2025-02-24, 12:23
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Förstår inte varför folk oroar sig för sånt. I värsta fall blir det väl att man dör ensam i sin lägenhet i en skitig blöja. Betydligt mer skrämmande att bli dement och hamna på ett serviceboende som suger ut alla ens pemgar så att ens barn och eventualla barnbarn blir lottlösa.

Nu är det inte bara blöjan jag syfter på, vad tror du händer en nation som krymper, rent ekonomiskt?
Citera
2025-02-24, 12:35
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Nu är det inte bara blöjan jag syfter på, vad tror du händer en nation som krymper, rent ekonomiskt?

Tänker själv att det kan leda till bättre levnadsvillkor i längden, även om det kan bli tufft ett tag. Fler lediga bostäder och mindre konkurrens om jobben. Men personligen vill jag ha så många barn som möjligt.
Citera
2025-02-24, 12:38
Medlem
Exakt vilka svenska kvinnor är det som INTE föder? Vilken definition har de av "svensk kvinna"? Är det hon som har förfäder här från 1000 år sen eller är det en blandad kompott av kvinnor, även kvinnor som anlände Sverige i går?
Citera
Igår, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Bland svenska kvinnor räknas ju in andra och tredje generationens invandrare.

Om vi snackar om pursvenska kvinnor (som inte rasblandar dessutom) och som därmed enbart föder vita svenska barn så är den siffran definitivt lägre än 1,47.

Det här kommer leda till en systemkollaps inom kort. Det är så många faktorer som ligger bakom detta. Lättillgänglighet till underhållning. Bostadsbrist. Arbetslöshet. Inflation. Feminism. Dejtingappar och andra sociala medier. Orolig omvärld. Snacket om självförverkligande (alltså att resa halva jorden och knulla med så många som möjligt) istället för att vara ihop med en stabil partner och bilda familj.

2024 föddes totalt 1,43 barn per kvinna i Sverige. Om man tänker bara pursvenska barn så är nog den siffran närmare 1,0.
Räcker inte det då? Om man inte känner för att skaffa fler?

För mig är det i alla fall inget av skälen du nämner.
Citera
Igår, 08:13
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeligKapybara
Räcker inte det då? Om man inte känner för att skaffa fler?

För mig är det i alla fall inget av skälen du nämner.

Ett barn per kvinna är samma barn för en man.

1+1=1?

Vi skulle halvera befolkningen tämligen snabbt.
Citera
Igår, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Ett barn per kvinna är samma barn för en man.

1+1=1?

Vi skulle halvera befolkningen tämligen snabbt.
Hur många barn har du själv?
Citera
Igår, 09:09
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeligKapybara
Hur många barn har du själv?

3
Citera
Igår, 11:05
Medlem
Finns det något man kan göra åt detta? Många länder i världen har detta problem och det är ju också att vi har ofantligt många singlar nu för tiden. Få som gifter sig.

Hur får man folk att träffa varandra igen? Alla kan inte träffas på Tinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in