Idag, 00:31
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Svara med 50% tullar på amerikanska produkter
Jag kan tänka mig att det finns stöd för 100% tullar på exempelvis Tesla-bilar.
Citera
Idag, 00:34
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Nu har Trump Trumpat igen.

https://www.svd.se/a/Jb2xo6/trump-avtalet-gor-oss-rika

Vilken jävla världsbild. Det här är väl ett klassiskt fall av att själv framkalla det man mest vill undvika.

Förhoppningsvis får vi ett mer sammansvetsat EU så småningom. Beväpnat till tänderna och herre över sitt eget öde.
Jag fattar inte varför alla tjuter om detta. Hittills är det EU som haft tullar på 25% gentemot USA, medan USA bara haft 2% mot EU. Nu inför Trump reciproka tariffer, dvs samma som EU har. Samma sak mot alla andra länder. Vad är problemet?
Citera
Idag, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Även USA har moms,
nu orkar jag inte tjata med er mer, ni är för obildade och okunniga.
USA måste antingen HÖJA momsen till Tysklands 19% eller BESTRAFFA Tyskland med MELLANSKILLNADEN på tysk och amerikansk moms. för att det ska vara lika villkor.DETTA FATTADE JAG FÖR TYP 20 ÅR SEN.
Citera
Idag, 00:35
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag fattar inte varför alla tjuter om detta. Hittills är det EU som haft tullar på 25% gentemot USA, medan USA bara haft 2% mot EU. Nu inför Trump reciproka tariffer, dvs samma som EU har. Samma sak mot alla andra länder. Vad är problemet?
Vilja 25 % tullar mot USA?
Citera
Idag, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
USA måste antingen HÖJA momsen till Tysklands 19% eller BESTRAFFA Tyskland med MELLANSKILLNADEN på tysk och amerikansk moms. för att det ska vara lika villkor.DETTA FATTADE JAG FÖR TYP 20 ÅR SEN.
Samma med Sverige eller vilket annat land som helst SOM HAR HÖGRE MOMS ÄN USA.
Citera
Idag, 00:40
Medlem
Citat:
Sett till ursprungspriset.Detta gör att länder med noll moms har 25% svårare att konkurrera med länder som har 25%moms eftersom produkterna fördyras med 25% hos slutlig privatkund i destinationslandet.

Så en bil blir alltså dyrare i Sverige om den är tillverkad i USA, Kina, eller övriga EU än om den är tillverkad i Sverige och säljs i Sverige. Därför att?

Om ett land har noll moms så blir deras produkter dyrare i Sverige än svenska produkter, är det vad du hävdar, på allvar?

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det måste, på riktigt, vara tryckfel i manus. Detta med moms återkommer hela tiden. Som att diskutera tullar vad fikabordet på Samhall

Ja momsnissarna är inte de vassaste knivarna i lådan.
Citera
Idag, 00:41
Medlem
MyJustices avatar
Det är senaten eller är det kongressen som röster om tariffer ?
Citera
Idag, 00:42
Medlem
Citat:
Herrejävlar, sluta innan jag skrattar på mig.
Varför ska dina ( i det här fallet svenska) produkter bli 25 % billigare i utlandet samtidigt som någon annans produkter ska bli 25 % dyrare i det här fallet i Sverige.Vem har bestämt detta och varför ska någon rätta sig efter detta???IDIOT!
Citera
Idag, 00:46
Medlem
Citat:

Citat:
Samma med Sverige eller vilket annat land som helst SOM HAR HÖGRE MOMS ÄN USA.

Till att börja med så har inte USA någon federal moms.
USA måste införa moms för att deras produkter som produceras i USA ska bli dyrare för deras medborgare, varför?

Citat:
Herrejävlar, sluta innan jag skrattar på mig.
Men kära du.. människan är uppenbarligen galen.
Finns inte ett inlägg i tråden som pekar få något annat. Framför allt inte svar till andra.
Citera
Idag, 00:50
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
USA måste införa moms för att deras produkter som produceras i USA ska bli dyrare för deras medborgare, varför?

Finns inte ett inlägg i tråden som pekar få något annat. Framför allt inte svar till andra.
Det tragiska är väl att trump resonerar lite i samma riktning... att den gubben lever på sin fars arv är tragiskt.
Trump är en dåre som inte hade kunnat skapa nåt själv.
Citera
Idag, 00:54
Medlem
Citat:

Precis varför? Då kommer den naturliga frågan varför Sverige införde det och varför den ligger på hela 25%
Detta är en hittepå-skatt som dock främjar exporten genom att skaffa sig direkta fördelar mot länder som har lägre eller ingen moms alls.Och då behöver man bara ge massa bidrag till folket eftersom man skinnat dem innan.
Citera
Idag, 01:02
Medlem
Citat:
Så en bil blir alltså dyrare i Sverige om den är tillverkad i USA, Kina, eller övriga EU än om den är tillverkad i Sverige och säljs i Sverige. Därför att?

Om ett land har noll moms så blir deras produkter dyrare i Sverige än svenska produkter, är det vad du hävdar, på allvar?

Ja momsnissarna är inte de vassaste knivarna i lådan.
Det han hävdar är att momsen vid import har samma effekt som en tullavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in