Idag, 02:54
Medlem
Jag har en fråga som jag inte riktigt förstår.

Trump pratar om att införa tullar på varor från andra länder för att matcha de tullar som dessa länder redan har på amerikanska varor. Detta verkar uppröra många – men varför?

Vi vet till exempel att det är dyrt att importera bilar från USA, vilket är en anledning till att amerikanska bilar knappt säljs i Sverige. Om EU har tullavgifter på amerikanska varor för att skydda sin egen marknad, varför skulle det då vara fel av Trump att införa motsvarande tullar för att skapa mer balans?

Jag har själv upplevt detta när jag köpte kosttillskott från USA:

Varans pris: 70 USD
Tullavgift: 30 USD
Frakt: Gratis vid köp över 50 USD
I praktiken betalade jag nästan 50 % extra bara i tullavgift för att få hem produkten till Sverige.

Ett annat exempel: När jag var i New York i somras kostade en helt ny iPhone 690 USD – nästan hälften av vad den kostar i Sverige. Elektronik, kläder och många andra produkter var betydligt billigare i USA. Detta beror delvis på att EU och Sverige lägger på tullavgifter, vilket gör att vi konsumenter får betala mer.

Ett annat exempel är datorkomponenter. Om du köper en dator för 30.000 kronor i Sverige så kostar den kanske 20.000 i Turkiet. Eller om du köper mjukvaror t.ex Spel på datorn i Turkiet så är det mycket billigare också - exakt samma produkt. Turkiet har ju också skatt så det är inte en fråga om VAT utan det är något annat med regelverket?. Hur är det ens möjligt?

Därför undrar jag:

1) Varför är det fel av Trump att matcha tullavgifter mot andra länders för att skapa en mer rättvis konkurrens?

2) Mer övergripande – i en globaliserad värld, vad är egentligen syftet med tullar? Varför finns de, och vem gynnas eller missgynnas av dem?
Jag skulle verkligen uppskatta en förklaring kring hur dessa regelverk fungerar.

Tack
Senast redigerad av Cheddarjoe Idag kl. 02:57.
Citera
Idag, 03:04
Medlem
Livssynslurks avatar
För att sätta det i ett perspektiv. Vilka tror du kommer att få betala för de höjda tullavgifterna på importen om USA inför de tullar som Trump har talat om?
Citera
Idag, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
För att sätta det i ett perspektiv. Vilka tror du kommer att få betala för de höjda tullavgifterna på importen om USA inför de tullar som Trump har talat om?

Om Trump sätter en högre tullavgift på Tyska bilar för att matcha EUs tull pris på amerikanska bilar så kommer det leda till att färre köper bilar från EU och fler köper bilar från den inhemska marknaden - precis som EU har gjort med bilar från EU kontra USA.

USA är ju självförsörjande på nästan allting. De behöver inte europeiska bilar av Volvo eller BMW etc. Dom har egna båtar, bilar, flygplan - allt görs i USA i princip. Det som inte görs i USA är halvledare mer eller mindre.

Vad är det du vill komma fram till? Det blir ett protektionistiskt krig givetvis där den inre marknaden får bättre villkor vilket i sig tror jag kommer gynna Amerika mer än Europa.

USA är den främsta exportmarknaden för i princip alla företag i hela världen. Att de blir dyrt att skicka varor dit drabbar företag utanför USA. Det är ju redan tullar mot amerikanska varor så deras marknad blir ju knappast sämre eftersom villkoren blir likadana.

Kanske får Amerikanska företag en skjuts om det är lika dyrt att verktyg från USA eller Tjeckien då USA bevisligen kan leva mer på sitt goda rykte och made in america säljer mer än Made in Portugal liksom?

Jag förstår verkligen Trump när han argumenterar och säger att "Vi kommer bara ha samma priser på export/import som alla andra länder har mot oss." Det är helt rimligt och ett paradigm som jag ställer mig bakom. Jag förstår verkligen inte varför vi har tullavgifter mot amerikanska varor. Vi hade haft massor med prylar mycket billigare än vad vi har idag.

En annan sak som inte hör med sakämnet i sig men kan ändå kopplas till saken om protektionism:
Hur gör vi om 5-10 år när Ai börjar bli extremt viktig för företag? EU har överreglerad marknad. Just nu släpps inte Ai modeller på den Europeiska marknaden i tid för att vi har så mycket regleringar.

Grok 3 släpptes förra veckan. Den finns inte tillgänglig för Svenska företag nu. Inte heller Open Ai Sora är tillgänglig för europeiska marknaden.

