Lämnar prover för körkortet och tog ca 200g kratom under en 5 dagars period för några veckor sedan.
Tror det hade gått ca 2.5 veckor utan kratom när jag lämnade blodprover för alkohol hos läkaren, och idag ringde han och sa att mina levervärden var för höga "GT-värdet var 3.0".
Han frågade hur mycket jag drack och jag svarade ärligt, vilket är att jag inte har druckit på 3 månader.
Är det kratomet som gör att mina värden är höga eller är min lever trasig? Tänkte att det är konstigt att det visar högt på prover som visar om man dricker mycket.
Hade gulsot för 2-2.5 år sedan och på röntgen av levern så hade jag fettlever.
Det finns ju så mycket annat som provet kan indikera:
Obstruktion av gallvägarna
Levertumörer och metastaser
Alkoholism
Njurskador
Infektiös hepatit
Sjukdomar i bukspottskörteln
Diabetiker kan ibland ha förhöjda värden
Läkemedel som antikonvulsiva medel, antiepileptika och antidepressiva kan öka värdet
Övervikt och fetma
Several studies have highlighted the adverse effects and toxicity of kratom. In particular, it has been linked to liver damage and fatal overdoses.
A 2020 review looked closer at the effects of kratom in a prospective US cohort. Researchers found eleven cases of kratom-related liver injury, with all being symptomatic and resulting in the development of jaundice.Another review examined a number of cases who presented with symptoms of hepatotoxicity after ingesting kratom and has concluded that this substance can cause liver injury and other serious complications.³ ⁴
Other studies state that care must be taken to reduce the unnecessary intake of kratom over the counter, highlighting the need for stronger regulatory measures at the public health level.⁵
The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) has reported that kratom has increased in popularity recently as a recreational drug since it can produce some opioid-like effects, and it also has the potential for dependence and abuse. In postmortem toxicology reports of individuals who died of suspected substance overdose, kratom was the cause of death in 59.9% of the total cases that tested positive for kratom in the bloodstream.⁶
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!