Citat:
Ursprungligen postat av
Livssynslurk
För att sätta det i ett perspektiv. Vilka tror du kommer att få betala för de höjda tullavgifterna på importen om USA inför de tullar som Trump har talat om?
Om Trump sätter en högre tullavgift på Tyska bilar för att matcha EUs tull pris på amerikanska bilar så kommer det leda till att färre köper bilar från EU och fler köper bilar från den inhemska marknaden - precis som EU har gjort med bilar från EU kontra USA.
USA är ju självförsörjande på nästan allting. De behöver inte europeiska bilar av Volvo eller BMW etc. Dom har egna båtar, bilar, flygplan - allt görs i USA i princip. Det som inte görs i USA är halvledare mer eller mindre.
Vad är det du vill komma fram till? Det blir ett protektionistiskt krig givetvis där den inre marknaden får bättre villkor vilket i sig tror jag kommer gynna Amerika mer än Europa.
USA är den främsta exportmarknaden för i princip alla företag i hela världen. Att de blir dyrt att skicka varor dit drabbar företag utanför USA. Det är ju redan tullar mot amerikanska varor så deras marknad blir ju knappast sämre eftersom villkoren blir likadana.
Kanske får Amerikanska företag en skjuts om det är lika dyrt att verktyg från USA eller Tjeckien då USA bevisligen kan leva mer på sitt goda rykte och made in america säljer mer än Made in Portugal liksom?
Jag förstår verkligen Trump när han argumenterar och säger att "Vi kommer bara ha samma priser på export/import som alla andra länder har mot oss." Det är helt rimligt och ett paradigm som jag ställer mig bakom. Jag förstår verkligen inte varför vi har tullavgifter mot amerikanska varor. Vi hade haft massor med prylar mycket billigare än vad vi har idag.
En annan sak som inte hör med sakämnet i sig men kan ändå kopplas till saken om protektionism:
Hur gör vi om 5-10 år när Ai börjar bli extremt viktig för företag? EU har överreglerad marknad. Just nu släpps inte Ai modeller på den Europeiska marknaden i tid för att vi har så mycket regleringar.
Grok 3 släpptes förra veckan. Den finns inte tillgänglig för Svenska företag nu. Inte heller Open Ai Sora är tillgänglig för europeiska marknaden.
Hur gör vi där när extremt potenta Ai modeller kommer som inte släpps för våra företag utan släpps först till amerikanska? Den hävstången kommer drabba oss enormt om det fortsätter.