Igår, 14:37
Medlem
Jag har givetvis googlat men blir inte riktigt klokare så jag testar om någon vet mer. Har ett inbokat möte med banken i slutet på nästa vecka så får fråga då annars. Jag och min sambo vill få loss en summa pengar för att hjälpa en nära familjemedlem. Vi har en del sparmedel, sparkonto och fonder som vi skall använda delar av men skulle behöva få loss lite mer. Vi äger vårt boende men vill inte ta lån på det då vi inom kort skall sälja och köpa nytt, vill helst inte ta några lån alls. Däremot så har jag en privat pensionsförsäkring som jag sparade lite i för massa år sedan till de ändrade skattereglerna. Har inte satt in något där sedan dess. Det är drygt 55 000 kr, pengar som inte kommer att påverka vår framtida pension i någon bemärkelse och hade varit ypperligt att använda vid detta tillfälle (och istället använda återbetalningarna från familjemedlemmen för placeringar på börsen istället). Finns det någon möjlighet att få ut dessa pengar? Gissar att det blir någon form av schablonskatteavdrag om det ens går. Stort tack för svar!
Citera
Igår, 14:47
Medlem
Om det är en IPS, så är det möjligt först vid 55 års ålder.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Kortaste utbetalningstid för IPS är 5 år. Den beskattas som inkomst så även om det gått hade det varit dumt att ta ut allt på ett bräde för marginalskattens skull.
Citera
Igår, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om det är en IPS, så är det möjligt först vid 55 års ålder.

IPS ja, skulle skrivit det! Då är det "tyvärr" 10 år bort! Läste i någon av ekonomigrupperna på Facebook som sa att hon kunde tagit ut under prisbasbelopp men hittar inte på det inlägget igen. Tack för svar!
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kortaste utbetalningstid för IPS är 5 år. Den beskattas som inkomst så även om det gått hade det varit dumt att ta ut allt på ett bräde för marginalskattens skull.

Ja det är ju inget man hade valt egentligen, bara slog mig som en tanke då just dessa pengar inte är av något större vikt för oss just nu. Skulle flyttat på dem i rätt tid men de har liksom glömts bort. Tack för svar!
Citera
Igår, 14:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensvagsjua
Jag har givetvis googlat men blir inte riktigt klokare så jag testar om någon vet mer. Har ett inbokat möte med banken i slutet på nästa vecka så får fråga då annars. Jag och min sambo vill få loss en summa pengar för att hjälpa en nära familjemedlem. Vi har en del sparmedel, sparkonto och fonder som vi skall använda delar av men skulle behöva få loss lite mer. Vi äger vårt boende men vill inte ta lån på det då vi inom kort skall sälja och köpa nytt, vill helst inte ta några lån alls. Däremot så har jag en privat pensionsförsäkring som jag sparade lite i för massa år sedan till de ändrade skattereglerna. Har inte satt in något där sedan dess. Det är drygt 55 000 kr, pengar som inte kommer att påverka vår framtida pension i någon bemärkelse och hade varit ypperligt att använda vid detta tillfälle (och istället använda återbetalningarna från familjemedlemmen för placeringar på börsen istället). Finns det någon möjlighet att få ut dessa pengar? Gissar att det blir någon form av schablonskatteavdrag om det ens går. Stort tack för svar!
Du får fråga försäkringsbolaget - banken som sålt. Men jag har hört att det kan gå fast pengar i en privat pensionsförsäkring är bundna fram till tidigast 55 års ålder och kan normalt sett bara tas ut som pension under en längre period (minst fem år).
Men
a. engångsuttag kan vara möjligt om kapitalet är under ett prisbasbelopp
b. särskilda skäl kan i vissa fall ge möjlighet att ta ut pengarna i förtid, men det kräver prövning av försäkringsbolaget å vet inte om skälen är tillräckliga i ditt fall, men pengarna är så små ju.
c. Du får väl skatta för uttaget? (inbetalt med skattade pengar före 2016 men med skattevadrag i deklarationen? - ingen kapitalförsäkring) och din marginalskatt är kanske 50% idag.
Citera
Igår, 21:05
Medlem
Citat:
Det är drygt 55 000 kr, pengar som inte kommer att påverka vår framtida pension i någon bemärkelse och hade varit ypperligt att använda vid detta tillfälle (och istället använda återbetalningarna från familjemedlemmen för placeringar på börsen istället). Finns det någon möjlighet att få ut dessa pengar?

55000 kr är något under ett prisbasbelopp, som ligger på 58800 kr i år. Då ska det gå att få ut pengarna i förtid utan problem. I slutänden läggs hela beloppet till årsinkomsten, och om din årsinkomst före skatt ligger under 588100 kr (643100-55000) blir det ingen extra marginalskatt, utan du betalar bara den vanliga kommunalskattesatsen. Pensionsutbetalaren drar skatt enligt engångstabell, vilket inte nödvändigtvis blir helt rätt, men det kompenseras i slutänden via restskatt eller skatteåterbäring.
Senast redigerad av vgebler Igår kl. 21:10.
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Citat:
Ja det är ju inget man hade valt egentligen, bara slog mig som en tanke då just dessa pengar inte är av något större vikt för oss just nu. Skulle flyttat på dem i rätt tid men de har liksom glömts bort. Tack för svar!

Varför vill du ta ut dem och eventuellt skatta onödigt mycket om de inte är någon större vikt?
Citera
Igår, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
55000 kr är något under ett prisbasbelopp, som ligger på 58800 kr i år. Då ska det gå att få ut pengarna i förtid utan problem. I slutänden läggs hela beloppet till årsinkomsten, och om din årsinkomst före skatt ligger under 588100 kr (643100-55000) blir det ingen extra marginalskatt, utan du betalar bara den vanliga kommunalskattesatsen.

Aha, kanske värt att kolla upp då! Har en årsinkomst (av förvärvsarbete) på drygt 770 tkr men är beredd att ta en lite större smäll om det funkar. Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in