Citat:
Ursprungligen postat av
LostinDarkness
Ja, jag ger boxningshandsken här och kallar det missbruk oavsett om du dricker 2 glas alkohol på 1 år eller 200 liter.
Lika realistiskt som att kalla en brukare av cannabis för missbrukare fast den får / har en fungerande vardag med arbete och allt därtill.
Det jag tänkte på var att man nog aldrig har kategoriserat de olika typerna av personlighet samt deras nackdelar i relation till vad man utnyttjar för alkoholhaltig drog?
Börjar lite kort här med mina egna påståenden. Observera att detta gäller om man så dricker 1 gång per år, då definitionen enligt svensk standard när det kommer till cannabis går att klassa som missbrukare.
Öl missbrukare: Ofta Hö hö, (Adhd) älskar att sätta sig över andra samt gärna är åt det rasistiska hållet. Anser att andra ska följa lagen men själv stjäl koppartråd som ex.
Vin missbrukare: Känslosamma människor mera försiktiga och instängda, men trots det vägrar ta ansvar när personen utgjort fel.
Vodka och liknande: Äventyrliga till en början men kraschar oftast i aggressivitet eller skador.
Whiskey / Konjak går ju under starksprit, men anser att detta är en egen grupp ändå.
Whiskey / Konjak missbrukare som tar sig 2 glas i månaden är ofta en person som kan känna sig vara eller på riktigt vara i maktposition både inom familjen men även utåt sett i samhället.
Personen kan vara trevlig i vardagen och till en början men har en riktigt stark narcissistiskt syn på saker och ting och blir lätt arg under sitt missbruk och tror sig Äga världen men har noll kontroll över situationen och faller lätt offer när den påvisar aggressivitet. Dessa är även gärna paragrafryttare som inte ser sina egna felaktiga handlingar som beteenden.
Fyll gärna på eller kom med era åsikter MEN bara om det utvecklar de filosofiska teorierna vad gällande alkohol missbrukarens olika personligheter i relation till alkoholtyp.
Jag drack inte alkohol alls på flera år, ville nog leva som John the Baptist / Johannes Döparen, d.v.s., att försöka föregå som ett gott exempel till alla människor på jorden, och många ute på staden ropade efter mig att jag var John, även tyskar som besöker min stad tilltalar mig om Johannes.
Men så en sommar så började jag dricka rödvin, efter att ha läst att brandy av franska kirurger på slutet av 1800-talet förstods döda av parasiter som fanns i alla cancerformer de undersökte. Resan från alkoholfri till brandy, till rödvin upplevdes som fantastisk, men lömsk och dehydrerande, så att man glömde få i sig tillräckligt med vatten och blev obehagligt överhettad, och efter att ha druckit en hel del av det så lärde jag mig att det egentligen svärtade ner mitt sinne, så att när jag rökte cannabis att jag kunde se en röd fläck framför mina ögon, så att jag gradvis fasade ut allt alkohol och vindrickandet helt i några månader. Men brandy, d.v.s. destillerat vitt vin, och då ekologiskt, dricker jag någon gång när jag får tycket för det, eftersom det inte följer med något sug som hur rödvin påverkade mig tidigare så är det enbart något man dricker fåtaligt/sällsamt i parasitbekämpande syfte, och det dödar nog av övertillväxt av bakterier och mögel i magen.
Det som jag lärde mig av att dricka rödvin var hur man växer ifrån behovet helt egentligen, rödvin är sliskigt och sött som tusan, där vitt vin är mer av vad som man kan tolka som något man ändå enbart vill ha sparsamt av, med förhoppning att det har något hälsobringande effekt, som att göra maten mer lättsmält och att döda av parasite i form av destillat som Brandy.
Skulle jag förstå att jag inte fick någon som helst fördel av alkohol som Brandy skulle jag bli en nykterist som Johannes Döparen, men Jesus Kristus drack vin och förstod varför andra dricker vin så förståelsen av varför folk söker sig till alkohol är något man kanske borde utveckla som vuxen, kanske att de vill omedvetet döda av parasiter och övertillväxt av bakterier och mögel, men också varför man borde regelbundet avstå till fördel för tillräckligt med vatten, som hur jag numera undviker den röda fläcken framför ögonen, samt att det kan vara farligt med ifall vinet felaktigt innehåller metanol så att man kan bli blind.
Att förstå sig själv och andra i förhållande till alkohol, hur man egentligen växer ifrån det med tiden, speciellt ifall man röker cannabis och behovet av att varva med vatten!, är något som skapar lugn och ro hos andra också, än att strikt vara som vuxen en 'nykterist', något inte ens Jesus Kristus, människors frälsare var, men han uppmanade aldrig till fyllor eller berusat beteende som den genomgående kloka människan han var och alltid förblir.