• 2
  • 3
Igår, 20:36
Medlem
Rekas avatar
Jag kommer inte helt överens med din text, men jag får intrycket att vill återskapa förlorad data från en kraschad hårddisk(?).

I så fall låter de priser du fick oroväckande låga. Jag hade inte låtit en firma med de priserna mixtra med en tilltufsad hdd.

Jag brukar anlita https://aurora.se/ när en disk har lagt av.
Visserligen rätt kostsamt (runt 25 000 kr för 7-8 år sedan), men då har åtminstone 80 % återskapats av rejält sabbade diskar.

Har för mig att de ger kostnadsförslag innan räddningen påbörjas.

Men missuppfattar jag dig så att det är ett fel på själva elektroniken (diskens lagringsyta är dock ok), så låter de där priserna lite väl saltade.

Hoppas att det löser sig oavsett :-)

Edit: körde din frågeställning i chatGpt och förstår bättre nu :-)
Har chatGPT rätt kan jag tycka att 1500 pix kan vara värt att få filerna överförda från en hdd med defekt elektronik till en annan (trots att den är beggad).

Förutsatt att filerna är någorlunda viktiga så klart.

"Är 1500 kr en rimlig kostnad för det som erbjuds, eller borde författaren välja att endast betala felsökningsavgiften och ta tillbaka den trasiga hårddisken?"

Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Efter att ha blivit tipsad av en välkänd gaming/hemelektronik butik som själva inte har service funktion gick jag till service firma i närheten som dom nämnde. Det handlade om att min externa hård disk helt plötsligt oväntat lagt av att fungera.

Hoss dator service firman blev det ju som väntat som så att jag band mig via en felsökningskostnad som skulle betalas retroaktivt el alte att den ingick i framtida total service. Den kostnaden var 400 kr (enligt kvitto). Vad total kostnaden skulle bli fick ju då tiden utvisa. Jag kommer in nån vecka senare och får höra att dom vill ha 2400 kr för besväret. Den summan var jag inte direkt belåten med. Han sa då att han skulle prata med sin kollega och kanske kunna få ner priset. Ja det verkar väl bra medelade jag. Samtidigt blir man ju något misstänk när nån drar till med ett pris sådär. Jag ber att han ska dokumentera pris, typ av fel samt nödvändiga åtgärder och sända det till mig. Det går flera dagar utan att han gör det så jag sänder medelande och får efter ytterligare en tid följande svar (fast sämre gramatik o dyl).

Problemet är hårdvaruläsaren, samt en mjukvara på själva hårddisken. Alltså man behöver rätta till sekterna. Han ska då ha pratat med sin kolleg och kommit fram till att han ska flytta över data filerna till en annan hård disk. Kostnaden för detta landar då på runt 1500 kr och ska inkludera handarbetet, hårddisken och felsökningen.

Jag blir då intreserad av vad det är för extern hård disk som ingår i priset och frågar om det utan att få svar, två dagar till går. Jag går dit och då är hans kolega där men dock oklart om det är kollegan han syftade på förut för denna snubbe kan knappt svara på nån fråga öht. Ist vill han att jag väntar en stund tills den ursprungliga snubben kommer. Emellertid kan jag då få veta att hårdisken är 500 GB (nuförtiden säjs inte under 1 TB verkar det som), det är en HDD och icke SSD slutligen visar det sig att den är beggad också. Dvs inte jätte konstruktiva nyheter precis. Frågar om SSD och kollegan säger att för endast en liten prisökning så kan man ju köpa en SSD ist som är säkrare osv. Jag gör andra ärenden i närområdet och återkommer strax innan stängning (typ klockslaget jag fick angivet). Ursprungs snubben är fortfarande inte där men kollegan ger mig sin tel och snubben som förut gett ett ganska lågmält intryck låter numera snarast ovänlig och undrar varför jag inte svarat på hans förfrågan (när det är tvärt om), svårt att höra vad han säger (snabbt snack & bruten svenska) men han menar på att det är ett jättebra pris men tillskillnad mot hans kollega sa är det inte frågan om nån SSD för i närheten av detta priset. Jag bör sluta att sega samt vad är det för billigare pris jag förväntar mig o dyl ?

Doningen är den att denna firma har fått bra omdömen på webben men känner inte att dom gett så seriöst intryck. Han vill inte ge någon garanti på den beggade hårdisken heller.

Är det kanske ändå ett helt rimligt pris för vad som erbjuds (alternativet är ju annars att jag får tillbaka paj hårddisk mot betald felsökning)?
Senast redigerad av Reka Igår kl. 20:52.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in