Igår, 13:26
Medlem
Har på allvar börjat titta på en elbil till nästa gång jag ska köpa bil och undrar lite om service och underhåll.

Det är ju ändå en ganska ny bil så jag vill följa service-intervallen för att garantier och sånt ska gälla.

Tesla har ju ett väldigt bra service och underhåll då det i princip inte finns något att åka in för varje år.

Sen har man hört historier om tillverkare som har tvång på att genomföra massa dyra servicepunkter minst varje år där de ska likrikta jonerna och byta ut batterivätska osv.

Mitt mål är att ha en elbil med så låg milkostnad som möjligt och om man då måste in varje år och genomföra dyra service för 5000-10000 kr om året. Kör man 1000 mil om året så kan ju det vara 10 kronor milen i bara service bara för att deras verkstäder ska ha något att göra.

Någon som har erfarenhet av vilka service som krävs på en 2-3 år gammal elbil från olika märken?
Citera
Igår, 15:51
Medlem
10:-/milen för service är väl ganska normalt nuförtiden?
Men jag tycker mig förstå att du är beredd att slanta upp för en elbil i hopp om att därefter få köra "billiga" mil (eftersom det ju är billigare med el än fossila drivmedel, åtminstone om man kan "tanka" hemma på uppfarten).

Min erfarenhet är att elbilen inte nödvändigtvis är billigare att äga:
- Den drar ENORMT mycket däck, eftersom däcken ofta är av större dimension och dessutom slits snabbare.
- Försäkringen kan vara riktigt, riktigt dyr.
https://www.m3.se/article/2523827/sa...r-om-aret.html
https://www.automotorsport.se/nyhete...-att-forsakra/
Orsaken är förstås att när det händer något så är dom snordyra att laga. Särskilt de med en ram gjort i ett stycke ("unicast", "gigacast" och vad dom nu kallas). Där räcker det ibland med att man kör på en stolpe o hel bilen måste skrotas, för det lönar sig inte att reparera.

Och så har vi den där lilla detaljen med andrahandsvärde: Ingen vet var den kommer hamna. Om bilen rasar i värde med 100.000:-/år så är service-kostnaden det minsta du behöver oroa dig för.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Och så har vi den där lilla detaljen med andrahandsvärde: Ingen vet var den kommer hamna. Om bilen rasar i värde med 100.000:-/år så är service-kostnaden det minsta du behöver oroa dig för.
Eller så köper TS en sex - sju år gammal elbil. Med den där "rasar 100 000 per år i värde"-logiken så kommer de att vara gratis då!

Meeen, allvarligt talat... Jag har funderat lite på detta med däcken.
Citat:
- Den drar ENORMT mycket däck, eftersom däcken ofta är av större dimension och dessutom slits snabbare.
Behöver verkligen elbilar större hjul / däck? Eller är det bara den där moderna skryt-designen med skitstora fälgar med breda lågprofils-däck som har drabbat nästan alla bilar nu för tiden?
Annars kan man ju lika gärna byta till vanliga 16-tummare med normal profil... (Beroende på ET / utrymme vid bromsok.)
Citera
Igår, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Eller så köper TS en sex - sju år gammal elbil. Med den där "rasar 100 000 per år i värde"-logiken så kommer de att vara gratis då!

Meeen, allvarligt talat... Jag har funderat lite på detta med däcken.

Behöver verkligen elbilar större hjul / däck? Eller är det bara den där moderna skryt-designen med skitstora fälgar med breda lågprofils-däck som har drabbat nästan alla bilar nu för tiden?
Annars kan man ju lika gärna byta till vanliga 16-tummare med normal profil... (Beroende på ET / utrymme vid bromsok.)

Lycka till med att hitta en 6-7 år gammal elbil, förutom en Tesla model S eller X. (Det finns ju Nissan Leaf också, med 30 kW batteri).

Men vad gäller däcken: Det finns flera faktorer som spelar in:
- Bilarna väger ofta 500 kg mer än motsvarande fossil-bil. Därför behöver dom större bromsar
- Många av el-bilarna har trumbromsar (!) bak; tydligen något med kraftåtervining att göra. Och då behövs det kanske större skivor fram.
I båda dessa fall blir ju fälgarna större.

Se'n rör det sig om dyra bilar, så det finns förstås en skrytfaktor med i detta. Något jag aldrig har förstått. 21" fälg på en familjebil. Blir inte det väldigt stötigt och skumpigt? För däckens radie är ju inte SÅ mycket större. Det borde alltså vara mindre gummi som absorberar ojämnheterna.

