Citat:
Ursprungligen postat av
masterofunivers
Hej! Jag och min kollega har ett AB bolag tillsammans och han har även en enskild firma som är aktiv men inte har f-skatt eller moms registrerad.
Han har lite verktyg på sitt enskilda firma och en bil som han fick billigt och ska sälja vidare.
En grej jag inte förstår mig på är när vi tar ut lön från AB bolaget så sätter han ibland in lön till sitt Enskilda firma konto som är hans personnummer och ibland till sitt andra konto och båda kontonen är på samma bank.
Så när vi tar ut lön så sätter vi över det beloppet vi vill ha i lön (netto) och sen fixar revisorn resten med skatter efter.
Är det nån som kan det här? tjänar han nått på att göra så?
Lön betalas städse till en fysisk person, vilket konto som denne väljer att sätta in lönen på är givetvis egalt, i en EF är bankkonton kopplade till innehavaren av en EF, ej direkt till företaget. Bokföringen i en EF behöver inte stämma med något bankkonto av samma orsak.
Om denna EF inte är momsregistrerad så bedrivs huvudsakligen momsfri verksamhet eller så är omsättningen tämligen låg.
Någon revisor som "fixar skatter" har ni knappast, men kanske en redovisningskonsult.