Citat:
Att det dött 10 000 civila i Donbas mellan 2014 och 2022 tycker jag verkar mycket tveksamt. Vet inte vad han fått denna siffra ifrån.
"10 000 döda civila" är felaktigt. 3404 döda civila är den rätta siffran. Detta enligt FN. Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Casual...-Ukrainian_War
Förutom det så har ca 6500 beväpnade separatister, ca 400-500 ryska reguljära soldater och ca 4400-5000 ukrainska soldater dött.
Beklagligt förstås, men man får inte glömma att det var ryssen och fd. FSB-agenten Igor Girkin + hans kommandoteam som startade kriget. Inte Ukraina. Det erkänner Igor Girkin själv.
Pete Hegseth har rätt på ett sätt att det är komplicerat. Men inte så komplicerat som vissa tror. I grunden finns hela tiden Putins önskan att kuva, splittra och ta över delar av Ukraina. Det har han strävat efter länge. Långt innan 2022.
När det gäller Jacques Baud (som KABUN hänvisar till med sin Youtube-länk) så får man tänka på att Jacques Baud är en känd proryss/Putin-anhängare. Så när man lyssnar på honom får man ha detta i huvudet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Casual...-Ukrainian_War
Förutom det så har ca 6500 beväpnade separatister, ca 400-500 ryska reguljära soldater och ca 4400-5000 ukrainska soldater dött.
Beklagligt förstås, men man får inte glömma att det var ryssen och fd. FSB-agenten Igor Girkin + hans kommandoteam som startade kriget. Inte Ukraina. Det erkänner Igor Girkin själv.
Pete Hegseth har rätt på ett sätt att det är komplicerat. Men inte så komplicerat som vissa tror. I grunden finns hela tiden Putins önskan att kuva, splittra och ta över delar av Ukraina. Det har han strävat efter länge. Långt innan 2022.
När det gäller Jacques Baud (som KABUN hänvisar till med sin Youtube-länk) så får man tänka på att Jacques Baud är en känd proryss/Putin-anhängare. Så när man lyssnar på honom får man ha detta i huvudet:
Viktigare är vad Baud säger om Zelenskys presidentorder 24 mars 2021. Där gavs order om "avkolonisering" av Krim och "avkolonisering" av östra Ukraina där Donbas ingår. Denna avhysning har jag svårt att tänka mig kan ske utan användning av våld. Antalet artillerismällar i Dombas ökade då till ca 3000/månad och ökade sedan gradvis för att den sista veckan innan den ryska invasionen vara uppe i 1400 smällar per dygn. Smällarna är räknade av en seriös organisation. Jag vet inte hur många som dött eller hur många bomskott det varit men det är detta Putin använder för att motivera invasionen. Artikel 51 i FN-stadgan tycker han passar in. Jag vet inte om Putin överdrev eller rent av hittade på men det måste ha varit väldigt tydligt för honom vad Zelensky var ute efter med "avkoloniseringen" i presidentordern den 24 mars. Dessutom så visste säkert Putin att Ukraina på normal väg aldrig skulle accepteras i Nato. Men om man lyckades besegra Ryssland i krig då var man välkommen. Det var den enda vägen. Detta talar Zelenskys rådgivare Arestovych om i en klipp från 2019. För mig är det helt tydligt att både Ryssland och Ukraina behöver detta krig för att nå sina mål.
Det är det jag kommer fram till. Och det är helt sjukt. Helt vansinnigt.
https://www.youtube.com/watch?v=DwcwGSFPqIo