• 1
  • 2
2025-02-23, 22:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, särkullbarn får ut sin lott oavsett vad man skriver i testamente. Ett särkullbarn kan dock frivilligt välja att avstå att få sin arvslott och få det som efterarv istället.

Jag vet.
Som jag skrev så beror det på hur giriga barnen är.
Citera
2025-02-23, 23:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag vet.
Som jag skrev så beror det på hur giriga barnen är.
Du skrev "Särkullebarnen kan vänta om man skriver som önskemål i testamentet". Detta är fel.
Citera
2025-02-23, 23:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du skrev "Särkullebarnen kan vänta om man skriver som önskemål i testamentet". Detta är fel.

Ja jag uttryckte mig fel. Dom har rätt att få ut arvet direkt.
Man kan skriva att man har som önskan att dom väntar på arvet men vill dom ha ut arvet direkt så har dom laglig rätt till det.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man kan teckna en livförsäkring upp till man är 59 år. Sedan välja ett belopp som ska betalas ut om man dör. Det finns lite regler att läsa på här.

Men syftet med livförsäkring är att man har ett par personer vars liv kan påverkas mycket negativt om du dör i förtid och att de då kan få en engångssumma från livförsäkringen.

Har för mig att det är upp till 3 miljoner man kan få ut och att det då kostar minst 1500 kr och uppåt i månaden.

Ersättningen man kan få ut minskas sedan med åren, så ifall du dör sen vid 67 års ålder så blir det inte lika mycket utan kanske bara 100.000 kr trots att du betalt 1500 kr eller mer i månaden sedan du tecknade livförsäkringen.

Jag har hos länsförsäkringat och min livförsäkring på 3msek kostar 317kr i månaden, vissa år under hundringen om det gått bra för lf 😁
Citera
Igår, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Jag har hos länsförsäkringat och min livförsäkring på 3msek kostar 317kr i månaden, vissa år under hundringen om det gått bra för lf 😁

Helt rätt det är billigare ju yngre man är.

Jag räknade från 59 års ålder eftersom det är där man har sista chansen (?) att teckna en livförsäkring.
Citera
Igår, 22:28
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Barnen har rätt till sin arvslott men ni kan även be dom vänta på den tills båda är borta. Sen beror det på hur giriga barn ni har? Har ni skrivit ngt testamente eller äktenskapsförord? Även om ni är gifta så ärver ni inte varandra men det vet du säkert om redan?
De är inte giriga, men jag har sett arvstvist som slagit sönder en familj så vill inte sätta dom i den situationen, hur väl vi än tror om dom. Det kan handla om att någon av dom har en stark partner som påverkar eller att någon skulle hamna i skiten ekonomiskt. Vi har inget testamente men jag vet hur arvsfördelningen ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Bäst pris brukar man få via kollektiva försäkringar på jobbet. Annars är det bara att kolla runt bland försäkringsbolagen. Tyvärr brukar det inte vara billigt.

Men, det finns ytterligare en källa till medel att undersöka i form av pensionsförsäkringar. De kan ha så kallat återbetalningsskydd som betalas ut till efterlevande (ofta under 5 år).
Tack för tips, ska kolla försäkring via jobbet. Pensionsförsäkringen har jag förmånstagare på.

Citat:
Ursprungligen postat av Hajan

Jag har en till riktigt bra pris men tyvärr via jobbet, så går inte riktigt att tipsa vidare om - däremot borde du kolla om du har någon sådan också.

Det ska jag göra.

Citat:
Är det lån inblandat i ekonomin så kan man skydda sig lite där med genom att ha en försäkring som är kopplat direkt till lånet som träder i kraft vid olycka, ekonomiska svårigheter, dödsfall.
Ska kolla det.

Citat:

Jag räknade från 59 års ålder eftersom det är där man har sista chansen (?) att teckna en livförsäkring.
Verkar olika från bolag till bolag, men jag är under gränsen med relativt god marginal.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
glajarns avatar
[quote=carlpetersen73|91147779]
De är inte giriga, men jag har sett arvstvist som slagit sönder en familj så vill inte sätta dom i den situationen, hur väl vi än tror om dom. Det kan handla om att någon av dom har en stark partner som påverkar eller att någon skulle hamna i skiten ekonomiskt. Vi har inget testamente men jag vet hur arvsfördelningen ser ut.

Jag förstår precis vad du menar.
Man får göra vad man kan och hoppas det slutar väl. Bättre att ha allt på papper och förhoppningsvis så blir det bra för alla i slutändan.
Citera
Idag, 04:32
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Det skrev du aldrig utan kastade bara en hiskelig summa. Vad är det för livförsäkring som minskar i summa? Min är satt i fast pris och brukar väl vara så?
Citera
Idag, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Det skrev du aldrig utan kastade bara en hiskelig summa. Vad är det för livförsäkring som minskar i summa? Min är satt i fast pris och brukar väl vara så?

Det är andra regler som gäller när man blir gammal jämfört med om man är ung. Vilket är logiskt eftersom man ju är närmare döden ju äldre man är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in