2025-02-23, 17:25
Avstängd
tjenare

vi ska titta på en id 4 som gått ca 3500 mil och har 12 mån garanti. vi har aldrig ägt en elbil och tänkte provköra denna och se hur det känns.

det jag undrar över om det är något man sak tänka på när det gäller dessa, nåt speciellt man sak titta efter. Hur är försäkringen och är den dyr och äga. helt enkelt era åsikter om bilen ifall ni äger eller har kört dessa . tackar på förhand

https://www.blocket.se/annons/alvsbo...ump/1002263282
Senast redigerad av aki04 2025-02-23 kl. 17:34.
Citera
2025-02-23, 17:33
Medlem
paerras avatar
Haft en sån i 3år som leasing. Överlag bra bil. Kör man LUGNT så kom jag 47mil på sommaren och ca 30-35mil på vintern.

Inte skön i långkörning. Inget stöd i svanken.

Men generellt sett nöjd.

Äter däck. Körde slut mina på 3500mil och jag körde lugnt. 18 eller 19 Tum och breda dyra däck
Citera
2025-02-23, 18:02
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Hörde en kund på bilverkstan som hade lämnat in en väldigt ny id4, och fick byta krängningsstag redan. Även andra saker i framvagnen var slitna. Dom är tunga och verkar inte vara kompenserade för det i alla delar.
Citera
2025-02-23, 18:45
Medlem
Kontrollera före köp av populära begagnade elbilar

https://msverige.se/elbil/kopa-elbil...gnade-elbilar/

Volkswagen ID.4

Plus

Hög komfort, körglädje, rymlig, hög säkerhet.

Minus

Krångel med infotainmentsystemet. Räckvidd och laddhastighet är sämre än hos flera konkurrerande modeller.

Citera
2025-02-23, 19:15
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
tjenare

vi ska titta på en id 4 som gått ca 3500 mil och har 12 mån garanti. vi har aldrig ägt en elbil och tänkte provköra denna och se hur det känns.

det jag undrar över om det är något man sak tänka på när det gäller dessa, nåt speciellt man sak titta efter. Hur är försäkringen och är den dyr och äga. helt enkelt era åsikter om bilen ifall ni äger eller har kört dessa . tackar på förhand

https://www.blocket.se/annons/alvsbo...ump/1002263282

Nu är jag inte förtjust i EL bilar, men skulle aldrig någonsin köpa en privat och begagnad.

Dom väger betydligt mer, slitdelar blir påtagliga stressades och behöver byttas ofta.
Sen när dagen kommer för byta batteri, blir trevlig kostnad.

Och sen att försöka sälja den strax innan , kommer bli svårt så får man stå där och betala för batteri byte.

Om företaget skulle säga plocka ut el nästa gång så blir jag tvungen. Innan dess så kör jag vidare på diesel

Kollega kör Id4 han är inte nöjd med komforten mm mm

Köp en bil utan el är mitt tips.

Och har du tänkt på alla som skryter hur många ”hk” de har in sin el bil🧐
Oftast Tesla förare, men har aldrig blivit omkörd av en 🤣 ligger oftast 10 lägre i hastighet för att komma hem🤣🤣🤣
Citera
2025-02-24, 14:01
Avstängd
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Nu är jag inte förtjust i EL bilar, men skulle aldrig någonsin köpa en privat och begagnad.

Dom väger betydligt mer, slitdelar blir påtagliga stressades och behöver byttas ofta.
Sen när dagen kommer för byta batteri, blir trevlig kostnad.

Och sen att försöka sälja den strax innan , kommer bli svårt så får man stå där och betala för batteri byte.

Om företaget skulle säga plocka ut el nästa gång så blir jag tvungen. Innan dess så kör jag vidare på diesel

Kollega kör Id4 han är inte nöjd med komforten mm mm

Köp en bil utan el är mitt tips.

Och har du tänkt på alla som skryter hur många ”hk” de har in sin el bil🧐
Oftast Tesla förare, men har aldrig blivit omkörd av en 🤣 ligger oftast 10 lägre i hastighet för att komma hem🤣🤣🤣
annonsen går till Börjessons bil i alingsås. Och de ger 12 månaders garanti.
Citera
Igår, 18:54
Medlem
Det finns en svaghet i kullederna i framvagnen, de börjar "gneka" när man kör över små gupp. Dessa har ofta bytts redan runt 3000mil (på garanti). Osäker på om de har uppdaterat konstruktionen, men antar det, annars blir det dyrt för dem. Närmar mig 6000mil så det lär jag märka snart..Har dock garanti 1,5 år till, och VAG har varit generösa med att byta både 12v batterier och dessa bärarmar, noll gnäll.
Jag skulle påstå att de numera (efter alla sw uppdateringar) är väldigt solida bilar.
Det är dock inga Teslor, mjukvaran får max 3år med uppdateringar (bara bugfix), ofta ska bilen då lämnas in på verkstaden hos nån gubbe som knappast vet vad en software är för något i en hel dag för detta.
Man förstår att det inte går så bra för dem i mötet mot kinesiska och amerikanska tech-bolag. Men vill man bara ha en basic bil byggd av stål och plåt av snusande bilbyggargubbar, så är den perfekt.
Edit: Måste tillägga at autopiloten "travel assist" är jäkligt trevlig och välfungerande; hur VAG lyckats med detta och varför de får så lite cred för det är dock ett mysterium för mig.. Bästa funktionen jag någonsin haft i en bil.
Senast redigerad av Gullpotet Igår kl. 19:03.
Citera
Idag, 02:18
Medlem
PeterNosters avatar
Den har värmepump. Bra att ha i Sverige.
Förvärmning av batteriet står det inget om men är en bra sak.
De nyare har det men jag vet inte från vilken årsmodell eller om det fixas med en uppgradering av äldre.

Förvärmning värmer batteriet så att det laddas snabbare vid kyla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in