Citat:
Ursprungligen postat av
KABUN
Nej, jag har inte hittat på nåt själv. Siffran 10 000 sägs i videon.
Ok, jag rättar mig själv: En schweizisk ex-militär och författare som sväljer rysk propaganda som om det vore rysk kaviar har hittat på siffran. Och du upprepar den.
FN har siffror på "folkmordet" i Donbass, och de har kommit fram till följande:
6.500 ryska separatister
4.400 ukrainska soldater
3.400 civila (totalt, på båda sidor)
De sista tre åren var antalet civila dödsfall om året nere på ca 25. Totalt, på båda sidor.
Låter det som ett "folkmord" som ryssarna måste gå in och stoppa genom att döda många fler?
Citat:
Efter maktövertagandet 2014 så ville ju inte de etniska ryssarna i Donbas acceptera den nya regimen.
Efter maktövertagandet 2014 så ville ju inte
en del av de etniska ryssarna i Donbas acceptera den nya regimen. Då skickade Ryssland in trupper i uniformer utan märkning för att sätta igång uppror genom att övertyga de etniska ryssarna om att Ukraina tänkte mörda dem allihopa, därför att Ukraina ville att de på lite sikt skulle tala ukrainska i skolorna.
Igor "Strelkov" Girkin som ledde den ryska styrkan har varit väldigt tydlig med att ifall det inte varit för honom hade det aldrig blivit något uppror i Donbass.
Citat:
Givetvis dödades folk på bägge sidor i det inledande kriget. De 10 000 är etniska ryssar skulle jag tro. Tillkommer även dödade soldater från Kiev-regimen. Hur många vet jag inte.
Se ovan.
Citat:
Man sköt på de civila för att få dom att fly till Ryssland. Vilket också många gjorde. Särskilt kvinnorna. Så nog sköt man på civila med flit alltid.
Båda sidor bedrev sin krigföring rätt brutalt. Ingendera sidan hade någon medveten strategi att skjuta på civila. Och det är inte i närheten av att rättfärdiga den ryska invasionen.