Citat:
Ursprungligen postat av
PantherE
Som jag har skrivit innan så är varken Office (från MS eller tredjepart) Anteckningar med mera syetemfiler lika så WordPad (den var inte systemfil i Win 10 och inte i Win 11 fram till 23H2)
Att göra den som systemfil är att låta Microsoft ha fyll kontroll över den filen. Totalt meningslöst.
Har precis installerat en dator med win11 24H2 och WordPad från win7games bara registrerade att .rtf alltid öppnas med Wordpad (se bild
https://i.postimg.cc/FRnLt5Zv/Bild01.jpg ) och nu öppnas .rtf dokumentet med Wordpad så fort jag klickar på den ( inporterade högra bilden från andra datorn till denna) Nu är WordPad standardapp för .rtf på den datorn utan Office och utan att den är systemfil
Ja jag vidhåller att det är fel att ha den som systemfil så att MS får fyll kontroll över den.
Det är bara skitsnack att windows inte känner igen .rtf filen efter att man har associerat den med WordPad från 7games
Vet inte vad du har tagit dina skärmdumpar ifrån, men jag har 2 Win 11 24H2 VM's, en Svensk samt en Engelsk, installerade med sha1 verifierade orörda ISO filer direkt från Microsoft.
Ingen av dessa föreslår Wordpad efter installation av win7games appen när man försöker öppna .rtf filen.
Bild Engelska Windows 11 24H2
Bild Svenska Windows 11 24H2
Oavsett, så är det här lite av en storm i ett vattenglas, det spelar förstås ingen roll i slutändan vilket av programmen du använder.
Jag är dock av den åsikten att om man skapar ett program, där Windows behöver fråga dig vad du vill öppna dess standardformat i, så är du en medioker programmerare.
Har jag valet att använda en sådan app, eller en som fungerar och är gjord korrekt, väljer jag alltid den sistnämnda.