Idag, 02:22
Medlem
Hej! Jag och min kollega har ett AB bolag tillsammans och han har även en enskild firma som är aktiv men inte har f-skatt eller moms registrerad.
Han har lite verktyg på sitt enskilda firma och en bil som han fick billigt och ska sälja vidare.

En grej jag inte förstår mig på är när vi tar ut lön från AB bolaget så sätter han ibland in lön till sitt Enskilda firma konto som är hans personnummer och ibland till sitt andra konto och båda kontonen är på samma bank.

Så när vi tar ut lön så sätter vi över det beloppet vi vill ha i lön (netto) och sen fixar revisorn resten med skatter efter.

Är det nån som kan det här? tjänar han nått på att göra så?
Citera
Idag, 07:13
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterofunivers
Hej! Jag och min kollega har ett AB bolag tillsammans och han har även en enskild firma som är aktiv men inte har f-skatt eller moms registrerad.
Han har lite verktyg på sitt enskilda firma och en bil som han fick billigt och ska sälja vidare.

En grej jag inte förstår mig på är när vi tar ut lön från AB bolaget så sätter han ibland in lön till sitt Enskilda firma konto som är hans personnummer och ibland till sitt andra konto och båda kontonen är på samma bank.

Så när vi tar ut lön så sätter vi över det beloppet vi vill ha i lön (netto) och sen fixar revisorn resten med skatter efter.

Han måste ju givetvis ha intäkter där för att täcka sina utgifter.
Det han tjänar på det är ju att han kan lyfta momsen på bland annat bilen som han annars skulle behövt stå för privat.
Sen betyder AB aktieBOLAG så du behöver inte säga bolag 2 gånger efter varandra i varje mening.
Citera
Idag, 09:19
Medlem
Man betalar inte lön till enskild firma. Den enskilda firman står själv för egenavgifter mm samt även ska intäkten momsas. En fördel kan bland annat vara att din kompanjon har ett underskott i den enskilda firman varför han ej skattar på den intäkten. Kan även vara för att skriva av inventarier och liknande.
Citera
Idag, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterofunivers

Lön betalas städse till en fysisk person, vilket konto som denne väljer att sätta in lönen på är givetvis egalt, i en EF är bankkonton kopplade till innehavaren av en EF, ej direkt till företaget. Bokföringen i en EF behöver inte stämma med något bankkonto av samma orsak.

Om denna EF inte är momsregistrerad så bedrivs huvudsakligen momsfri verksamhet eller så är omsättningen tämligen låg.

Någon revisor som "fixar skatter" har ni knappast, men kanske en redovisningskonsult.
Citera
Idag, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Han måste ju givetvis ha intäkter där för att täcka sina utgifter.
Det han tjänar på det är ju att han kan lyfta momsen på bland annat bilen som han annars skulle behövt stå för privat.
Sen betyder AB aktieBOLAG så du behöver inte säga bolag 2 gånger efter varandra i varje mening.
Denne kan inte lyfta någon moms alls på förekommen anledning.
Citera
Idag, 11:03
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Denne kan inte lyfta någon moms alls på förekommen anledning.

Ok, är det handelsbolag som krävs för att göra det, om man tex vill ha en bil på bolaget för stf komma billigare undan?

Vet du av vilken anledning man ska ”ha en massa verktyg” och ”köpa och sälja en bil” på en enskild firma?
Citera
Idag, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Ok, är det handelsbolag som krävs för att göra det, om man tex vill ha en bil på bolaget för stf komma billigare undan?

Vet du av vilken anledning man ska ”ha en massa verktyg” och ”köpa och sälja en bil” på en enskild firma?
Företaget var ju inte momsregistrerat!

Nej, det bör givetvis vara sådant som används i firman. Vad sysslar detta företag med?
Citera
Idag, 11:55
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Företaget var ju inte momsregistrerat!

Nej, det bör givetvis vara sådant som används i firman. Vad sysslar detta företag med?

Aha, jag läste slarvigt inser jag nu.

Ja det får vi se om TS kan svara på..!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in