Fast den där trenden hade vi ju även innan elbilarna:
Volvo 240 hade (så vitt jag vet) 15" fälgar som standard
Volvo V70 hade 16" fälgar som standard
Volvo V90 har 17" fälgar som standard
Bilhandlarna och däckfirmorna i ohelig alians för att sälja dyrare däck?
Citera
Igår, 23:23
Medlem
Citat:
Lycka till med att hitta en 6-7 år gammal elbil, förutom en Tesla model S eller X. (Det finns ju Nissan Leaf också, med 30 kW batteri).

- Bilarna väger ofta 500 kg mer än motsvarande fossil-bil. Därför behöver dom större bromsar
- Många av el-bilarna har trumbromsar (!) bak; tydligen något med kraftåtervining att göra. Och då behövs det kanske större skivor fram.

Se'n rör det sig om dyra bilar, så det finns förstås en skrytfaktor med i detta. Något jag aldrig har förstått. 21" fälg på en familjebil. Blir inte det väldigt stötigt och skumpigt? För däckens radie är ju inte SÅ mycket större. Det borde alltså vara mindre gummi som absorberar ojämnheterna.

Det där med däck tror jag blivit som det blivit för att fram till för ganska nyligen så var det bara stora vräkiga SUV:s som blev elbilar och de skulle ha stora hjul för det var snyggt/populärt. Ingen tänker på vad det kostar att köpa nya däck på 21 tum till sin nya Volvo XC40 eller VW ID.4 men det ser fräckt ut där i bilhallen.

Det finns dock elbilar men mycket mer normala däck-dimensioner.

Tanken var en elbil som är 3-4 år gammal - det börjar dyka upp rätt mycket intressant nu och priset är oftast inte så mycket högre än för motsvarande bensin/dieselbil. Elbilarna kommer dessutom bli billigare jämfört med bensin/diesel då det sålts färre och färre diesel/bensin-bilar.
Citera
Idag, 00:50
Medlem
Citat:
Ja, det är väl bara att gå sta och köpa en. Problemet för min ekonomi är att de fortfarande kostar sexsiffriga belopp. Trots att alla fanatiska elbilshatare på Flashback envist hävdar att elbilar blir totalt värdelösa på bara några år... https://www.blocket.se/bilar/sok?fil...22019%22%7D%7D
Vilket alltså var min något ironiska poäng i första inlägget... Även om man måste erkänna att värdeminskningen varit högre på nya elbilar än motsvarande nya fossilbilar de senaste åren så vet vi inte riktigt var den utvecklingen tar vägen i framtiden. Och framför allt så bromsar värdeminskningen på en bil, oavsett drivmedel, in med åren. Om den (värdeminskningen) nu var 100 000 per år de två första kritiska åren så FORTSÄTTER den INTE så! Om en elbil kostade 600 000 år 2022 och den kostar 300 000 nu år 2025 så är den liksom inte gratis år 2028. Även om ett gäng elbilshatande nötter med en dåres envishet fortsätter påstå det...

Citat:
Nja. Du behöver knappast så MARKANT större bromsok för att du ökar bilens vikt i det intervallet. Lite större javisst, men det motiverar absolut inte 21-tummare!
(Dessutom väger dieslarna precis lika mycket som elbilarna om man nu ska ta den diskussionen! https://gronamobilister.se/pressmedd...ererande-takt/ )

Citat:
Jag tror personligen det är MEST skrytfaktorn och moderna designtrender bakom det här... För ja, de sätter ju ofta på de där knepiga studsiga lågprofildäcken på de här skitstora fälgarna för att hålla ner den totala diametern på hjulet lik förbannat.

Citat:
Förvisso. Lite det jag skrev redan från början att det här fenomenet är ju inte elbilarnas "fel" på det sättet. Designtrenden finns där ändå.
(När det gäller 240 var det t o m så att 14 tum var standard från början!)

När det gäller allianser mellan inblandade i fordonsindustrin tror jag inte på det sambandet. Som sagt, designtrender mest... Man kan lika gärna ha högre däck istället.
Men det warpar oss ju osökt tillbaka till ursprungsfrågan. Kan man lika gärna sätta på 16 - 17 tums-fälgar med normalprofil-däck på gamla elbilar när man tröttnat på dyra däck? Ni som kör elbilar, hur mycket utrymme har ni mellan bromsok och fälg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in