2025-02-26, 11:46
Medlem
Hej på er, försöker samla ihop tidigare jobb för att kunna söka omställningsstudiestöd. Kort och gott behöver jag kunna påvisa att jag jobbat 8 av de senaste 16 åren. Som 30åring ger inte detta överdrivet mycket utrymme för error och jag har nu hamnat i en lite knivig sits.

Jag har nämligen lyckats samla ihop att jag jobbat 6,5 år, för att få ihop de sista åren behöver jag få intyg för arbeten på arbetsplatser som nu har gått i konkurs... Jag försökte kontakta företagets moderbolag utomlands men de kan inte ge ut något intyg... Jag vet ärligt inte riktigt vad jag ska göra, någon som kan assistera mig i detta med rådgivning vad jag ska göra?
Skatteverket låter mig dessutom inte se deklarationer från innan 2018 vilket inte heller kan användas...
Citera
2025-02-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Skatteverket låter mig dessutom inte se deklarationer från innan 2018 vilket inte heller kan användas...

Det är ju inte själva deklarationen du vill få ut utan antingen skatteuträkningen eller ännu hellre kontrolluppgifterna.

Har du frågat Skatteverket eller bara kollat etjänsten?
Citera
2025-02-26, 12:00
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Då låter det ju som du gjort allt du kan.
Vill inte kasta salt i såren men det är fan viktigt att hålla ordning på alla såna gamla papper man samlar på sig.
Citera
2025-02-26, 12:07
Medlem
Har du fått din lön insatt på bankkonto, så kan din bank skicka dig specifikationer för tiden 10 år tillbaka
Citera
2025-02-26, 12:16
Medlem
Ja..
Va ju inte direkt nått jag tänkte på när jag va 22, pluggade heltid och jobbade extra i butik.
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Då låter det ju som du gjort allt du kan.
Vill inte kasta salt i såren men det är fan viktigt att hålla ordning på alla såna gamla papper man samlar på sig.
Citera
2025-02-26, 12:18
Medlem
Har inte frågat, får kanske maila och se om det går att få fram.

Det är surt jag är riktigt nära den där magiska 8-årsgränsen men jag överlever inte på mitt jobb såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju inte själva deklarationen du vill få ut utan antingen skatteuträkningen eller ännu hellre kontrolluppgifterna.

Har du frågat Skatteverket eller bara kollat etjänsten?
Citera
2025-02-26, 12:35
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ja..
Va ju inte direkt nått jag tänkte på när jag va 22, pluggade heltid och jobbade extra i butik.
Nä jag vet, det är nog många som struntar i det när man är ung och dum.
Citera
2025-02-26, 13:04
Medlem
Prova m att gå in på pensionsmyndighetens hemsida.
Där kan man se inbetalningar till den allmänna pensionen under hela livet.

Borde kunna gälla som underlag för att bevisa anställningstid.

Lycka till!
Citera
2025-02-26, 13:21
Medlem
Spännande, ska definitivt kolla!

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Prova m att gå in på pensionsmyndighetens hemsida.
Där kan man se inbetalningar till den allmänna pensionen under hela livet.

Borde kunna gälla som underlag för att bevisa anställningstid.

Lycka till!
Citera
2025-02-26, 14:39
Medlem
Citat:
Har inte frågat, får kanske maila och se om det går att få fram.

Det är surt jag är riktigt nära den där magiska 8-årsgränsen men jag överlever inte på mitt jobb såhär.

Det kan skatteverket fixa även om deklarationerna inte finns online. Bara att kontakta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in