• 1
  • 2
Igår, 20:57
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Bara att läsa på trafikverkets sida! Har man körkort så kan man det, ingår i allmänbildningen för fordonsförare!
Du glömde länken.
Citera
Igår, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Du glömde länken.
Ja, det går bra att besikta ett avställt fordon. Tänk på att du får köra kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsstation. Fordonet måste även vara trafikförsäkrat, läs mer hos Transportstyrelsen.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag räknade fel, det blir inte 40 mil.
Jag kommer att köra via Finland, så om jag åker E75 i Finland och beställer besiktning i Haparanda så borde det fungera. Jag kan också åka till Kolari i Finland och besiktiga bilen i Pajala.
Inte många mil mellan Kolari och Pajala.

Frågan är bara om den finska polisen kan läsa av svenska skyltar när dom är på patrull?

Kolari betyder krock på finska.
https://suomenkielen.wordpress.com/2013/09/26/kolari/

Men kanske funkar med Kolari, jag är allvarlig nu. Annars vet jag inte hur du ska göra, kanske en biltransport?
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Det står inget i lagen om att det måste vara till närmaste bilprovning.
Ej heller att man måste ha bokad tid.

Det står:
Färd får företas kortast lämpliga väg till besiktningsorgan.

Man får alltså fritt välja bilprovning var som helst. Men man måste köra närmaste vägen dit. Och man behöver inte boka tid.

Man får även köra avställt under förutsättning att försäkring finns. Där kan det vara så att en bokad tid behövs i sådant fall.. Osäker på den dock..
Citera
Idag, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Du får inte köra en obesiktigad bil 40 mil genom Sverige...

Glöm 40 mil,-jag tänkte på tok helt fel.
Jag kan åka två vägar genom Finland.
E8 söderut genom Finland till Kolari. Kolari-Pajala 28 kilometer.
E75 söderut genom Finland till Tornio. Tornio-Haparanda är rakt över bron, några hundra meter.
Om finska polispatruller inte skannar skyltar på svenska fordon dom möter så blir det skit samma vilken väg jag väljer. Om dom skannar svenska skyltar så är E8 bättre. Har aldrig mött polis på den vägen i den finska obygden.
Citera
Idag, 07:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Det står inget i lagen om att det måste vara till närmaste bilprovning.
Ej heller att man måste ha bokad tid.

Det står:
Färd får företas kortast lämpliga väg till besiktningsorgan.

Man får alltså fritt välja bilprovning var som helst. Men man måste köra närmaste vägen dit. Och man behöver inte boka tid.

Man får även köra avställt under förutsättning att försäkring finns. Där kan det vara så att en bokad tid behövs i sådant fall.. Osäker på den dock..
Kortast lämpliga väg är just det, till närmsta öppna besiktningsstation, man får inte välja fritt och man får inte göra andra ärenden på vägen, inte ens stanna för att äta.
Misstänker att 40 mil är lite för långt oavsett hur man ser det, men kan man hitta ett ställe där 40 mil verkligen är närmsta väg till en station så bör det ju vara ok.
Citera
Idag, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kolari betyder krock på finska.
https://suomenkielen.wordpress.com/2013/09/26/kolari/

Men kanske funkar med Kolari, jag är allvarlig nu. Annars vet jag inte hur du ska göra, kanske en biltransport?

Konstiga namn i Finland. Har man tur så hittar man en plats som heter Krapula också. Krapula betyder baksmälla.

Biltransport kostar enligt biltransportfirmor mellan 6 och 10.000. Man får också ta i beaktning att dom två firmor som finns här ligger 30 mil bort från där min bil står.
En långtradare drar upp emot 4 liter diesel pr. mil.
Från firmans destination via min adress till Pajala samt retur så behövs diesel för 10.500 kronor.
Firman skall ju också tjäna pengar, så beloppet kan snabbt komma upp i det dubbla.
Jag kan som alternativ hyra ett bilsläp och använda min Toyota RAV4, men V70'n väger mera än det som er tillåtet för min Toyota.
Sista alternativ är att registrera den i Norge som importbil. -Om jag blir stoppad i Norge med ett svenskreggad fordon så blir det hus i helvete och körförbud.
Citera
Idag, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Misstänker att 40 mil är lite för långt oavsett hur man ser det, men kan man hitta ett ställe där 40 mil verkligen är närmsta väg till en station så bör det ju vara ok.
40 mil gäller, förutsatt att finska polisen har möjlighet att skanna svenska skyltar.
Inte sugen på att bli stoppad av suomalainen polisii mitt i den finska vildmarken och få körförbud.
Om dom inte kan skanna borde det fungera att åka i Finland, och då är sträckan 28 km Kolari-Pajala eller några hundra meter Tornio-Haparanda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in