• 2
  • 3
Idag, 10:20
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pineappledude123
Generellt sett så drar en bensinare 0,6 - 1,2 liter på tomgång medan en diesel drar 0,4 - 0,8 liter.

Överlag så håller en diesel värmen bättre än en bensinare.

Nej det där sista stämmer ju inte.
En diesel drar mindre för att den är effektivare. Högre effektivitet = mindre spillvärme.
Och värmeanläggningen i en bil använder sig just av spillvärmen som motorn genererar.
Rent generellt kan dieselbilar vara hopplösa på vintern om du har en dieselbil som är både utan dieselvärmare och elektriska element.
Citera
Idag, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Är det sant att bilar generellt tar en liter per timme i tomgång? Jag har hört det från flera håll nu.

Just nu sitter jag i bilen och låter den köra på tomgång med värmen på för det är jävla kallt.

Jo kan stämma
Citera
Idag, 11:49
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Det där stämmer.

Ibland på långkörning övernattar jag i hytten på min lilla lastbil, och är det 10 minus blir det ingen värme även om den puttrar på tomgång hela natten.

Värme är överskottsenergi och en diesel är så effektiv så att det inte blir någon sån på tomgång.
Jag trodde det var standard att parkeringsvärmare fanns på arbetsfordon, skåpbilar och lastbilar?
Citera
Idag, 12:07
Medlem
Majasmokers avatar
Min 2,8 V6 drar ca 1,2 l/h på tomgång enligt datorn. Som jämförelse, är det en solig & varm sommardag & ac är igång så brakar det iväg till en bra bit över 2 l. Lägger man sen i driven på det så är det 2-3 dl till för att s.a.s. driva momentomvandlaren. Så vet man att det är ett längre stopp eller t.ex. långsam kökörning i nedåtlut så spar man lite på att lägga i neutralläget. Givetvis marginellt men har man det som vana så kan det ju bli några kr. över till en glass eller nåt ibland.

Åandrasidan så gör jag tvärtom på vintern om det skulle råka vara hård is på bilen som jag inte får bort med skrapan, så jag behöver värme i kupén. Drar åt handbromsen ordentligt & lägger i driven, då blir motorn fortare varm eftersom den då drar en liten skvätt extra.

Däremot så startar jag aldrig motorn så den står & puttrar i onödan om jag får bort snö & is med skrapa. Det är dåligt för både plånbok & miljö. Man ska starta & sen ge sig av ganska snabbt. Då kommer motorn fortare upp i arbetstemperatur. Bra för både plånbok & miljö!
Citera
Idag, 18:09
Medlem
Vrf sitter du i bilen på tomgång? Gå in!?
Citera
Idag, 18:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Dieselmotorer är oftast mer effektiva då en liter diesel har högre energidensitet än en liter bensin. Därav kommer man i vanliga fall längre med en diesel än en bensin.

Dieselmotorn blir inte lika varm lika snabbt som en bensinbil, så har du en bensinare så skulle jag säga att det är allra bäst om du även bor i bilen
Nu blandar du ihop lite olika saker. Det stämmer att diesel har högre energiinnehåll än bensin, men detta gör inte dieselbilen effektivare eftersom effektivitet beräknas utifrån bränslets energiinnehåll. Dieselmotorn är effektivare än bensinmotorn, men detta är kopplat till den högre kompressionen. Detta betyder i sin tur att mer av bränslets energi omvandlas till rörelseenergi och mindre förvandlas till värme, vilket gör att det tar längre tid att värma upp bilen.
Citera
Idag, 18:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Jag trodde det var standard att parkeringsvärmare fanns på arbetsfordon, skåpbilar och lastbilar?

I en vanlig personbil klarar batteriet av att köra dieselvärmaren i max 1 timme. Sedan slår den av för att du ska kunna starta bilen dagen efter.
Citera
Idag, 19:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
OM man tänkt sig att bo i bilen vintertid så är det givetvis ganska dyrt att låta bilen gå på tomgång kanske 10 timmar över natten. Det blir väl åtminstone 5-10 liter bränsle, bensin då eftersom diesel är ännu sämre på att värma upp i bilen.
I en sådan situation skulle jag välja att montera en fristående dieselvärmare och ha den inne i bilen. Givetvis med avgaserna på utsidan. Typ en sådan här: https://www.bobilvans.co.uk/product-...-diesel-heater

Maxeffekt på 2 kW, minimieffekt på 0,8 kW. Kan tänka mig att 1 kW kan vara tillräckligt för att värma upp en liten skåpbil även mitt i vintern. Då skulle det gå åt cirka 1 liter diesel per natt.

Som Haubits77 säger drar ju dieselvärmarna en del ström, så dieselvärmaren skulle även kräva sitt eget AMG-batteri som sedan får laddas på vanlig sätt under körning.
Citera
Idag, 19:23
Medlem
Har två polare med fieslar, bägge har fått sätta in extravärmare för det blev ingen värme på vintern, han med v70 fick byta hela värmepakrtet en 2010 till en skyhög kostnad, han med mersedesen körde en vecka sen blev det monterat extravärmare på den med.. sån skit.
Citera
Idag, 19:32
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nu blandar du ihop lite olika saker. Det stämmer att diesel har högre energiinnehåll än bensin, men detta gör inte dieselbilen effektivare eftersom effektivitet beräknas utifrån bränslets energiinnehåll. Dieselmotorn är effektivare än bensinmotorn, men detta är kopplat till den högre kompressionen. Detta betyder i sin tur att mer av bränslets energi omvandlas till rörelseenergi och mindre förvandlas till värme, vilket gör att det tar längre tid att värma upp bilen.
Bra förklarat, var det inte det jag menade i mitt andra stycke - att en dieselmotor inte producerar lika mycket värme lika snabbt som en bensinbil?
Citera
Idag, 19:38
Medlem
Spelar det någon roll? Det är väl värmen man vill åt?
Har du lika startat den får den väl puttra på och sen får du vara nöjd och varm
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in