Citat:
Ursprungligen postat av
glajarn
Barnen har rätt till sin arvslott men ni kan även be dom vänta på den tills båda är borta. Sen beror det på hur giriga barn ni har? Har ni skrivit ngt testamente eller äktenskapsförord? Även om ni är gifta så ärver ni inte varandra men det vet du säkert om redan?
De är inte giriga, men jag har sett arvstvist som slagit sönder en familj så vill inte sätta dom i den situationen, hur väl vi än tror om dom. Det kan handla om att någon av dom har en stark partner som påverkar eller att någon skulle hamna i skiten ekonomiskt. Vi har inget testamente men jag vet hur arvsfördelningen ser ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
ArundoDonax
Bäst pris brukar man få via kollektiva försäkringar på jobbet. Annars är det bara att kolla runt bland försäkringsbolagen. Tyvärr brukar det inte vara billigt.
Men, det finns ytterligare en källa till medel att undersöka i form av pensionsförsäkringar. De kan ha så kallat återbetalningsskydd som betalas ut till efterlevande (ofta under 5 år).
Tack för tips, ska kolla försäkring via jobbet. Pensionsförsäkringen har jag förmånstagare på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hajan
Jag har en till riktigt bra pris men tyvärr via jobbet, så går inte riktigt att tipsa vidare om - däremot borde du kolla om du har någon sådan också.
Det ska jag göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Är det lån inblandat i ekonomin så kan man skydda sig lite där med genom att ha en försäkring som är kopplat direkt till lånet som träder i kraft vid olycka, ekonomiska svårigheter, dödsfall.
Ska kolla det.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Helt rätt det är billigare ju yngre man är.
Jag räknade från 59 års ålder eftersom det är där man har sista chansen (?) att teckna en livförsäkring.
Verkar olika från bolag till bolag, men jag är under gränsen med relativt god marginal.