2025-02-23, 01:50
Medlem
jag använder idag propavan för sömn och det fungerar ok. får lite torr mun och lite nästäppa.

hur är quetiapin, teralen och mirtazapin jämfört med propavan?
Citera
2025-02-23, 02:03
Medlem
fnskls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n7qct34
jag använder idag propavan för sömn och det fungerar ok. får lite torr mun och lite nästäppa.

Quietapin funkar bra för sömn men man blir fet. Mirtazapin är också bra för sömn men gör en extremt fet. Theralen blir man en zombie av. Går på quietapin nu men funderar på att byta till något med mindre biverkningar. Förslag uppskattas. Främst för att hjälpa med sömnen.
Citera
2025-02-23, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnskl
Quietapin funkar bra för sömn men man blir fet. Mirtazapin är också bra för sömn men gör en extremt fet. Theralen blir man en zombie av. Går på quietapin nu men funderar på att byta till något med mindre biverkningar. Förslag uppskattas. Främst för att hjälpa med sömnen.
blir man fortfarande zombie om man tar mindre dos Theralen? men då kanske man inte lyckas somna?
Citera
2025-02-23, 02:14
Medlem
fnskls avatar
Citat:
blir man fortfarande zombie om man tar mindre dos Theralen? men då kanske man inte lyckas somna?

Har svårt att ge ett bra svar. När jag använde theralen tog jag mycket andra droger så det är svårt att säga vad som gjorde vad. Testa själv, är nog inga problem att få recept. Men ta inte för många droppar om du ska göra något som kräver att man är alert dagen efter. Vad är det du inte gillar med propaganda förresten?
Citera
2025-02-23, 02:45
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Propavan fungerar utmärkt i några månader om du tar det varje dag... men gör inte det... det var mitt misstag.. det slutar helt enkelt fungera ganska snabbt... och sedan ökar du dosen men gör ingen skillnad.

Så var sparsam så räcker det längre (kroppen blir inte van/immune eller vad man skall kalla det).

Theralen, är hemskt. Det fungerar i kris, men man får ingen "bra" sömn av det... man mår i princip lika dåligt utan sömn som med theralen (IMHO)... men visst, utan sömn i 3-4 dagar så måste man göra något...

Mirtazapin är det enda som jag idag tar ibland (dock sällan) för att ibland justera sömnen när den spårat ur fullständigt... det är lite groggy känsla på morgonen och egentligen en dålig sömn (för du blir jätte trött runt 12 tiden trots att du vaknat och trott du sovit 5-6 timmar)... och om du tar det 1 dag så får du lida hela veckan, men du vet att du justerat och det kommer hjälpa dig framöver så är det ändå "värt" det...

Jag har prövat massor av annat också... Men just nu för mig är Mirtazapin lite som dygnsrytm justerare varannan månad...

Dock propavan (första gången jag använde det) var det mest underbara som existerade för mina sömnbehov men jag skulle varit sparsam vilket jag ångrar att jag inte var... för denna hjälpte mig något enormt, men verkan slutade ganska snabbt och det var ett litet helvete att faktiskt sova utan, trots att det fanns ingen effekt kvar...

Sömn har varit ett ständigt problem för mig, men just nu är Mirtazapin (de få tabletter jag har kvar) varit en lifesaver då insomning varit problemet... och dessa kan göra underverk.

jaja just my 2 cents...
Citera
2025-02-23, 02:53
Medlem
pn222jws avatar
Har TS provat Valium?
Citera
2025-02-23, 08:51
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnskl

Jag gick på Q i 2-3 år innan jag vågade släppa det. För mig var det en trygghet att ta Q för att jag somnade så fort av det. Somnade jag inte fick jag en oro och tog en Q. Av erfarenhet så är Q en vana liksom i rutin. Jag lyckades trappa ner genom att försöka somna utan det i några dagar så jag fortsatta med att ta Q någon gång i bland bara. Nu e jag helt fri från det i snart 6 månader. Sover lika bra och är inte lika förstörd på morgonen som jag kunde vara med Q. Annars skulle jag rekommendera Risperidon isf. Lycka till.
Citera
2025-02-23, 10:12
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-02-23, 13:09
Medlem
Mirtazapin kan med fördel kombineras med Propavan... Man behöver inte bli fet.

Man kan ta två tabletter Propavan, ibland kan det hjälpa, men man kan få restless legs i några timmar och då somnar man inte pga det.
Citera
2025-02-23, 15:08
Medlem
Nej man behöver inte bli fet av mirtazapin men är lika bra att ställa in sig på viktuppgång då det är extremt vanligt och kan gå fort. Skrattade lite åt folk som skrev hur de gick upp och kokade pasta mitt i natten …tills man stod där själv. Även quetiapin trixar med aptiten för mig men kilona fastnar inte lika enkelt.

Man får ha en taktik för att hålla kalorier nere och för egen del hjälpte att käka liten middag så det inte blir dubbelt upp när hungern kommer kl 22. Ha inget snask hemma, går inte att låta bli när demonen slår till. Hitta något rimligt nyttigt du gillar småäta. Rör på dig. Bara några hundra kalorier per dag blir flera kg på ett år.

Finns inga mirakelmediciner utan man får väga verkan och biverkan mot varandra.
För egen del är inget värre än sömnlösa nätter så accepterar att vågen inte visar det jag vill. På just mirtazapin försvann många bonuskilon ganska snabbt efter slutat.

Hoppas på det bästa och förbered dig på värsta så blir det inte bonus-ångest
Citera
2025-02-23, 17:36
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:

Jag åt länge både Theralen (över 10 år) och Mirtazapin (typ 5 år), jag bytte dock ifrån Theralen när dom slutade tillverka tabletter.
Jag åt iaf 8 tabletter (4+2+2) om dagen mot ångest och en rätt hög dos Mirtazapin mot depression. Jag kände aldrig av någon trötthet, så just för min del hade dom aldrig fungerat som sömnmedicin.

Vid behov hade jag Propavan + Stilnoct, för sömnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in