera
2025-02-19, 23:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ok, boomer. Man kör upp hos Trafikverket.

Hette iof tsv långt förbi boomers tid. Är själv gen X och gjorde vanligt bilkort hos TSV.

Fan vet om det blviit så mycket bättre idag då trafikverket svullat till sveriges största myndighet med mer än 10 000 anställda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in