Hur gör vi där när extremt potenta Ai modeller kommer som inte släpps för våra företag utan släpps först till amerikanska? Den hävstången kommer drabba oss enormt om det fortsätter.
Senast redigerad av Cheddarjoe Idag kl. 06:59.
Citera
Idag, 06:55
Medlem
Onanikrems avatar
Tror det främst handlar om delar av Asien då dessa varit tullfria upp till en viss summa till USA. USA är ingen storkonsument av europeiska varor.
Citera
Idag, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tror det främst handlar om delar av Asien då dessa varit tullfria upp till en viss summa till USA. USA är ingen storkonsument av europeiska varor.

USA är typ den viktigaste marknaden för alla våra export företag. Volvo, Scania, Ericsson, SKF, alla industriföretag osv. Alla företag som bidrar till vår välfärd har sin främsta marknad i USA typ. Att vi har tull mot amerikanska varor men dom har inte tull när vi säljer våra varor mot dom förstår jag inte. Det är det jag vill förstå med tråden.

VARFÖR har vi tull mot amerikanska varor och varför har inte Amerika haft tull mot Europeiska varor. Och ifall det är så av protektionistiska skäl, att man inte vill låta amerikanska företag konkurrera på lika villkor med våra företag (vilket är ett bra skäl som jag förstår) så förstår jag inte varför alla är arga på Trump när han vill släta ut förutsättningarna för sitt lands företag!
Citera
Idag, 07:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
USA är typ den viktigaste marknaden för alla våra export företag. Volvo, Scania, Ericsson, SKF, alla industriföretag osv. Alla företag som bidrar till vår välfärd har sin främsta marknad i USA typ. Att vi har tull mot amerikanska varor men dom har inte tull när vi säljer våra varor mot dom förstår jag inte. Det är det jag vill förstå med tråden.

VARFÖR har vi tull mot amerikanska varor och varför har inte Amerika haft tull mot Europeiska varor. Och ifall det är så av protektionistiska skäl, att man inte vill låta amerikanska företag konkurrera på lika villkor med våra företag (vilket är ett bra skäl som jag förstår) så förstår jag inte varför alla är arga på Trump när han vill släta ut förutsättningarna för sitt lands företag!
Antagligen för de behövt våra varor mer än vi deras. Har svårt att komma på något annat än bensin som kan vara amerikanskt jag köper. Lite reservdelar till min gamla amerikanare. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en ny amerikansk bil då de är ren skit här uppe på våra breddgrader.
Citera
Idag, 07:56
Medlem
Galningen ska starta handelskrig som alla kommer att förlora på. Frågan är bara vem som förlorar mest.
Citera
Idag, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Antagligen för de behövt våra varor mer än vi deras. Har svårt att komma på något annat än bensin som kan vara amerikanskt jag köper. Lite reservdelar till min gamla amerikanare. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en ny amerikansk bil då de är ren skit här uppe på våra breddgrader.

Stämmer inte. Usa behöver inte tyska eller svenskar bilar. De är självförsörjande. De är något annat som gör att man ej haft tullar och EU har tullar.
Citera
Idag, 09:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad är det du vill komma fram till? Det blir ett protektionistiskt krig givetvis där den inre marknaden får bättre villkor vilket i sig tror jag kommer gynna Amerika mer än Europa.

Men USA är en ö i världen, de flesta resurser ligger i Asien. USA har en väldigt liten del av de kända naturtillgångarna i världen. Sen är USA en serviceekonomi och inte en industriekonomi, d.v.s de flesta tjänar pengar inom servicesektorn och då är det generellt ett handelsunderskott utåt om man är den största ekonomin i världen.

USA är det land som förlorar mest på ett handelskrig oavsett hur du räknar.
Citera
Idag, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men USA är en ö i världen, de flesta resurser ligger i Asien. USA har en väldigt liten del av de kända naturtillgångarna i världen. Sen är USA en serviceekonomi och inte en industriekonomi, d.v.s de flesta tjänar pengar inom servicesektorn och då är det generellt ett handelsunderskott utåt om man är den största ekonomin i världen.

USA är det land som förlorar mest på ett handelskrig oavsett hur du räknar.

Men frågans ursprungliga tes kvarstår: Varför har EU tullar mot USA och inte tvärtom? Varför är det dyrt att importera en bil från USA till Sverige men inte tvärtom?

Det här är inte en nonsens fråga utan det måste finnas ett seriöst och välgenomtänkt svar från svenskt håll varför vi sätter enorma % tullar på varor och gods från en allierad som USA.
Citera
Idag, 11:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men frågans ursprungliga tes kvarstår: Varför har EU tullar mot USA och inte tvärtom? Varför är det dyrt att importera en bil från USA till Sverige men inte tvärtom?

USA har tariffer. Sluta ta allt som Trump säger på allvar, han vet inte ens hur tariffer fungerar. Han hör någonting någon säger och så tror han att det är faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in