Citat:
Ursprungligen postat av
n7qct34
jag använder idag propavan för sömn och det fungerar ok. får lite torr mun och lite nästäppa.
hur är quetiapin, teralen och mirtazapin jämfört med propavan?
Propavan fungerar utmärkt i några månader om du tar det varje dag... men gör inte det... det var mitt misstag.. det slutar helt enkelt fungera ganska snabbt... och sedan ökar du dosen men gör ingen skillnad.
Så var sparsam så räcker det längre (kroppen blir inte van/immune eller vad man skall kalla det).
Theralen, är hemskt. Det fungerar i kris, men man får ingen "bra" sömn av det... man mår i princip lika dåligt utan sömn som med theralen (IMHO)... men visst, utan sömn i 3-4 dagar så måste man göra något...
Mirtazapin är det enda som jag idag tar ibland (dock sällan) för att ibland justera sömnen när den spårat ur fullständigt... det är lite groggy känsla på morgonen och egentligen en dålig sömn (för du blir jätte trött runt 12 tiden trots att du vaknat och trott du sovit 5-6 timmar)... och om du tar det 1 dag så får du lida hela veckan, men du vet att du justerat och det kommer hjälpa dig framöver så är det ändå "värt" det...
Jag har prövat massor av annat också... Men just nu för mig är Mirtazapin lite som dygnsrytm justerare varannan månad...
Dock propavan (första gången jag använde det) var det mest underbara som existerade för mina sömnbehov men jag skulle varit sparsam vilket jag ångrar att jag inte var... för denna hjälpte mig något enormt, men verkan slutade ganska snabbt och det var ett litet helvete att faktiskt sova utan, trots att det fanns ingen effekt kvar...
Sömn har varit ett ständigt problem för mig, men just nu är Mirtazapin (de få tabletter jag har kvar) varit en lifesaver då insomning varit problemet... och dessa kan göra underverk.
jaja just my 2 cents...