Igår, 15:45
Medlem
pepsi haxs avatar
Läste att det ska vara 3.5g per dag för män.

Har kollat per 100g på olika ingredienser som är vanligast i en kost och jag förstår inte hur mycket mat man måste äta för att uppnå 3.5g när kött t.ex har ca 260mg per 100g och potatis runt samma, så 1.3 kg kött/potatis per dag för att få i sig detta.

Vem förutom de som stortränar käkar så mycket per dag?
Citera
Igår, 15:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Läste att det ska vara 3.5g per dag för män.

Har kollat per 100g på olika ingredienser som är vanligast i en kost och jag förstår inte hur mycket mat man måste äta för att uppnå 3.5g när kött t.ex har ca 260mg per 100g och potatis runt samma, så 1.3 kg kött/potatis per dag för att få i sig detta.

Vem förutom de som stortränar käkar så mycket per dag?

Du kanske äter yoghurt till frukost (ca 140 mg/100g), mjölk (ca 150 mg/100g beroende på typ av mjölk) och/eller ägg (ca 130 mg/100g). Redan på en normal frukost kan du då få i dig 500-800 mg. Tar du sedan en banan har du ca 400 mg till.

Jag vet inte riktigt vilket kött du utgår ifrån, men det mesta köttet (ink kyckling) ligger på 300 mg+ per 100 g.
Citera
Igår, 16:05
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Några källor (mg per 100 g):

seltin: 21000
mineralsalt: 13000
snabbkaffe, pulver: 4000
kakaopulver: 3490 (= RDI)

Man måste alltså salta med Seltin eller havssalt (Inte bordssalt), dricka mycket kaffe samt lägga en del kakao i kaffet.

Kalium i naturen finns främst i spenat (730), linfrön (813), chiafrön (640), avokado (600), dill, persilja, grönkål med flera. Piffa alltså upp maten med frön och spenat.
Citera
Idag, 01:10
Medlem
Vad är kalium bra för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här