• 4
  • 5
Idag, 10:48
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det finns ju korta hagelbrakare att köpa i USA bl.a. Utan kolv, har bara ett pistolgrepp och med korta pipor. Färdiga bankrånarvapen så att säga. Om man försåg varje stridsgrupp med ett eller två sådana så skulle man ha stor möjlighet att bekämpa inkommande drönare tror jag.
Dom är svåra att sikta med och är man ovan vid rekylen är det lätt att tappa vapnet vid avfyrning.
Citera
Idag, 10:50
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Håller med, första jag tänkte på gällande drönare. Man behöver ju egentligen inte skjuta nätet. Bara sätta upp nät som är svårseddda, sedan är drönare ett minne blott.
Vanliga fiskenät av nylontråd är nästan omöjliga att se så du har en poäng där.
Citera
Idag, 10:53
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Dom där ”nätskjutarna” har tyvärr alldeles för otillräcklig räckvidd, och att sätta upp nät funkar bara i omedelbar närhet till det man skall skydda (som på värn och vagnar, vilket redan görs idag).

Nästa steg ur historiskt perspektiv är att försöka sig på någon Zonrörs-variant, vilket ta-daaaa, Nammo redan testat åt Rheinmetall.

På individnivå kommer ganska säkert hagelgevär med Wolfram vara enda realistiska möjligheten länge till.
Problemet med Zonrör är att på många av dom filmer jag sett från Ukraina upptäcks drönarna väldigt sent, ofta är dom bara några meter ifrån soldaten som den siktat in sig på.

En granat som exploderar på det avståndet kommer även att skada den som skjuter misstänker jag, om den inte har riktad sprängverkan rakt fram.
Citera
Idag, 10:55
Medlem
De som troligen skulle vara bäst på detta är ju lerduveskytte å de använder inte nått kort vapen utan normallängz med olika shoksr i änden. fattar inte varför ni snöar in på just korta vapen.
Citera
Idag, 10:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Problemet med Zonrör är att på många av dom filmer jag sett från Ukraina upptäcks drönarna väldigt sent, ofta är dom bara några meter ifrån soldaten som den siktat in sig på.

En granat som exploderar på det avståndet kommer även att skada den som skjuter misstänker jag, om den inte har riktad sprängverkan rakt fram.

Ja precis.
Det är snabba ryck på individnivå, men ”zonrörslösningen” gäller pjäser.
Man försöker krympa dom till mindre och mindre kalibrar.
Citera
Idag, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När jag gjorde lumpen på 80-talet fanns det inga "hagelbrakare".
Är detta något svenska soldater använder 2025?

Ja, försvarsmakten har hagelbössor. Ingen aning om hur många av varje, men dom finns.

Förstärkningsgevär 870 C.
(En Remington 870 Synthetic med pistolgreppskolv och 6 skottsmagasin om jag minns rätt)

Hagelgevär 11-87
(Aldrig sett någon, men vi får väl anta att det är en Remington 11-87)

Hagelgevär 686
Beretta 686 som används för att skjuta fåglar runt flygbaser.
Citera
Idag, 12:32
Medlem
franges avatar
Citat:
Detta måste vara det optimala sättet att ta ner en drönare.
En nätsskjutare.
https://netgun.com/
Citat:
Vanliga fiskenät av nylontråd är nästan omöjliga att se så du har en poäng där.
Vad hjälper ditt fiskenät om det blåser hyfsat mycket så du inte träffar den, och drönaren inte är en självmordsdrönare utan helt sonika bara släpper en granat rakt i huvudet på dig?

"Tänkte inte på det..."
Citera
Idag, 12:41
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad hjälper ditt fiskenät om det blåser hyfsat mycket så du inte träffar den, och drönaren inte är en självmordsdrönare utan helt sonika bara släpper en granat rakt i huvudet på dig?

"Tänkte inte på det..."
Jag syftade givetvis på kamikazedrönare, ett hagelgevär hjälper inte heller mot en drönare som släpper en granat från hög höjd.
Det är så självklart att jag trodde att det inte behövdes förtydliga det, tydligen finns det autister på forumet som måste ha allt beskrivet på ett övertydligt sätt för att begripa vad som menas.
Citera
Idag, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Vilka patroner är bäst - "vanliga" avsedda för jakt, eller? Finns det militära hagelpatroner?
Skeet mest troligt
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in