Citat:
Ursprungligen postat av
retina
Det anses fel att leva på andra om man egentligen inte behöver.
Grupp1. De som tackar nej till anställning för att fortsätta leva på någon typ av försörjningsstöd. Eller de som tar emot bidrag med samtidigt arbetar svart.
Grupp2. Gråzon. T.ex. kulturarbetare som delvis lever på olika typer av bidrag eller säsongsarbetare som väljer A-kassa i väntan på ny säsong.
Grupp3. Sen finns det äkta sjuka och handikappade (både fysiskt och psykiskt) som är i behov av stöd.
Tror alla svenskar gärna ser att grupp3 får det stöd de behöver.
Genom att Sverige har bland världens högsta skatter och det vore tokigt att höja dom ännu mer för att grupp 1 och grupp 2 ska kunna löka - så tröttnar to.m. svennebananer på de lata rackarna.
(ovan resonemang har inte ens berört det svarta pengahålet gällande migrationspolitiken och invandrare som aldrig kommer i arbete, men samtidigt har tillgång till hela välfärden - med tolk - oavsett hur länge de varit i Sverige)
Du kan få lägga till en fjärde grupp. Dagens ökande arbetslöshet beror på politiska beslut (högerns nedskärningar i offentlig sektor) och AI-utvecklingen. Jag ser därför ingen som helst skam i att bli arbetslös i dag, eftersom det beror på omständigheter bortom vår kontroll. Ingen kan kräva att folk mitt i livet ska skuldsätta sig för nån omställning som de själva inte har valt. Låt kostnaderna skena.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det jag lyfter är att det finns många som faktiskt på ett väldigt direkt vis lever på andra. Går du på bidrag lever du på andra. Är du offentliganställd lever du på andra. Äger du aktier och lyfter utdelning lever du på andra.
Är du offentliganställd så tjänar du andra.